Advokatfirman VICI Informationssäkerhet - två vanliga fenomen: identitetsstöld och bluffakturor 2015-09-16 -Lund-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
1 SIP-Optionen. 2 •Företaget investerar och du får avkastningen •Låg privat premie •Företaget investerar med kapitalskydd alternativt via certifikat som.
Föreläsare: Per Sahlin
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Certifierad miljörevisor
Mobila betalningar Parkeringskonferensen 24 maj 2012.
Landstinget i Östergötland
AU Digital samverkan LO Process
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Affärsidé - företagets vägvisare
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Elektronisk attestering och signering
Social Engineering InformationsiNsamling / personlig integritet
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Riktlinjer för misskötsamhet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Principer för utredningar av oegentligheter
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Konsumenträtt Kap. 8.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Säkerhet - Vad ni kan göra
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
UC:s årliga enkät till bedrägerispärrade
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Advokatfirman VICI Informationssäkerhet - två vanliga fenomen: identitetsstöld och bluffakturor Lund-

Advokatfirman VICI Inledning och bakgrund Historisk dimension - Industrialismen - ”IT-eran” Dokumentation - Manuella åtgärder - Digitala åtgärder Informationshantering - Fysisk lagring - Digital lagring Kommunikation och distribution IT-revolutionen

Advokatfirman VICI Identitetsstöld – vad är det? Identitet - Information för igenkänning av viss person - Juridisk och fysisk Information - Namn, firma, person- och organisationsnummer, adress, telefonnummer, e- postadress, ip-adress, dna, fingeravtryck, kontonummer (jfr personuppgifter) - Unik eller icke-unik; person- och organisationsnummer är unika, annan information i regel inte unik ”Stöld” - Som utgångspunkt ett fysiskt tillgrepp - Dagligt tal: bereder sig tillgång till ID-information

Advokatfirman VICI Förfarande Identitetshandling - Körkort, ID-kort, pass - Genom stöld, borttappad/upphittad Betalkort - Kredit- och debetkort Både i fysisk och digital miljö - Fysisk miljö normalt sett svårare om erforderliga kontroller görs - Digital miljö förutsätter någon form av ”anonymitet”, vilket kan underlätta för brottslig verksamhet Dataintrång - Mobila enheter - Publika nätverk (exempel: försvarskonferensen)

Advokatfirman VICI Förfarande, forts. Straffrättslig sida: bedrägeri, urkundsförfalskning, dataintrång m.m. Vardagskonsumtion - Förevisande av identitetshandling - Utnyttjande av bankkort - Falsk signatur Större inköp - Avvikande inköpsmönster kan upptäckas

Advokatfirman VICI Hur vet jag att min identitet har blivit kapad? Kan vara svårt att upptäcka – konsekvenser kan inträffa lång tid efter gärningen Bank eller annat kreditinstitut tar kontakt - Avvikande inköpsmönster - Märklig geografisk lokalisering Information om kreditupplysningar - Ofta ett flertal under förhållandevis kort tid - Transaktioner redan genomförda Den stackars kollegan

Advokatfirman VICI Åtgärder Kreditspärr - Begärs hos kreditupplysningsföretag - Nackdel: kan inte ta egna krediter under den tid spärren finns Spärr av bankkort Kontakt med ”nya” kreditgivare – ev. bestrida fakturor Byta samtliga lösenord – telefon, dator, PIN-koder m.m. – ofta oklart hur gärningsmannen fått åtkomst till informationen Kontakta försäkringsbolag? Polisanmälan

Advokatfirman VICI Förebyggande åtgärder Företaget - internt - Verksamhetstyp – olika verksamheter kräver olika hänsyn - Särskilt skyddsvärd information – företagshemligheter - Anställd personal - Anlitad kompetens – konsulter m.fl. - Styrelse och ägare Företaget - externt - Kontakter med samarbetspartners, leverantörer, kunder, investerare, ägare m.fl. - Kommunikationskanaler – brev, telefax, telefon, e-post, gemensam/delad plattform - Segmentera information utifrån skyddsvärde/känslighet och välj kommunikationskanal därefter

Advokatfirman VICI Förebyggande åtgärder, forts. Hantering av koder och lösenord Försiktighet i digital miljö - Kontroll av hemsidor, leverantörer, betallösningar m.m. - PSI DSS – certifiering av säker digital betallösning - Distribution av känslig information – fysiskt eller digitalt - Publika nätverk och offentliga miljöer Försäkring - Försäkringsbolag börjar erbjuda ID-skydd som ett moment i försäkringen - Handlar till stor del om hjälp med hanteringen

Advokatfirman VICI Bluffakturor Vad är en s.k. bluffaktura? - Anmodan om betalning som saknar grund - Påstående om beställd vara eller tjänst - Distribueras ofta via post men även e-post Förövarstrategier - Nyttjande av kända varumärken - Massutskick – statistiskt säkerställd betalning - Hot om inkasso och Kronofogdemyndigheten med betalningsanmärkningar som följd - Insatser riktade mot enskilda – påstående om bevis för avtal - Småbelopp – brottsoffret upplever det som enklare att betala än att ta strid

Advokatfirman VICI Bluffakturor, forts. Hur bör en bluffaktura hanteras? - Bestridande av vilket det klart och tydligt framgår att man motsätter sig betalningsansvar och gärna med en kortfattad motivering - Bestridandet bör upprättas skriftligen och skickas med t.ex. e-post eller fax. Ett skriftligt bestridande utgör bevis för att bestridande de facto ägt rum. - Eventuellt polisanmälan Inkasso, Kronofogdemyndigheten, betalningsanmärkningar m.m. - Ett förfarande vid Kronofogdemyndigheten förutsätter att den aktuella fordran är klar och förfallen - En stridig (bestriden) fordran kan aldrig ligga till grund för ett betalningsföreläggande/utslag från Kronofogdemyndigheten

Advokatfirman VICI Bluffakturor, forts. Inkasso, Kronofogdemyndigheten, betalningsanmärkningar m.m., forts. - Betalningsanmärkning kan därför inte heller komma ifråga (dock juridiska (personer) - Bluffaktureringsföretag påstår ofta motsatsen - Hänvisade till allmän domstol - Lägre belopp – inte full ersättning för rättegångskostnad

Advokatfirman VICI Lite om s.k. skimning (kortkapning) Vanligtvis smygkopiering av bankkort Otillåten avläsningsenhet i anslutning till legitim kortterminal Kopiering av magnetremsa och/eller chip – chip dock betydligt svårare Avläsning av inpräglad information (bl.a. cvv-kod) – Internetköp Förfrågan om information via e-post (bank, Skatteverket, Polismyndigheten etc.)

Advokatfirman VICI Lite om s.k. skimning (kortkapning), forts. Kortinnehavaren ansvarar endast för egna uttag/betalningar Borttappat kort – grov vårdslöshet Äkta kort försett med vattenstämpel – möjligt att i efterhand avgöra om uttag/köp är obehörigt Mer riskfyllda miljöer: vissa platser utomlands, Internet Kreditkort istället för debetkort Kontroll av webbsidor, ständig uppsyn

Advokatfirman VICI Något om informationssäkerhet i företag Företagets interna förhållanden - Verksamheten - Företagshemligheter - Ägare, styrelse, personal Företagets externa förhållanden - Samarbetspartners, leverantörer, kunder, investerare, ägare m.fl. - Kommunikationskanaler – brev, telefax, telefon, e-post, gemensam/delad plattform

Advokatfirman VICI Skyddsstruktur Allmän - lagstiftning - Främst lagen (1990:409) om företagshemligheter (”FHL”) - Med ”företagshemlighet” avses (1 § FHL): sådan information om affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som näringsidkaren håller hemlig och vars röjande är ägnat att medföra skada för honom i konkurrenshänseende - Affärs- eller driftförhållande: kan vara all information med anknytning till ett företag; affärshändelser, marknadsundersökningar, prissättningskalkyler, planerade aktiviteter, marknadsplanering, pågående drift och produktion, konstruktionsarbete, utveckling, forskning, prover, administrativa förhållanden - Håller hemlig: inte tillgänglig för envar som vill ta del av den, ambition att hålla informationen inom den krets för vilken den är känd - Skada i konkurrenshänseende: konkurrensförmågan ska påverkas i negativ riktning, utgångspunkt är en sund och effektiv konkurrens

Advokatfirman VICI Skyddsstruktur, forts. Enskild - Avtal - Skriftliga avtal med IT-konsulter, anställd personal, anlitad kompetens, styrelseledamöter m.fl. - Sekretess - Vite - IT-miljö - Infrastruktur med väl avpassad säkerhetsnivå - Servrar, arbetsstationer, telefoner, surfplattor, skrivare, nätverk (gäst och arbete) - Antivirusprogramvara, brandväggar, proxy - Behörighetsnivåer - IT-policy - Bindande för alla - Reglera användning av information - Reglera användning av infrastruktur

Advokatfirman VICI Skyddsstruktur, forts. Enskild, forts. - IT-revision - Säkerhetsexpert för teknisk kontroll av anlitad IT-konsult - Genomgång av juridisk struktur i IT-miljön

Advokatfirman VICI VICI:s IT-revision Ändamål och syfte - Ge en samlad bild av och struktur i den befintliga IT-miljön Resultat - Påvisa säkerhetsbrister - Konkreta förslag på åtgärder - Rekommendationer En juridisk/legal del En teknisk del (samarbete med IXX IT-partner AB)

Advokatfirman VICI VICI:s IT-revision, forts. Den legala delen - Genomgång och analys av befintliga avtal och policies - Fokus på avtal med IT-konsulter, anställd personal och andra konsulter - Interna processer, informationssegmentering Den tekniska delen - Genomförs av en anlitad säkerhetsexpert (IT-säkerhet) - Säkerhetskontroll av IT-miljö och infrastruktur - Säkerhetsbrister (tekniska) ådagaläggs Slutrapport - Beskrivning av befintlig IT-miljö och infrastruktur - Redogörelse för den juridiska undersökningen och analysen - Redogörelse för den tekniska säkerhetskontrollen - Redovisning av resultat - Slutsatser, rekommendationer och åtgärdsförslag

Advokatfirman VICI Sammanfattning Identitetsstöld och bluffakturor blir allt vanligare Förebyggande åtgärder i kombination med skyndsamt agerande - Policies i företaget, skapa medvetenhet, identifiera just dina riskmiljöer, försäkring, säker IT-infrastruktur - Dokumenterad åtgärdsplan – bestridande av fakturor, polisanmälan, kontakt med försäkringsbolag – ”tid är pengar” Skimning - Särskilda riskmiljöer - Kreditkort kontra debetkort (bestridande av faktura)

Advokatfirman VICI Sammanfattning, forts. IT-säkerhet på företaget - Ordentliga avtal och policies - Dokumentera en informationsrutin eller -policy - Implementera den med hänsyn tagen till innehållet i FHL och befintliga avtal - IT-infrastruktur Nyttan av en ordentlig IT-revision - Klar och tydlig bild - Underlag för framtida beslut

Advokatfirman VICI Kontaktuppgifter Christian Karlsson