1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Advertisements

Regionförbundets satsning på energi och miljö
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Prisbildning i en marknadsekonomi
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Reseproduktion och försäljning
Kapitel 1 Geografi – världens ämne
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Swedish Institute of Computer.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Integration och mångfald –
Goda kommunikationer med omvärlden
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Kunskapskrav och matriser
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Initiera nätverket med nollflöde. Kapaciteterna i svart ovan bågarna och flödet i grönt nedan bågarna. Skicka igenom ett enhetsflöde genom nätverket. Flödesvägen.
Socialstyrelsens underlag till Ansvarskommittén ”God vård på lika villkor” GÖTEBORG
God bebyggd miljö. Övergripande vision Gäller alla kommuner Glömmer inte landsbygd Nu miljömål På sikt total hållbarhet Ta sats för snabb ökning Ett län.
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Välfärdens långsiktiga finansiering Annika Wallenskog – SKL.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Sampers användardag Christian Nilsson
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Landsbygdskommittén.
Framtidens Norrköping på C
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Umeå 2016.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Antal besökare och besöksflöden i Kåseberga
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
/X Är du trafiksmart?.
Produktion, handel och transport
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Barn och unga Slöjdtåget Slöjdcirkus – nationellt uppdrag
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Lotsteamet som funktion och dess framtid
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Föreläsningsanteckningar - Sannolikhetsteori
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008

2 Gjort sedan förra mötet Revidering av uppsats om regionala skillnader i vägnätets sårbarhet och deras orsaker Uppsats om rättviseviktat mått på länkars betydelsefullhet reviderad och (så gott som) accepterad för publicering Sårbarhetsstudie uppdelad på bil, lätt lastbil och tung lastbil Förberedelser för kommande arbete

3 Regional utsatthet Vi har tittat på ett genomsnittsscenario: En regions förväntade utsatthet är den genomsnittliga ökningen i restid för regionens resenärer vid ett länkavbrott på slumpmässig plats i vägnätet Användarutsatthet: Genomsnittlig restidsökning per resenär Total utsatthet: Total restidsökning för alla resenärer

4 Regional betydelsefullhet En regions betydelsefullhet är den genomsnittliga totala restidsökningen för samtliga resenärer i vägnätet vid ett länkavbrott på slumpmässig plats i regionen Utsatthet: Hur beroende är regionen av hela vägnätet? Betydelsefullhet: Hur beroende är hela vägnätet av regionen?

5 Förklaring av regionala skillnader Vad orsakar de regionala skillnaderna i utsatthet och betydelsefullhet? Beror på samverkan mellan utbud (vägnätets struktur, redundans, omvägar) och efterfrågan (resmönster)

6 Nätverkets struktur (1) Ett träd-format nätverk saknar helt omvägar och redundans Fler länkar skapar fler och kortare omvägar (mätt i antal länkar) Mått på länkredundans: antal länkar / antal noder i regionen = beta-index Länkarnas längd också viktigt Mått på nätverkets skala: genomsnittlig länklängd i regionen Dessa två tillsammans fångar nätverkets täthet

7 Nätverkets struktur (2)

8 Nätverkets struktur (3) Enklare mått på täthet: km väg / kvkm yta Ännu enklare indikator: invånare / kvkm yta

9 Resmönster (1) Långa resor är mer utsatta för länkavbrott än korta En regions utsatthet bör därför bero på genomsnittlig restid för regionens resenärer Mycket trafik på länkarna ger större konsekvenser av avbrott En regions betydelsefullhet bör därför bero på genomsnittliga flödet i regionen

10 Resmönster (2)

11 Utsatthet och betydelse

12 Förklaringsmodeller Vi kombinerar nätverksstruktur och resmönster

13 Slutsatser Grundläggande egenskaper hos transportsystemet och befolkningstätheten styr de regionala skillnaderna i sårbarhet på lång sikt Svårt att förändra med rimliga insatser Mer fruktbart att fokusera på de mest kritiska länkarna (worst-case-analys)

14 Lastbilstrafikens sårbarhet (preliminära resultat) Sårbarhetsanalys av norra Sverige uppdelad på bil, lätt lastbil och tung lastbil enl. Emme/2- matriser Tunga lastbilar antas begränsade till BK1 Resultat visas för 24 timmars avbrott

15 Bärighetsdata (pålitliga?)

16 Bil - flöde och betydelsefullhet

17 Lätt lastbil - flöde och betydelsefullhet

18 Tung lastbil - flöde och betydelsefullhet

19 Utsatthet - bil, lätt och tung lastbil

20 Slutsatser Skillnader i sårbarhet finns mellan bil, lätt och tung lastbil Främst beroende på olika resmönster Tveksamma BK-data? I så fall i första hand metod-demonstration

21 Förberedelser för framtida studier Studie av yttäckande avbrott i vägnätet (snöoväder, storm e.d.) Trängseleffekter behöver nog tas med Snabb beräkningsmetod utvecklas