Digitala trygghetslarm i Lidingö
Vad innebär byte till digitala trygghetslarm Agneta Aldor, projektledare för digitala trygghetslarm på Omsorgs- och socialförvaltningen berättar: https://www.youtube.com/watch?v=LZMirZC8rHg
Vad innebär det för oss Larmgruppen installerar alla nya digitala larm Under projektet kan vi komma att kontaktas parallellt av gamla larmcentralen (Örebro) och nya (Malmö) Ingen förändring i rutiner när det gäller befintliga larm Mer information i dokumentet Frågor & Svar – trygghetslarm (finns också på utförarwebben på www.lidingo.se)
Vad innebär det för kunden I stort sett fungerar larmet på samma sätt som idag, för kunden blir det ingen skillnad i hur larmet används Skillnaden är att kunden inte behöver något eget telefonabonnemang för att larmet ska fungera – lägre kostnad för kunden Att larmet är digitalt innebär inte att det är mobilt – det fungerar bara i hemmet – precis som idag
När kommer bytet att ske? Pilotinstallation före sommaren ca 50 kunder Etapp 1- IP- larm (datorbaserade) samt privata utförare med få kunder Etapp 2 – Högsätra servicehus och kunder hos Clementia och Anneli & Ritwa Etapp 3 – Lidingö stads hemtjänst och Baggeby servicehus
Diskussion Vad tror ni att kunden tycker – är de oroliga eller ser de fram mot att byta? Behöver vi veta något mer för att kunna stötta våra kunder på bästa sätt?