TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationsmöte om detaljplanering av Raksta, etapp 8
Advertisements

Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Projekt Skaftö Framtid Kick -Off inför Etapp 1. Skaftö Folkets Hus 9 december 2006.
Ortsutveckling i Hälleforsnäs
Projekt Skaftö Framtid
Kulturmiljöfrågor i PBL
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Kulturmiljöer av riksintresse Kulturhistoriskt skyddsvärda miljöer, nationellt perspektiv Inget automatiskt skydd, avvägning av intressen 1700 kulturmiljöer.
Förstudie Roslagspilen
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Nollalternativ i en MKB
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Shoulda coulda woulda... ” (Det finns alltid något som man ångrar… Borde ha gjort, kunde.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Riksintressen – ett föråldrat hinder för utveckling? Paul Hansson Skånes Plan- och byggdag
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Ortsutveckling Skebokvarn
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Nobelmötet 2013! Frågor. Frågor kommunikation/information 1. Webben är vårt viktigaste verktyg. Ni som användare har den största påverkan på hur webben.
1 Landskapskarakterisering för vindkraft. 2 Finansieras av Boverket och med regionala projektmedel Helhetssyn på landskapet Projektet syftar till att…
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Styrning och nyckeltal
GigaLUNET Presentation NETINFO 23/ Jens Andersson, LDC (Telekomm) Informationsansvarig.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Mitel User Group Sweden What we are and what we do Mitel User Group 2015.
Anna Kronman projektledare
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
1 Projekt Göteborg-Borås. 2 En ny generation järnväg.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
VEGA Mer vegetariskt och mindre matsvinn i skolor genom samarbete och elevinflytande Miljöombudsträff Christina Breding, miljösamordnare.
Möte 18 juni 2017 Presentation av projektgruppen.
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Förstudie tunnelbana till Nacka
Miljömålen består av tre slags mål
Banarbets- processen.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Samordnare samsjuklighet
Anläggningsbranschens kompetensdag
Samrådsmöte Hallsberg – Stenkumla (Åsbro)
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Miljömålen består av tre slags mål
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Inledande Möte V53 Infart Eskilstuna
Cykelplan
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande

2 Wiveca Maurtiz, projektledare Trafikverket Jenny Åkerholm, bitr. projektledare Trafikverket Dan Kjeldsen, projektingenjör Trafikverket Juliana Pyron, samhällsplanerare Trafikverket Olof Weberup, markförhandlare Trafikverket Christian Rydén, trafikplaneringschef Lunds kommun Vesna Vasiljkovic, översiktsplanearkitekt, Lunds kommun Thomas Lexén, stadsarkitekt / plan- och exploateringschef, Staffanstorps kommun Lisa Callréus, trafik- och exploateringsingenjör, Staffanstorps kommun Jan Terne, konsult Marcus Wiedeheim, konsult Åse Pettersson, konsult Lars Nilsson, konsult Marlene Roos, konsult Catrin Nilsson, konsult Henrik Sörensson, konsult Välkommen till samrådsmöte

3 Utbyggnad av järnvägsspåren mellan Lund - Flackarp

4 Planeringsprocess enligt lag om byggande av järnväg Hösten 2015 Samrådsunderlag arbetas fram 2016 Samrådshandling och granskningshandling tas fram Juni 2017 Järnvägsplanen lämnas in till Trafikverket för fastställelse Dec 2017 Trafikverket fastställer järnvägsplanen

5 Därför vill vi bygga ut järnvägsspåren mellan Lund – Flackarp Tågresandet har ökat och fortsätter öka Hög och pålitlig service En av mest trafikerade sträckorna Utbyggnad av järnvägsspår Lund - Flackarp

6 Behov av 26 tåg per timme och riktning genom Lund C efter 2030 Fyrspår Malmö-Arlöv ger kapacitet 18 tåg per timme och riktning Spårjusteringar på Lund C ökar kapacitet till 22 tåg Fyrspår fram till Högevallsbadet ökar kapacitet till 26 tåg Kapacitetsstudie 2011

7 Aktuella åtgärder: Fyrspår till Ringvägen/Högevall ger kapacitet 24/26 tåg per timme och riktning. 26 tåg är tillräckligt förbi år Ny station vid Klostergården ökar tillgängligheten Trimningsåtgärder behöver göras vid Lund C Åtgärdsvalsstudie 2014

8 Projektet syftar till: Ökad kapacitet Lund - Flackarp Säkerställa effektiv och hållbar transportförsörjning Ökad tillgänglighet för tågresenärer i Lund Projektmål

9 Vad vill vi göra och var? Fyrspårig järnväg från Malmö Här vill vi bygga fyrspårig järnväg Dubbelspårig järnväg Här kommer det att byggas en ny Pågatågsstation © Lantmäteriet, Geodatasamverkan.

10 Riksintressen utmed järnvägspåren Lund - Flackarp Riksintressen Kulturmiljövård Natura 2000 Järnväg © Lantmäteriet, Geodatasamverkan.

11 Viktiga miljöfrågor: Landskapsbild/stadsbild påverkas Kulturvärden berörs, främst fornlämningar Park- och naturmiljöer nära järnvägen kan påverkas (Klostergården och Höje å) Järnvägen är en barriär i staden Ljudmiljön kommer att påverkas av ökad trafik Miljö

12 Naturmiljö Barriäreffekt Kulturmiljö © Lantmäteriet, Geodatasamverkan. Miljö

13 Parker och natur utmed järnvägsspåren Lund - Flackarp Grönstråk mellan Stadsparken och Höje å Höje åKoloniområdenStadsparken © Lantmäteriet, Geodatasamverkan.

14 Några angränsande projekt: Fyrspår och trimning på angränsande järnväg Ramprogram Lund C Cykelförbindelse Malmö-Lund ÖP anger ny väg Lund-Hjärup Angränsande planering

15 Pågår under 2016, parallellt med samrådsprocessen Samrådsgrupp: Wiveca Mauritz, TRV Jenny Åkerholm, TRV Dan Kjeldsen, TRV Christian Rydén, Lunds kommun Konsult 1 representant/arbetsgrupp Arbetsgrupper Träffas på sin fritid Ansvarar själva för att planera och genomföra sina möten Får tillgång till tekniskt underlag kring utbyggnaden Utser och säkerställer att de har en representant med på möten i samrådsgruppen Även de som inte deltar i någon arbetsgrupp får tillgång till Samrådsgruppens mötesanteckningar Arbetsgrupper och Samrådsgrupp

16 Trafikverket Planering –Juliana och Dan Trafikverket Markförhandling & Anmälan till att delta i arbetsgrupp –Olof och Marlene Synpunkter och frågor på projektet –Wiveca och Jenny Lunds kommun & Staffanstorps kommun –Christian och Vesna –Thomas och Lisa Frågor? Välkommen fram till de olika borden.