Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sociologiska studier om klass
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Undervisning och KTHB-Primo
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Informationssökning - Workshop
Informationssökning & Källkritik
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
INFORMATIONSSÖKNING VÅRDPROGRAMMET.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
AMED – Databas kring alternativmedicin artiklar ur 500 tidskrifter, främst europeiska Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min fråga.
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Eller formativt lärande…
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationssökningsprocessen:
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
©Else-Britt Hellström
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Skolutveckling via digitala medier
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Samhällsvetenskapliga metoder
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
i högskolebiblioteket
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Elev loggbok.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Användning av surfplattor i biblioteksarbete Samarbetspartners: Pieta Eklund, BLR, Högskolan i Borås Jan Christer Magnusson, Chalmers bibliotek, Chalmers.
Informationssökning Anu Salminoja
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
TFYY51 Informationssökning
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Presentationens avskrift:

Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås

Bakgrund  Vilken kunskap har studenterna idag om informationssökning?  Hur ser studenter på informationssökning?  Hur ska vi nå ut?  Vad ska vi undervisa i?  Vad behöver studenterna?

Syfte med studien  Vad vet studenter vid Högskolan i Borås om informationssökning?  Hur söker de sin information?  Påverkas studenterna av undervisning i informationssökning?

Om högskolan  Sex olika institutioner –Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap (BHS) –Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA) –Institutionen Ingenjörshögskolan (IH) –Institutionen för Pedagogik (PED) –Textilhögskolan (THS) –Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)  Antal inskrivna studenter:

Bibliotek & läranderesursers undervisning  Föreläsning / Workshop  Institutionen för Vårdvetenskap – fyra tillfällen under tre år  Textilhögskolan – en till tre tillfällen under tre år  Övriga institutioner – sporadiskt på lärares förfrågan

Metod  Enkät  Tids- och resursbegränsning  Elektroniskt format  E-post  Svarstid: Tre veckor  Utlottning av presentkort till de som deltog

Enkäten – förebilden Mittermeyer, Diane (2005). Incoming first year undergraduate students: How information literate are they?. Education for Information, vol 23, nr. 4, s  Fem teman tagna från informationssökningsprocessen –Begreppsidentifiering –Sökteknik –Dokumenttyper –Sökverktyg –Användning av resultat  Vilka delar har studenterna problem med?

Enkäten – utformning  Diagnostiskt test  Frågorna utgick från tre teman –Sökteknik –Dokumenttyper –Sökverktyg  Dessutom: vilka källor använder sig studenterna av? –38 databaser och sökmotorer listades –Femgradig skala  Kommentarer

Enkäten – utskick  e-post skickades ut  e-postadresser fungerade inte  = respondenter  929 svar »Svarfrekvens: 16 %  Låg svarsfrekvens!  Resultatet är ändå värdefullt, vi får en viss inblick.

Resultat Samtliga institutioner finns representerade

Resultat Över hälften hade mottagit undervisning

Resultat – tema sökteknik  Frågorna behandlar boolesk logik, trunkering, sökord vid katalogsökning och kännedom om tesaurus  Problemområden: boolesk logik och tesaurus  Boolesk logik: –OR är svårare än AND –+ rör till saker och ting  Tesaurus –Kännedom om tesaurus/ämnesordslista är begränsad  Undervisningen tycks göra skillnad i bägge dessa fall

Resultat – tema dokumenttyper  Frågorna behandlar referenser och hur aktuell information olika dokumenttyper innehåller.  Referensfrågan – Svårt att skilja på olika sorters referenser. –Stor skillnad mellan de som deltagit i undervisning och de som inte gjort det.  Dokumenttypers aktualitet –Stor spridning –Tydlig skillnad mellan de som deltagit i undervisning och de som inte gjort det.

Resultat – tema sökverktyg  Frågorna behandlar några olika system som BLR tillhandahåller (ex Samsök och bibliotekets databas över tillgängliga tidskrifter).  Det verkar finnas en övertro till systemen.

Resultat – tema sökverktyg  15 databaser/sökmotorer som var ämnesövergripande  Ej ännu tillräckligt analyserat

Kommentarer från respondenter Trodde jag va bättre på att söka, men upptäckte att jag absolut behöver mer information och vore oerhört tacksam om någon genomgång eller kurs i det gavs. Bra enkät! – student vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap Vilka frågor!!! Inte negativt alltså, jag känner bara att vad lite jag vet...min fråga blir.. kan jag få hjälp av Er med dessa/detta??? i så fall blir jag imponerad!!! – student vid Institutionen för Data- och affärsvetenskap

Kommentarer från respondenter Jag skulle gärna ha mer användarundervisning som gick igenom liknande frågor som de i enkäten, t ex vad du kan och inte kan hitta i bibliotekskatalogen. De sk "sökverkstäder" vi har haft har varit helt poänglösa, eftersom bibliotekarien bara står där och väntar på frågor. Skulle gärna se att det var mer konkret UNDERVISNING, då lär man sig bättre! – student vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap Jag har aldrig tänkt på att det finns så många olika sätt att söka information på. Men Google är i princip det enda jag använder. – student vid Institutionen Ingenjörshögskolan

Slutsatser  Det finns brister i studenternas informationssökningskunskaper  I kommentarerna visar studenterna att de är medvetna om detta själva, vilket är positivt.  Det finns en viss skillnad mellan studenter som deltagit i undervisning och de som inte deltagit  Kommentarerna ger upphov till en hel del tankar om vår marknadsföring

Hur går vi vidare?  Analysera materialet institutionsvis  Som argument i diskussionerna om undervisning  Titta närmare på hur de olika källorna används

Katharina Nordling