Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOve Martinsson
2
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter för funktionshindrade
3
Gunilla Thunberg Leg logoped Lund 1984 Arbetat på DART sedan starten 1988 Doktor i Neurolingvistik, Göteborgs Universitet, med inriktning AKK-Autism Förälder till 17-årig pojke med autism och utvecklingsstörning
4
DART –kommunikations- och dataresurscenter Startades som projekt 1988 av Hjälpmedelsinstitutet (HI)/Allmänna Arvsfonden. Då dataresurscenter. Samarbete SPSM. 1993 Kommunikationscenterprojekt (HI) Alla funktionshinder i alla åldrar Multidisciplinärt team: även pedagoger Huvudman: sjukvård Utredning och utprovning Utbildning, information, handledning Utveckling och forskning Hemsida: www.dart-gbg.org - med tips o material!www.dart-gbg.org
5
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation Halvbra översättning av AAC- Alternative and Augmentative Communication Kommunikationsstöd Omfattar BRO = Brukare, Redskap+metoder, Omgivning Stöd för både förståelse och uttryck men vanligt är att förståelsestöd kallas bildstöd eller tydliggörande pedagogik och historiskt placerats utanför AKK (som mest avsett stöd för att uttrycka sig)
6
Dagens föreläsning - hållpunkter AKK-begreppet Kommunikativa rättigheter och kommunikativ miljö Vem behöver AKK? Video ”Pekkartan” - om AKK i skolan Översikt olika AKK fördelar-nackdelar Olika bild- och symbolsystem Läs- och skrivutveckling med AKK och datorstöd
7
Kommunikation = människa Sociala varelser – födda för att kommunicera – förutsättning för att klara oss Kunskapsöverföring och inlärning inte möjlig utan kommunikation Ett måste att som pedagog – och som speciallärare – prioritera fungerande kommunikation – och språk Stark koppling beteendeproblematik – kommunikation (förstå+uttrycka sig)
8
FN-konventionen för personer med funktionsnedsättning Flera/ de flesta av artiklarna innebär att kommunikation måste anpassas, men främst kanske artikel 21 som behandlar yttrandefrihet och åsiktsfrihet och tillgång till information Finns även artikel om utbildning.
9
Artikel 21 Konventionsstaterna ska vidta alla ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning kan utöva yttrandefriheten och åsiktsfriheten, inklusive friheten att söka, ta emot och sprida uppgifter och idéer på samma villkor som andra och genom alla former av kommunikation som de själva väljer enligt definitionen i artikel 2 (olika kommunikationsformer) genom att:
10
B) godta och underlätta användning i offentliga sammanhang av teckenspråk, punktskrift, förstorande och alternativ kommunikation som personer med funktionsnedsättning själva valt
11
C) uppmana enskilda leverantörer av tjänster till allmänheten, däribland genom internet, att erbjuda information och service tillgängliga ochanvändbara format för personer med funktionsnedsättning
12
D) uppmuntra massmedierna, däribland leverantörer av information genom Internet att göra sin tjänster tillgängliga för personer med funktionsnedsättning, samt E) erkänna och främja användningen av teckenspråk
13
Rättigheterna mer i praktiken Kommunikativa rättigheter - publicerade av ASHA – amerikanska logopedförbundet tillsammans med brukarorganisationer http://www.asha.org/NJC/bill_of_rights.htm http://www.asha.org/NJC/bill_of_rights.htm Utgångspunkt i FNs skrivningar om mänskliga rättigheter. Lite mer konkret och detaljerat –men är inget som är antagen av riksdagen Har vi använt som underlag i flera projekt
14
Kommunikativ miljö Beredskap för att kunna tillgodose de kommunikativa rättighetera och kommunicera med alla genom alla tillgängliga kanaler. Vi använder också AKK till personerna! Personerna i miljön viktigast! Tillgång till resurser och redskap: kunskap om t ex Tecken som AKK (TAKK), bilder och foton +bild- och symbolprogamvaror mm+datorstöd All kommunikation utvecklar språk och tal!
15
Vem behöver AKK? Von Tetzschners 3 grupper: 1. AKK som medel för att uttrycka sig: Personer med god språkförståelse i kombinations med stora uttryckssvårigheter Ofta bestående behov Exempel: Person med CP-skada utan utvecklingsstörning Person med muskelsjukdom
16
Vem behöver AKK? Von Tetzschners 3 grupper: 2. AKK som stöd för uttryck+förståelse Nedsatt språkförståelse Behov av AKK både för att förstå och för att använda språk Ibland övergående behov – på väg mot tal Ibland situationsberoende – när talet/förståelse inte räcker till Exempel: Person med Aspergers syndrom som har svårt att förstå muntlig instruktion Person med CP och/el utvecklingsstörning som kan prata med personer de känner väl – men där andra inte förstår
17
Forts. vem behöver AKK? 3. AKK för uttryck och förståelse Nedsatt språkförståelse Behov av AKK både för att förstå och för att använda språk Ofta bestående behov Exempel: Person med grav utvecklingsstörning och/eller autism
18
Video Pekkartan – en väg till kommunikation Elevinflytande via AKK – alternativ påverkan Inger Andersson & Kristina Jansson Ludvika Särskola @ludvika.se 0240-86441 Ett mycket bra exempel på hur långt vi kan komma med rätt inställning; vad kommunikation betyder och vad förbättrad kommunikation ger! Glöm delvis det negativa kring bliss
19
Olika AKK-redskap Kroppskommunikation Föremål Tecken Bilder/symboler Text Talande hjälpmedel Kombinationer av låg- och högteknologi behövs alltid! Datorn gett nya möjligheter som måste tillvaratas!
20
Olika bild/symbolsystem – förståelsehierarki (vanligast) Naturligt föremål Foto Tecknade bilder i färg (PCS t ex) Miniatyrföremål Svart-vita tecknade bilder: –PCS –Rebus –Pictogram Bliss Text (Mirenda&Locke 1993)
22
Läsa och skriva - kommunikation Viktigt med funktionellt tänk - varför skall man lära sig att läsa och skriva – vad är det vi gör? Vi är oftast alltför fixerade vid vårt eget sätt att skriva/läsa och hur vi lärde oss!! Hindrar ibland att se möjligheter - andra sätt att läsa och skriva ses inte sällan som mindre giltiga, som ”fusk” eller sämre – varför?
23
Varför dator? Multimodal – flera kanaler: bild, ljud – ger möjlighet att kompensera! Underlättar uppmärksamhet/koncentration Motorisk avlastning – kunna använda energin till syn, inlärning och förståelse!! Även ”typiska” barn lär sig att läsa och skriva snabbare med dator (norsk studie: Trageton 2003) Dagens papper och penna! Funktionellt!
24
AKK för att läsa och skriva Talsyntes Bild/symbol Ord/fraser – i tavlor eller listor Prediktion Förkortningsexpansion Stavningskontroll
25
Exempel på programvaror + försäljare Symwriter (www.hargdata.se) el Widgit symbolskrift. Möjlighet att skriva genom att klicka på foton/bilder/helord/fraser och få talsyntesåterkoppling. Möjlighet att få bildstöd+talsyntes till text (även i InPrint www.hargdata.se).www.hargdata.se Talsyntesstöd för att läsa och skriva: WordRead+(www.svensktalteknologi.se), ViTal (www.frolundadata.se) Saida ordprediktion (frolundadata.se). Stava Rex (frolundadata.se).
26
Med frågor kring AKK och datorstöd vänd dig till: www.dart-gbg.org www.spsm.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.