Föreläsningsanteckningar 9802161 Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Advertisements

Utveckla en applikation Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Snapchat.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
9. Gör ritningen innan Du bygger huset
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Funktioner och programorganisation
Att skriva en artikel.
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 10: Objektorientering Objektorientering och abstrakta datatyper Dynamisk bindning.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 1.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Java. Kortfattat om Java Syntaxen påminner i hög grad om C++ Stöd för objektorientering Kod kan köras i en virtuell maskin som finns tillgänglig för nästan.
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Programmering B PHP Lektion 2
1 ITK:P1 Föreläsning 5 Iteration, slumpning och arrayer DSV Peter Mozelius.
Workshop inför Projektet
Programmering B PHP Lektion 3
L U L E Å U N I V E R S I T Y O F T E C H N O L O G Y Datateknik Kort information om Datateknik.
Språkteknologiska metoder Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 6: Semantik Statisk semantik Attributgrammatiker Dynamisk semantik Axiomatisk.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
- att läsa & skriva noveller
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. -Algoritmer och Datastrukturer- -Algoritm analys och sökning algoritmer- Kap 5 -Algoritmer och.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 11: Funktionella språk Funktioner och variabler i matematiken Funktionella språk LISP, ML och.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 1: Inledning administrativt o dyl kursens mål varför programspråksteori? språkkategorier användningsområden.
Programmeringsmetodik
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Problemlösningsmetodik
Presentation of I. Name: Disputerat nu vår Forskningsintresset är:
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Stack och Kö - Implementering - Tilllämpningar.
Problemlösning. Programmeringsmetaforer Instruktion Konstruktion Problemlösning Adaptation Demonstration.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 15: Parallella subrutiner Parallellitet Processer och trådar Semaforer, monitorer och synkroniseringsmeddelanden.
Makron. Vad är Makron? Ett makro är en samling kommandon som du kan köra med en enkel musklickning. Makron kan användas för att automatisera praktiskt.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 5: Syntaxanalys (parsning) Syntaxanalysens mål Tillvägagångssätt och komplexitet Syntaxanalys.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Gruppövning 0.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 16.
Krav på vetenskaplig tolkning
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
Python.
Grafisk visualisering
Kreativa verktyg och metoder
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Programmera dina klasskamrater
Presentationens avskrift:

Föreläsningsanteckningar Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program

Föreläsningsanteckningar Dagens ämne: Programbyggnad n Hur skriver man program? n Varför gör man som man gör?

Föreläsningsanteckningar Vad behövs vid programmering? n Kunskaper om/Färdigheter i: problemområdet lösningsområdet material metoder

Föreläsningsanteckningar Problemområdet n Känn till problemet innan du försöker göra en lösning!

Föreläsningsanteckningar Lösningsområdet n grundläggande datatyper n grundläggande algoritmer n programspråk

Föreläsningsanteckningar Material n editorer n språktolkar Kompilatorer - översätt, sedan kör Interpretorer - översätt och kör rad för rad n felsökningsverktyg n programbibliotek

Föreläsningsanteckningar Metoder n problemanalys n problemlösningsmetodologi n arbetsmönster n organisationer n validering & utvärdering

Föreläsningsanteckningar Metaforer för programmering n Instruktionsmetaforen n Problemlösningsmetaforen n Adaptionsmetaforen

Föreläsningsanteckningar Instruktionsmetaforen n Programmering är att instruera datorn vad den skall göra Fördelar –Enkel att ta till sig –Enkel modell Nackdelar –Att lära sig programmera är INTE att lära sig programspråk –Det som går att uttrycka i vanligt språk är inte direkt översättningsbart

Föreläsningsanteckningar Problemlösningsmetaforen n Vad skall göras? Hur skall det göras? Lösningen är en relation från ett definierat tillstånd till ett annat. Fördelar –Lätt att se bortom programspråket –Återanvändningsbara programelement Nackdelar –Hur gå från lösning till kod? –Stirra sig blind på detaljer

Föreläsningsanteckningar Metodik problemlösningsmetaforen n uppgiftsformulering n algoritmkonstruktion n verifikation n kodning n testning och avlusning n validering n dokumentering n underhåll

Föreläsningsanteckningar Adaptionsmetaforen n När fungerar inte problemlösningsmetaforen Omgivning som ändrar sig Programmet påverkar ömgivningen Interaktiva system n Hur fungerar det Gradvis anpassa programmet till miljön n Nackdel När färdig?

Föreläsningsanteckningar Metoder n Botten upp (bottom up) Börja med de saker som finns tillgängliga Utöka dessa till man fått ett färdigt program n Toppen ner (top down) Skriv huvudslinga översiktligt Förfina de olika delstegen till programmet färdigt

Föreläsningsanteckningar Kopplingen till förra föreläsningen n Om man använder bottom up så kan abstrakta datatyper (ADT) ses som tillgängliga element i språket n Om man använder top down så är det bra att anpassa sig så att man kan använda ADT

Föreläsningsanteckningar Sammanfattning n Tänk innan du gör något! Ju senare man upptäcker ett fel desto dyrare att rätta till n Arbeta lungt och metodiskt Skjut inte upp allt till sista sekunden jämt Jobba inte X veckor/månader med den intressanta delen av ett program för att sedan rafsa ihop resten på en kväll