Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Advertisements

Perspektiv på IT-system!
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Access med Sebastian och Robert
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Miljarder möjligheter på en plats!
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Systemkarta.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Tjänster.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Datamodellering med E/R-diagram
Kravspecifikation och IT-upphandling
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Kvalitet i grundutbildningen1
Objektorienterad tänkande
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling.
Modellering med UML
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Introduktionskurs för användare Del 1
Dataföreningen i Sverige
Modell för Utveckling av ledningssystem
1 Uppgift Implementera HProgSäk i Safety 1st Tillämpa HProgSäk i ”Pilotprojekt”
Datamodeller C21.2 Kursansvarig: Eva Lindh
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Fråga 14 Oy Företag Ab:Kund 12345:Beställning P1023:Produkt
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Moderna affärsstrategier
Flexicon – Din systempartner
MODELLER Modell: struktur som avbildar vissa aspekter av någon del av verkligheten Exempel: Kartor Differentialekvationer Miniatyrmodeller Syfte med modeller:
Systemdesign som process
IT i organisationer och databasteknik
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
IT i organisationer och databasteknik, 2I-1033
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
System arbetssystem informationssystem
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vad är ett informationssystem?
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik2 Introduktion till Systemdesign C.1 Systemdesign.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Introduktion till The Rational IT Model
”Projects are about People”
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Design & Utvärdering, 5 poäng
Design, strategi, management
Instruktioner för orderportal på:
Presentationens avskrift:

Informationssystem och databasteknik, 2I-1100 Introduktion till informationssystem - användning, teknik och utveckling

Vad är ett informationssystem? Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning INFORMATIONS SYSTEM VERKSAMHET avbildar presenterar ANVÄNDARE

Exempel på informationssystem zOrdermottagning zLagerhantering zFakturering zPlatsbokning y Flygresor y Medicinska behandlingar zPersonaladministration zBanksystem Informations system

Typer av system TRANSFORMATIONS SYSTEM signalerar till påverkar REAKTIVA SYSTEM

Varför informationssystem? 1. KOORDINERA AKTIVITETER 2. KONTROLLERA, ÖVERVAKA 3. GE UNDERLAG FÖR BESLUT 4. EFFEKTIVISERA, AUTOMATISERA 5. NYA TJÄNSTER/PRODUKTER 6. NYA ORGANISATIONSFORMER Operationell Taktisk Strategisk Organisationsnivåer

Nya organisationsformer zVirtuella företag zMarknadsplatser ConsumerRetailerSupplier

Egenskaper hos informationssystem Komplexitet hos algoritmer LågHög ISKompilatorer Numerisk analys Grafisk presentation LågHög IS Numerisk analys Komplexitet hos datastrukturer

Egenskaper hos informationsssytem Grad av kontroll över omgivningen LågHög ISProcesskontrollsystem LågHög IS Kompilatorer Vissa kontrollsystem Interaktion med människor och organisation

Definition av informationssystem DATORISERAT SYSTEM SOM STÖDJER KOMMUNIKATION AV FORMALISERAD INFORMATION INOM EN ORGANISATION

Realisering av informationssystem zDATABASER y Datastruktur y Applikationsprogram zRAD och IDE y Visuella modelleringsspråk y Frågespråk y Rapportgenerator y Formulärhanterare y Generellt programmeringsspråk y Data dictionary

Informationssystem- arkitektur VERKLIGHET INFORMATIONSSYSTEM Informations processor Konceptuellt schema Informations bas Händelse- meddelanden Frågor Svar

Komplexitet i systemutveckling zApplikationsområdet komplext y Storlek y Oklar begreppsvärld y Motstridiga krav y Föränderliga krav zUtvecklingsprocessen svårstyrd y Många personer inblandade y Olika kategorier av personer inblandade y Projektstyrningsproblem zAvsaknad av standarder y "Uppfinna hjulet på nytt" y Jämför med andra konstruktionsområden

Metoder för systemutveckling VATTENFALLSMETODER FÖR- STUDIE ANALYS DESIGN IMPLEMEN- TERING Motiv: - Strukturera utvecklingsarbetet - Underlätta uppföljning och utvärdering

Rational Unified Process

Phases zInception: beskriv systemets mål och affärsnytta samt projektets omfattning zElaboration: specificera systemets egenskaper och arkitektur zConstruction: realisera och testa systemet zTransition: sätt systemet i drift

Business Modelling zSyfte: att förstå organisationen samt de behov och problem som systemet skall lösa zLeverabler: use cases, objektmodeller, dynamiska modeller

Requirements zSyfte: att ta fram de krav som skall ställas på systemet, särskilt vilken funktionalitet som skall tillhandahållas zLeverabler: detaljerade use cases som visar hur aktörer kommunicerar med systemet

Analysis and Design zSyfte: att beskriva hur systemet skall realisera funktionaliteten, att beskriva mjukvaruarkitekturen, att skapa specifikationer som styr implementering och test zLeverabler: klassdiagram, dynamiska modelller, paketstrukturer

Implementation, Test, and Deployment zImplementation: programmering och integration av mjukvarukomponenter zTest: test att funktionaliteten uppfylls samt att komponenter och delsystem interagerar korrekt zDeployment: drifttagande av systemet i produktionsmiljö

Supporting Workflows zConfiguration management: att upprätthålla systemets integritet under utvecklingen, versionshantering zProject management: planering, bemanning, uppföljning, riskhantering zEnvironment: sätta upp och underhålla projektets infrastruktur

Systemaspekter MÅL OBJEKT HAND- LINGAR styr påverkar uttrycker önskvärda tillstånd hos

Funktionsanalys Funktion: aktivitet som utförs av en enhet inom en organisation zExempel på funktioner (biblioteksverksamhet): y Inköp av böcker y Utlåning av böcker y Återkrav av böcker zFunktionsanalys syftar till att: y Identifiera samtliga funktioner i en organisation y Avgöra vilken information varje funktion behöver y Avgöra vilken information varje funktion skapar y Beskriva informationsflödet mellan funktionerna y Beskriva informationsflödet mellan en organisation och dess omgivning

Dataflödesdiagram Beställnings mottagande Katalog- kontroll Budget kontroll BokinfoBudgetinfo An- ställd Bok- handel Beställnings rutin Lev.info

Objektanalys Objekt: ting eller företeelse som förekommer i en verksamhet zExempel på objekt (biblioteksverksamhet): yBöcker yLåntagare yBoklån yBokhandlare zObjektanalys syftar till att: yIdentifiera alla objekt som uppträder i en verksamhet yBeskriva objektens egenskaper yBeskriva sambanden mellan objekten yUppställa regler som gäller för objekten yBeskriva de händelser som påverkar objekten

Konceptuellt schema PERSON LÅN BOK KOPIA låntagare avser av beställer namn datum titel ISBN nr Regler: En person får låna högst tio böcker Händelser: Bokbeställning, boklån

IS Development, Acquisition, and Support Business and Requirements Mod. Analysis and Design Project Management Maintenance People and Organisation Business and IT Alignment Process Improvement Change Management Ethical Aspects of IS/IT IS Investment and Evaluation Information and Commu- nication Technology Databases Software Hardware Telecommunication Operations and Network Management Production and Operations Service and Help Desk Security and Control Infrastructure Management Information for Knowledge Work, Customer Satisfaction, and Business performance Use of Information in Organisations Knowledge Management Decision Support Process Support Organisational Interoperability provides automates and leverages Created byempowers

Kursens mål Kursens mål är att ge kunskaper om begrepp, metoder och verktyg som används vid utformning och implementering av informationssystem samt att ge färdigheter i tillämpning av databasteknik. Kursen skall också ge en förståelse för affärsnyttan med informationssystem samt hur informationssystem påverkar individer och organisationer.

Från verklighet till system zVerklighet zUrval zModell zInformationssystem Produkt Order Kund

Att göra urvalet Företaget önskar sälja sina produkter, som är möbler, genom en webbutik. Kunderna skall kunna lägga beställningar på möblerna med hjälp av webbutiken. Produkterna levereras sedan med lastbil till kunderna. För att kunderna skall få en bra bild av möblerna så behöver de veta deras vikt, typ, storlek och det material de är tillverkade av; det behövs också foton på möblerna. Utöver kostnaderna för de enskilda möblerna måste kunden också betala för fraktkostnaden som baseras på den sammanlagda vikten. Kunden kan begära att få leverans inte bara till sin egen adress utan också till andra adresser. Kunden kan önska en tid då leveransen skall ske - det inträffar dock ibland att den verkliga leveranstiden avviker från den önskade. För att kunden skall veta om en leverans gått iväg eller inte behövs information om avgångstider för leveranser. Företaget eftersträvar att samtidigt skicka iväg alla de produkter som ingår i en beställning men man lyckas inte alltid med det, och då kan det behövas flera leveranser för en beställning. Kunden betalar med kontokort.

BESTÄLLNING KUND PRODUKT BESTÄLLNINGS- RAD LEVERANS

BESTÄLLNING KUND PRODUKT BESTÄLLNINGS- RAD LEVERANS * * * *

BESTÄLLNING KUND PRODUKT BESTÄLLNINGS- RAD LEVERANS * * * *

BESTÄLLNING KUND PRODUKT BESTÄLLNINGS- RAD LEVERANS * * * * Namn Typ Höjd Bredd Djup Material Vikt Pris Bild-liten Bild-stor Namn Gatuadress Postnummer Postadress Telefon Kontokort Giltighetstid Best-nummer Gatuadress Postnummer Postadress Datum Fraktkostnad Antal Leveransbil Avtalatdatum Avtaladtid Avgångsdatum Avgångstid Leveransdatum Leveranstid

Arkitektur hos ett informationssystem Data Presentation Applikationslogik Användargränssnitt via en browser Java servlets som exekverar på en server Data från en databashanterare

Relationsdatabaser KUND

Relationsdatabasstruktur zPRODUKT(Namn, Typ, Höjd, Bredd, Djup, Material, Vikt, Pris, Bild-liten, Bild-Stor) zKUND(Namn, Gatuadress, Postnummer, Postadress, Telefon, Kontokort, Giltighetstid) zBESTÄLLNING(Best-nummer, Kund, Gatuadress, Postnummer, Postadress, Datum, Fraktkostnad) zBESTÄLLNINGSRAD(Best-nummer, Produktnamn, Antal) zLEVERANS(Best-nummer, Produktnamn, Leveransbil, Avtalatdatum, Avtaladtid, Avgångsdatum, Avgångstid, Leveransdatum, Leveranstid)

Frågespråk zHur kommer applikationsprogrammen åt data i databasen? zGenom ett frågespråk. SELECT Namn FROM PRODUKT WHERE Typ = ”Stol”

Presentation Gränssnittet ger möjlighet att nå applikationsprogrammen och därmed data i databasen.

Modelltyper MÅL OBJEKT HAND- LINGAR styr påverkar uttrycker önskvärda tillstånd hos Objekt Typer Associationer Regler

Multiplicitet - en övning PERSON har_mor Envärd? Injektiv? Total? Surjektiv?

Ogdens triangel EXTENSION TERM INTENSION

Samma ord - olika begrepp zPå vilka sätt används ordet ”bok” i meningarna nedan? yJules Verne skrev många böcker yBiblioteket i Vällingby har många böcker yNazi Tyskland förbjöd många böcker yBokhandlaren i Jönköping sålde många böcker Kurskod Kursnamn Startdatum Antal poäng Kursansvarig KURS

Samma begrepp - olika ord zAvskeda - Friställa zArbetsgivare - Arbetsköpare zAfro-American - Colored - Black - Negro