Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Statistik vid Svenska handelshögskolan
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Sellmasters affärsidé
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
Varför marknadsföring?
Intervju inför ViV-projektet.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Prefekt, professor, ED, JD Matti Kukkonen
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Affärsidé - företagets vägvisare
Första studieåret på Hanken
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2014
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsledning och organisation Process
2014 Tekes nyckeltal DM Tekes finansieringsbeslut år DM Totalt 550 miljoner euro och projekt Miljoner euro I.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Tekes nyckeltal Tekes FoU-finansiering av sm-företag samt företag med färre än 500 anställda Finansieringen av grupprojekt har fördelats per grupp.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.
Christoffers Clothing Company
Vad gör Almi?.
Finansiell ekonomi: Huvudämnesinformation
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
SFI -YRKESUTVECKLING förbättra & snabba på integrationen.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Om Barbro Renkel ….
Företagsekonomiska institutionen.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Marknadföring som huvudämne Coolaste ämnet på Hanken Åke Finne © Åke Finne 2016.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Öppna universitetet Bekanta dig med Öppna universitetet 29 augusti kl i sal 210 Välkommen! Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Svensk affärskommunikation 1 (72A00100_M15)
Företagsekonomiska institutionen
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015 Vem är vem – nyckelpersoner från institutionen - prefekt, en av de mest citerade forskarna inom företagsekonomi i hela världen – och studerande som vet bäst om Hanken, studier och att studera Viktigt för oss att hjälpa er välja det ämnen och den karriär som passar er bäst 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

VIKTIGASTE FRÅGAN JUST NU FÖR DEJ VAD VILL JAG GÖRA I FRAMTIDEN?? Vem vet vad de skall välja? Vem vet inte? Har två alternativ? Vet inte alls? 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Vill du Jobba med att förstå kunder och företag på djupet - varför, hur, när – och jobba för att förbättra andras och egen affärsverksamhet Jobba med att kommersialisera produkter Att etablera nya företag, skapa nya affärsmöjligheter och –idéer, förverkliga affärsplaner, göra människors och företags liv lättare och mera lönsamt Jobba med att se inte bara detaljer utan helheter, inte bara historia och nutiden utan också framtiden i affärsverksamhet DESSA ÄR DAGENS UTMANINGAR I MÅNGA FÖRETAG, GLOBALT – JUST DETTA BEHÖVER DE MÄNNISKOR FÖR OCH INOM DESSA OMRÅDEN FINNS JOBB. Ifall detta intresserar kunde marknadsföring som huvudämne vara en möjlighet. Dessa färdigheter jobbar vi på institutionen för att du skall få under studietiden – vi möjliggör att du skall erhålla den kompetens, de färdigheter som dagens och morgondagens företag förväntar och vill ha. MÅNGA OLIKA TYPER AV FÖRETAG TEX LOREAL, FINNAIR, NOKIA, BANKER, INTERNET, REKLAM, KONSULTFÖRETAG OCH POSITIONER INOM PRODUKT-, MARKNADS-, KUND-, FUNKTIONSUTVECKLING ELLER ANSVARIG. Alla på insten forskar aktivt och nära företag i olika projekt och förmedlar företagens vardag och forskning till undervisningen och andra vägen också. Det är centralt på vetenskapshögskola. 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Vad färdiga magistrar med mf som huvudämne har blivit: Tex CRM-chef, Exportchef, Försäljare, Account manager, Key Account Manager, Brand manager, Försäljningschef, Inköpschef, Inköpare, Materialchef, Anskaffningschef, Marknadsföringsassistent, Marknadsföringschef, Projektledare på reklambyrå, Reklamchef, Konsult. Etc etc 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Utan kunder ingen business. Marknadsföring Utan kunder ingen business. 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Marknadsföring i praktiken Gästföreläsningar Företagsprojekt Kand- och magistersavhandlingar Samarbetsprojekt med företag, t.ex. Tekes, Finlands akademi, Företagsspecifika projekt Föreläsningar och konsulteringsprojekt Hankens undervisning i marknadsföring Hankens forskning om marknadsföring Deltagande i forskningsprojekt genom att projektarbeten, kand- och magistersavhandlingar är pilot- projekt Kursinnehåll utgående från de senaste forskningsresultaten 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Future Customers are Emerging – Customers’ Future is Emerging tore.strandvik@hanken.fi ● 2015

Marknadsföring på styrelsenivå 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Kännetecknande för Hankens forskning i marknadsföring 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Grönroos marknadsföringslegend 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Kursutbud 2015-16 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Kursutbud 2015-16 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Vilka färdigheter förväntar sig din blivande arbetsgivare av dej som ekonom Breda och gedigna (grund)färdigheter av affärsverksamhet, kombination av Alla ämnen man kan välja på Hanken dvs mf, FLO, Fin&Inv, redovisning, handelsrätt Ibland tom ytterligare en examen tex teknisk eller juridisk Analytiskt och strategiskt tänkande Självständigt arbete och (mångkulturell) grupparbetsförmåga Projektledningsförmåga Verbala och skriftliga kommunikationsfärdigheter Kreativ förmåga Gedigna språkkunskaper Programanvändningsfärdigheter Minimum är word, excel och powerpoint Arbetserfarenhet Utlandspraktik HAR NI LÄST PLATSANNONSER?? KOLLA DEM! Vilka kompetenser behöver du i framtiden? Tänk baklänges - Företagen får superba kandidater – har flera examen, talar många språk, utomordentligt fina ansökningar, framgångsrika i studier och aktiva utanför, varit utomlands etc etc Hanken studerande har hård konkurrens – som tur erbjuder vi på skolan och på insten bra möjligheter till inlärning och utveckla färdigheter. Studerande ansvarar dock själva för att sätta ihop en bra kompetensprofil som möjliggör det jobb man vill ha – nu är alla möjligheter för er till att skaffa den kompetensprofilen ni önskar. NIKLAS ANTTILA HÄR? 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Vad jag lärt mig i MF (kort) Niklas Anttila, studerande Analytiskt tänkande Förstå marknader och kunder (strategi) Mera frågan om ett sätt att tänka Kundfokus Alla företag i världen behöver MF, alla säljer någonting Centralt för MF i Hanken (tjänste- och relationsmarknadsföring) Innovation Först, snabbast och unikast MF har ett starkt fokus i framtiden Verbal (också skriftlig) och social förmåga Räcker inte att ha kunskap, måste kunna utrycka dig Förmåga att arbeta i grupp Bra kunskap om olika branscher och företag Genom case och gästföreläsningar (networking) 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Två studerande berättar om valet av mf som sitt huvudämne Se: http://www.youtube.com/watch?v=yGTy3Tcdh_c&feature=youtu.be Studerande Minna Lehikoinen berättar om sina studier i marknadsföring och McDonald's Head of Marketing Christoffer Rönnblad 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Vi finns i flygeln på 3dje våningen mot Runebergsgatan Maria Holmlund- Rytkönen Tore Strandvik Veronica Liljander Kristina Heinonen Jaakko Aspara Åke Finne Anne Rindell Pia Polsa Största institutionen på Hanken – ca 15 anställda i Hfors i två ämnen och fyra i Vasa. Har cirka 20-30 heltidsdoktoranden. Årligen disputerar 4 plus minus några i mf, plus någon till i logistik och i Vasa. Vid instutionen verkar också CERS dvs centret för tjänste- och relationsmarknadsföring, virtuellt forskningscenter med stora företagsprojekt och stort internationellt kontaktnät. DENNA SIDA SISTA ATT VISA ENLIGT DETTA FÖRSLAG Christian Kowalkowski Johanna Gummerus Anu Helkkula Jacke Mickelsson Paul Viio Christina Antell Max Victorzon Christian Grönroos 21.4.2015 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi