EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning 9.3.2015 Monica Nerdrum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Advertisements

Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Monica Nerdrum, Lärcentret
Instruktion för examination och bedömning samt direktiv för att utreda fusk Monica Nerdrum och Ole Karlsson, lärcentret Webbinarium Åbo.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Genomströmning vid ÅA Strategiska utvecklingsförslag Mats Lindfelt Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Handledningens a-ö ur studerandes synvinkel
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Nya beslut i examensstadgan
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forskarskolan vid Åbo Akademi – doktoranduppföljning Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Studieorientering för nya studerande PK och RN-examen
Monica Nerdrum, Lärcentret
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
EXAMENSSTADGAN [ES] Planering och utveckling Monica Nerdrum.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Handledningens a-ö Monica Nerdrum.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
MinPlan: Att komma igång och hitta information Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
MinPlan-information Ibruktagning period 2/05 Presentationer HF MNF ESF/EM KTF ESF/PM&RN
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 2 Nu kör vi vidare… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 1 Nu kör vi… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
”God lärandemiljö” – innehåll och användningsmöjligheter
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Resultat och användningsmöjligheter år 2015 Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Instruktion för examination och bedömning (EB)
Ny examensstadga Vad ändrar?
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum

 Information till personalen : ”På styrelsemötet den 20 januari 2015 behandlade Åbo Akademis styrelse förslaget till en ny examensstadga. Stadgan godkändes med tillägget att rollerna mellan ämnes- och utbildningslinjeansvariga ska klargöras. Examensstadgans bilagor återremitterades. ”  Ny examensstadga (ES) för akademin fr.o.m  Återremitterade bilagor, behandlas på nytt under våren 2015: o Bilaga 1: Utbildningsansvar enligt fakultet och utbildningsområde o Bilaga 2: Utbildningsansvar för separata magisterprogram o Bilaga 3: Undervisnings- och examinationsspråket [ES] BESLUT Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

 Användarvänlighet  Logisk struktur  Definition av termer  Undvikande av överlappningar med andra styrdokument  Ändringar utgående från den nya organisationen [ES] GRUNDLÄGGANDE PRINCIPER Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning  3 kap: Utbildning  6 kap: Undervisnings- och examinationsspråket  8 kap: Den akademiska undervisningen och studiegången  ”Att notera” i denna presentation = praktiska åtgärder att vidta och/eller tilläggsmaterial som tillhandahålls för seminarieledare och handledare  Att notera 1:  ES ska följas framom förvaltningsinstruktionen ifall reglerna skiljer sig  Att notera 2:  En studerande följer i princip konsekvent samma stadga i alla sina studier  Kan byta system enligt reglerna, se ES 10 kap [ES] 2, 3, 6 OCH 8 KAPITLENA Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 4

 Till dekanernas uppgifter hör att 1)[... ] 2)Godkänna avhandlingar för licentiatexamen och för högre högskoleexamen samt besluta om prestationer som saknar examinator 3)- 7) [...] [ES] 7 § DEKANER Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

Till den ämnesansvarigas uppgifter hör att: 1) [...] 2) bereda läroämnets undervisningsplan som innefattar alla de obligatoriska och valbara prestationer som ingår i en utbildningslinje genom att a) ge i uppdrag åt enskilda lärare eller en grupp att formulera en kursbeskrivning för varje obligatorisk och valbar kurs i läroämnet b) bestämma vilken eller vilka lärare som håller respektive kurs c) ange hur många timmar arbete läraren ska allokera på utbildningslinjen för respektive kurs d) godkänna lärarnas arbetsplaner Att notera: Avhandlingarnas kursbeskrivningar ingår i undervisningsplanen. 3) - 4) [...] 5) årligen utse tentatorer och för prestationer med flera tentatorer bland dem utse en huvudansvarig tentator 6) [...] [ES] 9 § DE ÄMNESANSVARIGA Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

 Till examinators uppgift hör att 1) - 2) [...] 3) godkänna kursbeskrivningar och kursarrangemang inom läroämnet Att notera: Avhandlingarna både inom högre och lägre grundexamen har egna kursbeskrivningar 4) utse handledare inom grundutbildningen och sakgranskare för avhandling inom högre högskoleexamen inom läroämnet. Att notera: Handledaren för kandidatavhandlingen är oftast samma person som bedömer [ES] 10 § EXAMINATORER Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

 Ett lärdomsprov består av  Ett examensarbete och ett mognadsprov  Lägre högskoleexamen  En kandidatavhandling och ett mognadsprov  Högre högskoleexamen  En avhandling pro gradu eller ett diplomarbete och ett mognadsprov  Ett lärdomsprov utarbetas i studentens huvudämne [ES 15 §]  Ett mognadsprov ska visa att skribenten har  God kännedom om ämnesområdet för avhandlingen  Sådan språklig färdighet och kommunikativ förmåga som lagstiftningen kräver  Alla avhandlingar och mognadsprov sakgranskas [ES] 16 § LÄRDOMSPROV Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 8

 En studieprestation kan bestå av flera delprestationer  Examineras separat, men registreras inte i studieprestationsregistret.  Bör anges hur de olika delarna examineras och bedöms  Ska av lärarna dokumenteras i en lärplattform.  För att garantera studerandenas rättsskydd och så att studerande kan kontrollera sina delprestationer  Att notera: Avhandling och seminariearbete  Består ofta av flera delprestationer, t.ex. inlämning av olika delar av avhandlingen, opponentskap, presentationer  Bör dokumenteras i Moodle [ES] 18 § DELPRESTATION Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 9

 Kursbeskrivning  Arbets- och styrredskap som utgör juridisk grund för varje studieprestation.  Anger studieprestationens innehåll och hur den ska genomföras  Innehåller bl.a. kod, namn, innehåll, lärandemål, arbetsformer, arbetsmängd, allmänfärdigheter, examination och bedömning samt utvärdering.  Publiceras på akademins webbplats senast 1.8.  I kursbeskrivningen för avhandlingen anges (ES 54 §):  Rekommenderat antal handledningssamtal (minimum och maximum) alternativt projekthandledning  Hur avhandlingen behandlas vid seminarier  Att notera: Kom ihåg att i kursbeskrivningen i MinPlan infoga antalet handledningstimmar och rutiner med presentationer, opponentskap m.m [ES] 21 § KURSBESKRIVNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 10

 Lärandemål ska anges i varje kursbeskrivning  Beskriver kärninnehållet  Tröskeln för vad som krävs för godkänd prestation  Beskriver vad studerande förväntas kunna, utföra eller förhålla sig till  Fungerar som skriftliga bedömningskriterier för det lägsta godkända vitsordet.  Alla lärandemål bör vara uppfyllda för godkänd prestation.  Lärandemål ska också anges för examina.  Att notera: Se gärna på andra ämnens kursbeskrivningar av avhandlingar i MinPlan [ES] 21 § LÄRANDEMÅL Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 11

 Lägre högskoleexamen  Ämnesstudierna i ett läroämne 35 studiepoäng  Innehåller ett lärdomsprov och seminarier på 10 studiepoäng  Högre högskoleexamen  Fördjupade studierna minst 60 studiepoäng.  Innehåller ett lärdomsprov på minst 20 och högst 40 studiepoäng [ES] § AVHANDLINGARS OMFATTNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 12

 Avhandlingen för lägre högskoleexamen  Skrivs på svenska, danska eller norska.  I finska eller främmande språk kan språket i fråga användas om examinator bedömer det som ändamålsenligt.  Avhandlingen för högre högskoleexamen  Skrivs på svenska, danska eller norska.  Kan med handledarens tillstånd skrivas på engelska.  Kan med dekanus tillstånd skrivas på något annat utländskt språk.  I avhandlingar i finska eller i något främmande språk ska detta språk användas.  Dekanus kan dock besluta att en sådan avhandling får skrivas på svenska liksom att avhandlingar i finskans eller de främmande språkens didaktik kan skrivas på detta språk [ES] 39 § SPRÅKET I AVHANDLINGEN Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 13

 Avhandlingar som är avfattade på något annat språk än svenska, danska eller norska  Ska innehålla en sammanfattning på svenska (ca tecken).  I övrigt görs sammanfattningen enligt språkcentrets anvisningar.  En sammanfattning på svenska behövs inte i följande fall:  En studerande som bedriver studier i en utbildning på engelska och vars skolutbildningsspråk är finska eller samiska får skriva sin avhandling och sitt mognadsprov på engelska.  Samma rätt har en utländsk, icke nordisk studerande samt färöiska och isländska studerande [ES] 39 § SVENSK SAMMANFATTNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 14

 Form för svenskspråkigt mognadsprov:  En del (ca tecken) av ett svensk-, dansk- eller norskspråkigt examensarbete för en lägre eller vid behov högre högskoleexamen utgör mognadsprov.  Då avhandlingen är skriven på ett främmande språk utgör den svenskspråkiga sammanfattningen mognadsprov.  Form för engelskspråkigt mognadsprov:  En studerande som bedriver studier i en utbildning på engelska och vars skolutbildningsspråk är finska eller samiska får skriva sin avhandling och sitt mognadsprov på engelska.  Samma rätt har en utländsk, icke nordisk studerande samt färöiska och isländska studerande.  En del ( tecken) av avhandlingen utgör mognadsprov.  I undantags fall kan mognadsprovet skrivas som ett separat prov.  Form för mognadsprov på finska:  En studerande vars skolutbildningsspråk är finska eller samiska ska skriva ett separat andra mognadsprov på finska, om studeranden inte på annat sätt fyller kravet på utmärkta kunskaper i ett inhemskt språk.  Att notera: Den nya typen av mognadsprov som del av avhandling gäller studerande i nya systemet, inskrivna efter eller studerande som bytt till detta system [ES] 39 § MOGNADSPROV Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 15

 Syftet med språkgranskningen av avhandlingar och mognadsprov är att  Se till att de uppfyller de allmänna språkliga krav som gäller vid akademin.  Ansvaret för korrigeringar och korrekturläsning ligger hos studeranden.  Ett arbete för grundexamen bör vara innehållsmässigt godkänt av handledaren innan det inlämnas för språkgranskning.  Språkgranskningen görs genom språkcentrets försorg.  I ämnena engelska, finska, franska, ryska, svenska och tyska, då sakgranskaren har avklarat de fördjupade studierna i språket i fråga och därmed har behörighet att språkgranska, gör sakgranskaren också språkgranskningen. Sakgranskaren bör då i sitt utlåtande explicit konstatera att den språkliga utformningen är godkänd.  Mognadsprov språkgranskas.  Undantag: I de fall då studeranden redan har godkänts språkligt i ett mognadsprov på svenska för lägre eller högre högskoleexamen vid ett universitet eller högskola språkgranskas inte mognadsprovet.  Den första avhandlingen för en högre högskoleexamen vid akademin inklusive svensk sammanfattning språkgranskas.  En utländsk studerandes avhandling språkgranskas på samma sätt som övriga studerandes arbeten.  Att notera: Språkcentrets webbsidor om språkgranskning, som innehåller bl.a. tidtabeller, frågor, exempel på utlåtande, se [ES] 44 § SPRÅKGRANSKNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 16

 Studeranden har det huvudsakliga ansvaret för att studierna framskrider.  Akademin och dess fakulteter främjar studieförmågan genom att erbjuda och främja  Undervisning och handledning  Systematiskt stöd för studiefärdigheterna  En trygg studie- och lärmiljö  Arbetslivsfärdigheter och övergången till arbetslivet  Möjlighet till successivt stöd och studierådgivning under hela studietiden.  Varje studerande ska årligen självständigt göra upp en personlig studieplan för sin utbildning.  Att notera: Studerande rekommenderas att  Läsa Guide för kandidatskribenter  Göra en detaljerad tidsplan för det läsår då avhandlingsarbetet pågår (modell i guiden)  Granska en ”checklista” inför avläggande av examen (modell i guiden)  [ES] 52 § STUDIEPLANERING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 17

 Egenläraren följer årligen upp studerandes studieframgång.  Stöd om examens struktur, helhetskrav och behörighetsgivande utbildning ges av studiekansliet (FUS).  Att notera: Handledaren har stor roll när det gäller att följa upp arbetet med avhandlingen. Viktigt att samarbeta med egenläraren.  Studerande som av vägande skäl inte har avklarat sina studier enligt sin personliga studieplan för läsåret har möjlighet att anhålla om att avklara dem med alternativ examination under läsårets sista period.  Görs i samråd med egenläraren och de berörda lärarna och inlämnas till den ämnesansvariga och i anhållan anges önskemål om  Alternativ examinationsform (t.ex. e-tent, hemuppgift, muntlig tentamen),  Rätt att avvika från det stipulerade antalet tentamenstillfällen eller stipulerad inlämningstid.  Att notera: Blankett håller på att utarbetas [ES] 52 § UPPFÖLJNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 18

 För varje studerande som arbetar med en avhandling för lägre eller högre högskoleexamen utser examinator en handledare.  Handledaren bör ha avlagt minst högre högskoleexamen.  Avhandlingar för lägre högskoleexamen utarbetas inom ramen för kandidatseminarier, där formbundna aktiviteter krävs av deltagarna.  Att notera 1: Använd språkcentrets skrivråd och –tips inom seminariearbetet, se  Att notera 2: Använd språkcentrets Referensguide inom seminarierna, se  Att notera 3: Rekommendera språkcentrets kostnadsfria skrivhandledning för skribenter, se   Att notera 4: Material och modeller för strukturerat seminariearbete samt övrigt stödmaterial, se [ES] 54 § HANDLEDARE OCH KANDIDAT- SEMINARIER Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 19

 Handledarens uppgifter (lägre eller högre högskoleexamen) att:  Komma överens med studeranden om arbetsuppgiftens innehåll  Stöda studeranden under skrivprocessen  Kommentera det sista manuskriptet och den svenska sammanfattningen då sådan krävs  Därefter kan studeranden göra ytterligare ändringar före inlämnandet av den färdiga avhandlingen och den eventuella svenskspråkiga sammanfattningen.  Om handledaren inte behärskar svenska kan en annan lärare vid enheten granska sammanfattningen.  Avsluta sitt uppdrag genom att med ett intyg bekräfta att plagiatgranskning av avhandlingen har gjorts och att arbetet kan genomgå språkgranskning.  Att notera: Plagiatgranskning och Urkund, se  Om ett separat mognadsprov behövs ansvarar handledaren också för att det ordnas [ES] 54 § HANDLEDNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 20

 Avhandlingar för lägre och högre högskoleexamen inlämnas fr.o.m i elektronisk form  Lagras i akademins publikationsdatabas  Utgör den offentliga versionen  Undantag är examensarbeten som förbereds för publicering eller är sekretessbelagda  Förvaras som pappersversion.  En avhandling eller ett avslutande examensarbete för lägre eller högre högskoleexamen eller forskarutbildning är offentligt.  En opublicerad avhandling eller ett examensarbete blir offentligt när det har bedömts som avhandling eller slutarbete för en examen.  Handlingar som gäller planering av eller basmaterial för avhandlingar är sekretessbelagda på det sätt som föreskrivs i lag (621/1999, 24 §)  Avhandlingen eller examensarbetet ska förvaras så att de är tillgängligt för allmänheten.  En avhandling för lägre eller högre högskoleexamen eller forskarutbildning eller ett examensarbete förvaras bestående.  Ett beslut om sekretessbeläggning ska finnas tillgängligt på samma förvaringsplats.  Att notera: Processen för e-avhandlingar håller på att utarbetas [ES] 55 § AVHANDLINGARS FORM OCH OFFENTLIGHET Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 21

 Om avhandlingens innehåll är sådant att enligt Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/ §) vissa avsnitt ska sekretessbeläggas, bör författaren senast då avhandlingen lämnas in för bedömning anhålla hos dekanus om att avhandlingen kan godtas som studieprestation med en sådan begränsning.  Dekanus ska på författarens anhållan eller annars då det enligt lagen är motiverat och möjligt med stöd av lagen besluta att en godkänd avhandling eller ett examensarbete delvis sekretessbeläggs.  I beslutet ska framgå sekretessbeläggningsperiod och andra eventuella villkor samt den punkt i lag 621/ § som tillämpas på fallet [ES] 55 § SEKRETESS- BELÄGGNING Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 22

 Information om ny ES  Mejlutskick till personal och studerande  Personalutbildning separat eller i samband med annan utbildning för olika grupper, BESTÄLL GÄRNA,våren 2015  Fakultetsråd, dekaner, utbildningslinjeansvariga, ämnesansvariga, examinatorer, tentatorer, lärare, administratörer...  Universitetspedagogik  ES behandlas i samband med kortkurser om akademiska strukturer och verktyg, kursbeskrivningar, lärandemål, handledning, utvärdering...  Målgruppsinriktat stödmaterial  Uppdatering av instruktion för examination och bedömning (EB), våren [ES] FORTSATT ARBETSGÅNG Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 23

 Tid och plats: kl , Åbo + Adobe Connect  Föreläsare: Kati Palmberg, lärare i kommunikation, och Jane Wingren, lärare i svenska vid Centret för språk och kommunikation  Kursen börjar med en inledande föreläsning och sedan en liten workshop utgående från deltagarnas insända frågor kring teman som hur vi tillsammans kan understödja studenternas språkmedvetenhet, vilka problem och styrkor studenterna har i sitt skrivande och vad lärare vid ämnena tycker att den kommande kommunikationskursen akademisk framställning borde eller kunde innehålla.  För att kunna fokusera på det som ni upplever som mest angeläget ber föreläsarna deltagarna att skicka in korta svar på en eller följande förhandsfrågor:  Vad vill du veta om språkstödet?  Har du stött på några utmaningar när det gäller studenternas skrivande?  Skicka frågorna till kati.palmberg(at)abo.fi eller jane.wingren(at)abo.fi senast  Läs gärna Lärarbloggen där föreläsarna berättar om en nätverksträff de deltagit i. De konstaterar: "Precis som tidigare år fick vi en hel del med oss i bagaget också i år. Den här gången var det dels en medvetenhet om hur flera svenska universitet arbetar med att stödja studerande i deras skrivande och övriga studier, dels praktiska pedagogiska metoder.”Lärarbloggen   Anmälan: SPRÅKSTÖDET VID ÅA – TJAFS ELLER RESURS? Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

 Webbinarier om ES:  2 kap: De olika aktörerna och deras uppgifter  Behandlades på webbinarium , material: Video (46 min.) och PowerPoint  3 och 8 kap: Planering och utveckling  Behandlades på webbinarium , material: Video och PowerPoint  6 kap: Undervisnings- och examinationsspråket  Kommer att behandlas på webbinarium kl  [ES] WEBBINARIER Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 25

 Styrdokument om utbildning för personal och studerande  Examensstadga (ES)  Instruktion för examination och bedömning (EB)  Direktiv för hantering av fusk och plagiat  Blanketter för begäran om rättelse    Språkcentrets webbsidor om språkgranskning, som innehåller bl.a. tidtabeller, frågor, exempel på utlåtande, se  Stödmaterial om handledning  [ES] INFORMATION Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 26