”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” Privatekonomi Ekonomi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolan Naturskönt beläget utanför Bosjökloster, mitt på den skånska slätten.
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Introduktion - Konsumentekonomi
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Närvaro!!.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Meritportfölj målet - CV och presentation
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Ca 330 elever fördelat på 5 program 4 yrkesförberedande 1 studieförberedande Lindengymnasiet.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vård- och omsorgs-(college)
VÄLKOMNA TILL SYV-INFORMATION
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Att synliggöra lärande
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
VÄLKOMNA PÅ SYVINFORMATION
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Karlskrona Martin Kling Finansinspektionen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Introduktion - Konsumentekonomi
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Samhällsresurser och fördelning
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Sociologi Introduktion.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Geografi / samhällskunskap
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förutom yrkeskunskaper…
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Privatekonomi – vad är det?
Privatekonomi – vad är det?
Presentationens avskrift:

”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” Privatekonomi Ekonomi är att välja och varje val får konsekvenser Inte moralisera utan få igång reflektion och diskussion

Inkomster Utgifter Tillgångar Skulder Privatekonomi Affärsekonomi Nationalekonomi

Entreprenörskap i skolan En av EU’s nyckelkompetenser Ett av läroplansperspektiven Kurs – programgemensam eller valbar Hör det hemma i skolan? Räcker det inte med UF? Inte mitt ämne

”Se möjligheter och göra något av dem”

Entreprenörer Innovatörer och levebrödsföretagare Intraprenörer Chefen är anställd Sociala entreprenörer Ideella sektorn Privatekonomer Familj och fritid

Mer än att starta företag Entreprenörskap är mer än att starta och driva företag

Vad är entreprenörskap? Arbetsliv och erfarenheter Utbildning Familj och förebilder Medfött Egenskaper + Attityder = Förmågor Entreprenöriell förmåga Analytisk förmåga Social förmåga

Är förmågan viktig? Hur väl lyckas skolan? Källa; Demoskop Intervjuer med 200 personalchefer på uppdrag av Svenskt Näringsliv och LR Entreprenöriell Analytisk Social

Källa: OECD om autentiskt lärande, 1989 Entreprenöriella, analytiska och sociala förmågor kan tränas Verklighetsbaserat lärande Eleven är aktiv, tar ansvar och löser problem Problemen överskrider ämnesgränserna Problem löses i samspel med närsamhället Problem löses i samspel med närsamhället Resultatet är till nytta utanför skolan

Företagargymnasiet Process – inte enbart projekt Verklighetsanknytning Växande utmaningar Eleverna jobbar parvis Social träning Mitt fadderföretag Tre personer Se Om Ditt Företag IT-lots Kunder och leverantörer Företagets kontoplan

Att lära ungdomar ekonomi Samhällskunskap Entreprenör- skap Samhällskunskap Entreprenör- skap Matte Programgemensamma kurser & APL Svenska Engelska Religion, historia m m Traditionell eller entreprenöriell ansats?

Privatekonomi i skolan - målet att nå alla ungdomar Skapa motivation Tillräckligt med tid Uthålligt arbete Verklighets- anknytning Lärprocess Struktur

Hur blir det uthålligt? Skolan - ett kvalificerat tjänstef öretag …..eller kortlivade ”eldsjälsprojekt” Ständiga förbättringar……

Tvärvetenskapligt, tematiskt, röd tråd En modell för högskoleförberedande program En modell för yrkesprogram Tre teman som växelvis återkommer: – Du och din ekonomi (begrepp och grunder) – Individ & Livsstil (reflektion och diskussion) – Mot den ljusnande framtid (förberedelser)

Miniworkshop Våren år 3 Våren år 3 Hösten år 1 Arbeta tematiskt och tvärvetenskapligt Tre teman: Du & din ekonomi Individ och livsstil Mot den ljusnande……

Miniworkshop Hösten år 1 Hur påverkar jag/kan jag påverka världen ”Vi utgår från vår vardag och undersöker hur våra personliga val av t ex kläder, mat och kommunikation påverkar/kan påverka vår omvärld.” Svenska 1 Företagsekonomi Samhällskunskap 1b Naturkunskap 1b Miljö och hållbar utveckling Etiskt perspektiv

Miniworkshop Ut i vuxenlivet Besök av arbetsförmedling, försäkringskassa, arbetsgivare, bank, bostadsförmedling m fl Studiedagar i maj år 3 Våren år 3 Våren år 3

Miniworkshop Våren år 3 Våren år 3 Hösten år 1 A Frågor till gruppen: 1. Gillar ni idén med en strukturerad modell? Fördelar/nackdelar? 2. Vilka teman/moment vill ni ha med? 3. Från vilka ämnen/kurser tar ni timmarna? 4. I vilken ordningsföljd för att få progression? B Frågor till gruppen: 5. Vilka studiebesök/gästföreläsningar är önskvärda? 6. Kan ni koppla modellen till UF och entreprenöriellt lärande? 7. Ser ni redan nu en möjlig fortsättning i en etapp två? 8. Hur vill ni beskriva modellen för att engagera elever och kollegor?

Miniworkshop Tema Du & din ekonomi/moment Välja abonnemang (t ex mobil eller gym) Månadspeng, studiebidrag och betalkort Varifrån kommer pengar och vad ska de räcka till? Jobba extra Vi gör en budget Tema Individ och livsstil/moment Marknadsföring, reklam och konsumenträtt Om vanans makt och våra förebilder Skillnader mellan olika länder och kulturer Utanförskap – orsaker, konsekvenser och möjligheter Ett hållbart samhälle (T ex Foundation of Long Now) Tema Mot den ljusnande framtid….. Studentfesten Köpa bil Spara, låna, försäkra Flytta hemifrån Framtidsplan – söka jobb, plugga vidare, starta eget