Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar."— Presentationens avskrift:

1 Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar

2 Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Det ekonomiska kretsloppet

3 Sid 13 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Arbete åt alla I arbetskraften Befolkning Ej i arbetskraften Sysselsatta Arbetslösa

4 Sid 20 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Statens budgetsaldo 1974-2009

5 Sid 24 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Affärsidén – företagets ansikte utåt Yttre affärsidé Inre affärsidé

6 Sid 30 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Fyra källor till affärsidéer Brainstorming Kontakta människor med andra värderingar Se sig omkring Stimulera nyfikenheten

7 Sid 32 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktbegreppet

8 Sid 34 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Produktens livscykel

9 Sid 45 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Tre utvecklingstendenser Minskade produktskillnader Stigande mediekostnader Ekonomisk integration

10 Sid 47 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Positionering

11 Sid 53 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Patent – tre kriterier Nyhet Uppfinningshöjd Teknisk effekt

12 Sid 57 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning SWOT-analys

13 Sid 59 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsplanen – en konkret handlingsplan Analys av nuläget Beskrivning av företagets mål Strategi – hur målen ska nås Detaljerade aktivitetsplaner Beskrivning av hur marknadsplanen ska utvärderas

14 SId 60 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning De fyra P:na Produkt Pris Plats Påverkan

15 Sid 62 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Marknadsundersökningar Skrivbordsundersökningar Kvantitativa undersökningar Kvalitativa undersökningar

16 Sid 65 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Prognosmetoder Trendmetoden Analogimetoden Sambandsanalys Analys av köpplaner

17 Sid 68 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Olika företagsformer Aktiebolag Enskild firma Handelsbolag Kommanditbolag Ekonomisk förening


Ladda ner ppt "Sid 8 FÖRETAGSEKONOMI FÖR ICKE-EKONOMER © Wolfram Trostek och Bonnier Utbildning Sysselsatta i olika näringar."

Liknande presentationer


Google-annonser