Välkomna till Logistik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Välkomna till Företagets Logistik
Logistik, Business Logistics
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Repetition och tillbakablick
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Linköpings universitet
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Läroplansnätverk förskola
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Läroplansträff fritidshem
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Logistik vid husbyggnad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Välkomna till Företagets Logistik Kursansvarig.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Moment 2 Mall för presentation av idé
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Cyklett uppg 1 Centralisering Materialförsörjning Produktion
”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, ”Modern Logistik” Aronsson, Ekdahl, Oskarsson, © Liber 2003 Dagens Fö Nyckeltal i MF KBD MPIAV DuPont.
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Föreläsning Nyckeltal i Produktion KOP Logistikrörets delar
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
Uppsummering Cyklett, Centralisering
Föreläsning Lite Cyklett Lönsamhet KOP Logistikrörets delar
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Agenda Lagrets Aktiviteter Skäl att ha lager Lagerstyrning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Lära för livet!.
Design, strategi, management
Presentationens avskrift:

Välkomna till Logistik Bengt Ekdahl (kursansvarig, examination, seminarieledare), tel 28 15 12, bengt.ekdahl@liu.se Kristina Dalberg (kursassistent, administration), tel 28 15 11, kristina.dalberg@liu.se Mårten Fristedt (seminarieledare Möblia) tel 28 15 74, marten.fristedt@liu.se Björn Oskarsson (seminarieledare), tel 28 17 93, bjorn.oskarsson@liu.se

Om oss Bengt Mårten Kristina

Dagens 4 timmar Genomgång kursen (första h) Introduktion till Logistik (första o andra h) Förändringsarbetet inom logistik (andra o tredje h) Introduktion av Cyklett AB (tredje h) Flödeskartläggning (tredje h) Lager och nyckeltal i lager (fjärde h)

Kursens mål Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Förstå och beskriva hur olika logistiksystem är uppbyggda. Förstå och beskriva de aktiviteter som logistiksystemen är uppbyggda av. Beskriva och tillämpa grundläggande begrepp, modeller och verktyg för att observera, kartlägga och beskriva ett logistiksystem. Beskriva och tillämpa grundläggande principer och modeller för hur ett logistiksystem samverkar med företagets lönsamhet. Värdera och jämföra flera olika handlingsalternativ avseende förändring av ett specifikt logistiksystem, motivera och rekommendera ett eller flera alternativ, samt tydligt kommunicera resultaten av en sådan utredning

Pedagogisk tanke Logistikens grunder ter sig vid en första anblick ganska enkla, men tack vare de situationsberoenden som finns i alla verksamheter blir tillämpningen ofta komplex. Teoretiska modeller ger vägledning men måste alltid förfinas och anpassas till den specifika beslutssituationen. Det egna problematiserandet och reflektionen är därför centrala för att bygga upp förståelse kring de logistiska grunderna och av denna anledning utgör arbetet med praktikfallen kursens tyngdpunkt. Om kursens bärande pedagogiska tanke skall sammanfattas i en mening så får det bli ”lära genom att göra”.

Sammanfattningsvis Kursen bygger på tillämpning av verktyg och modeller. Verktygen och modellerna finns i litteraturen men valet av dessa och användningen av dessa måste ni göra själv. Tillämpningen gör att det tar mycket tid att i grupper diskutera varför den ena modellen är bättre än en annan.

Kursinnehåll: Den huvudsakliga analysenheten är det enskilda varuproducerande företaget, sett ur ett systemperspektiv. Centrala logistikaktiviteter (transport, lagring, materialhantering) och processer (materialförsörjning, distribution). Logistikens påverkan på lönsamheten, via: Kostnader - ur ett helhetsperspektiv Leveransservice - som bidrar till intäkter Kapital - minskat behov genom lämpliga logistiklösningar

Examination Tentamen är på max 30 poäng. För godkänt krävs 15 poäng, för betyg 4 krävs 20 poäng och för betyg 5 krävs 25 poäng. Tentamen består bla av ett minicase där ni skall göra en planering av ett beslutsunderlag (likt det ni gör i presentationen av Möblia) och ev uträkningar (likt det ni gör i Cyklett). För att bli godkänd på kursen krävs ALLTSÅ: G på Cyklettrapporter G på presentationen av praktikfallet Möblia G på Ruttplaneringsuppgift G på tentan

Återkoppling till förra årets kurs Tentan fick lite kritik för att den bestod av två stora uppgifter som ibland var svåra att förstå vad vi var ute efter. Åtgärd: Tenta med ett minicase och mer teoribaserade frågor Efterfrågade genomgång av Möblia efter att de gjort klart det caset i kursen. Åtgärd: Ny Fö som följer upp både Cyklett och Möblia   För många examinationsmoment! Åtgärd: Tagit bort ett Föreläsningsserien får bra omdömen, men studenterna ville gärna ha lite fler föreläsningar, gärna om grunderna. Åtgärd: Har lagt till uppföljningsföreläsningar Stadium föreläsningen uppskattat som vanligt! Åtgärd: Finns kvar Olika bud om det var bra/dåligt att man inte fick poäng till tentan längs vägen. Vissa gillar, andra gillar inte. Åtgärd: Tagit bort poängen på tentan (får 2,5 hp vid G). Casen mer av lärandemoment där handledarna styr om ni kommit fel. Viss kritik (men även ros) för att kursen gick på halvfart - vissa tyckte att man inte skulle fått plats med så mycket om kursen gått i en period. Åtgärd: Helfartskurs där vi bantat ner Möblia med 80%

Vad säger kursboken? Kostnadseffektiv leveransservice

Anmälan Anmälan till inlämningarna görs i grupper om 5 på kursens hemsida. Anmälningslistor ligger på hemsidan.

Cyklett Introduceras senare idag (Fö 2) Material i filarkiv Arbetsseminarie tis och fre denna vecka (+ nästa vecka) På arb sem jobbar ni med uppgifterna 1a-d och 2a-d. Dessa är till för att strukturera ert arbete i grupperna Inlämning 1: Skall Cyklett ändra sin distributionsstruktur? Vilka marknadsmässiga och ekonomiska konsekvenser får detta? Inlämning senast Mån v38 kl 15.00 Uppföljningsföreläsning Mån v 38

Introduktion till Logistik Dagens 4 timmar Introduktion till Logistik Förändringsarbetet inom logistik Introduktion av Cyklett AB Flödeskartläggning av Cyklett AB Lager och nyckeltal i lager

Logistik definition Vad är logistik för dig utan att titta i boken eller på OH? Vad tänker ni när ni hör ordet och vad innehåller det?

Logistics ”Logistics Management is that part of Supply Chain Management that plans, implements, and controls the efficient, effective forward and reverse flow and storage of goods, services and related information between the point of origin and the point of consumption in order to meet customers' requirements.” Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP), 2005

CSCMP´s def (s 21 ML) Logistik omfattar att på ett effektivt sätt planera, genomföra och styra förflyttning och lagring av material och produkter från råvara till slutkund för att tillfredställa kundens behov och önskemål (inklusive informationsflödet) Alltså LÅGA KOSTNADER OCH RÄTT SERVICE

Rätt saker Logistik är inte bara att göra saker rätt utan i ännu högre grad att göra RÄTT SAKER

Liknelsen skogen och träden, att se helheten Skogen är logistiken (hela företaget) = Kan symbolisera: Olika funktioner, Olika verktyg

Logistik stort område Logistikutveckling (Logistics Management) Produktionslogistik Förpackningslogistik Teknisk logistik Transportlogistik Vårdlogistik Grön Logistik

Trenivåmodellen Figur 3.16

Vad en produkt består av Figur 1.1

Logistikutvecklingen i Sverige Figur 1.5

Ett producerande företags logistiksystem Figur 1.2

Logistikröret för ett producerande företag Figur 2.1

Fördelar med kort rör Diskutera i bikupor

Kostnader i totalkostnadsmodellen Figur 1.6

Leveransserviceelementen Figur 1.7

Totalkostnadsmodell & leveransservice Figur 1.8

Leveransservice & lönsamhet Figur 1.9

Förändringsarbetet inom logistik Dagens 4 timmar Introduktion till Logistik Förändringsarbetet inom logistik Introduktion av Cyklett AB Flödeskartläggning av Cyklett AB Lager och nyckeltal i lager

Stegen i förändringsarbetet Figur 5.1

Förändringsarbetet som behandlas i boken Figur 5.2

Dagens 4 timmar Introduktion till Logistik Förändringsarbetet inom logistik Introduktion av Cyklett AB Flödeskartläggning av Cyklett AB Lager och nyckeltal i lager

Praktikfall Cyklett Uppdraget: Skall Cyklett ändra sin distributionsstruktur? Vilka marknadsmässiga och ekonomiska konsekvenser får detta?

Uppdraget skall avrapporteras i en rapport För att hjälpa er på vägen har vi delat upp uppdraget i två deluppgifter. Varje deluppgift är indelad i 4 steg (a-d) Jobba med dessa deluppgifter men tänk på att avsätta tid för sammanställning och reflektion i slutet. Det är just denna sammanställning och reflektion som gör er till bättre logistiker.

Seminarierna Cyklett Ni jobbar självständigt i grupperna men det finns sem ledare för frågor och ev genomgångar på tavlan Sem ledaren kommer också att gå igenom kraven på rapporten

Symboler för flödeskartläggning Figur 6.1

Flödeskarta för Flexilek AB Figur 6.4

Cyklett AB Läs igenom och rita en övergripande flödeskarta, 30 min

Cykletts materialflöde Slutkunder FM SM MF ML FVL 50% Kunder (?/DL) Lev (ca 75) DL (4)

Dagens 4 timmar Introduktion till Logistik Förändringsarbetet inom logistik Introduktion av Cyklett AB Flödeskartläggning av Cyklett AB Lager och nyckeltal i lager

Lager Varför har man lager Lagermodell Nyckeltal i lager

Varför har man lager? Fundera tillsammans med din bordsgranne

Olika lagers placering i flödet Figur 3.1

Omsättningslager - princip Figur 3.4

Verkligt uttag ur lager Figur 3.5

Säkerhetslager - principiellt utseende Figur 3.7

Nyckeltalstabell

Bilaga 4. Inköpta artiklar Art nr. Inköpspris (SEK) Inköpskvantitet (st) Säkerhetslager RAM2143 683,30 400 100 RAM6554 679,86 RAM4166 680,43 RAM3975 614,34 RAM4465 652,85 RAM404 689,63 YYY6298 80,46 600 150 YYY1590 83,33 XXX7490 127,01 ZZZ2028 82,18 XXX201 66,09 ZZZ6734 123,56

Du Pont