Ekonomisk politik Med exempel från utredningen om konkurrensförutsättningar för svensk sjöfart(SOU 2010:76)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Staten och det civila samhällets organisationer
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Från teori till praktik
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
Så Styrs Sverige Regering Myndigheter Folket väljer Politisk Parti
Resmål och resvägar Val av transport.
OM VTI |VÅR FORSKNING |FORSKNINGSOMRÅDEN |FÖR MER INFO I siffror |Historia |Kunder/Uppdragsgivare |Samarbeten |Våra kontor |Transportpolitiska målVTI |
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Internationell Ekonomi
Förstudie Roslagspilen
Energilösningar för framtiden Energikonferensen i Gimo 8 maj 2012 Andres Muld.
Västsvenska paketet.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Havsplanering – till glädje och nytta för alla
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
M I N I S T R Y F O R F O R E I G N A F F A I R S Vad är EU:s uppförandekod? Seminar om ikke-spredning og eksportkontroll, Oslo 2 desember 2005.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Volymavtalen ur ett Kommersiellt Perspektiv. Arvid Welin.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys
Hur gör UNF skillnad i politiken?
Vad handlar vi med?. Behövs handel? Resurser ojämnt fördelade. Alla tjänar på handel! Men handeln måste vara fri.
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
Utredningsprocessen 1.Uppdrag: få, ragga -anställd, eget företag, frilans 2.Utföra uppdraget -övergripande strategi -praktiskt tillvägagångssätt -förhållningssätt:
Riksdag, Regering och ett ärendes gång
Europeiska kommissionen Består av 26+1 kommissionärer, en från varje EU-land Har tjänstemän till sin hjälp Finns i Bryssel.
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Praktisk förvaltning av land och landskap Dr. Erik Andersson.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Sveriges exportstrategi
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
SACS Swedish Association of Civil Security
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Fakta om Sveriges ekonomi BNP i Sverige, EU-15 och USA.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
SAMHÄLLsekonomi.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Landsbygdskommittén.
Europeisk utredningsorder Dir
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Arbetslöshet och utanförskap
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Hur skapar vi export och import data
Produktion, handel och transport
Riskbaserad lotsplikt
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Ekonomisk politik Med exempel från utredningen om konkurrensförutsättningar för svensk sjöfart(SOU 2010:76)

Hur förs politik: Den statliga beslutsprocessen 1.Problem identifieras … hur? 2.Utredning: -direktiv -kommitté, utredare -betänkande (SOU) -remissförfarande 3.Proposition, utskottsbehandling, följdmotioner 4.Beslut i riksdagen (efter debatt) 5.Regeringen verkställer. Myndigheter.

Ett exempel: Utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar 90 % av svensk utrikeshandel går med fartyg Sjöfartssektorn: 1,9 % av exporten. Ca anställda varav svenskar. (befäl, manskap, intendentur). 210 svenskflaggade handelsfartyg varav 69 färjor. Totalt 569 “svenskkontrollerade” Rederierna befrias från skatter och sociala avgifter: totalt 1,9 miljarder kr ( kr/anställd)(25 milj/färja, 5 milj/lastfartyg) Facken har slutit “TAP-avtal” för filippiner i lastfartyg (682 pers).

Företagsekonomiska bemanningskostnader för svenska fartyg Inhemsk kostnad/världsmarknadspris: % Inhemsk kostnad m subvention/världs- marknadspris: % Subvention och TAP-avtal/världs- marknadspris: % Bemanningskostnad: ca 25-40% av totalkostnad

Problem: svensk sjöfart har (trots stödet) problem med sin konkurrenskraft. Lågkostnadskon- kurrens med billig arbetskraft från (främst) Filippinerna Andra länder i EU har infört “internationella register” Anrik svensk näring (spelar flaggen nån roll?)

Är sjöfartsstöd en lämplig ekonomisk politik?? Bör det svenska sjöfartsstödet utökas för att ge likartade konkurrensmöjligheter? ÄR stödet samhällsekonomiskt lönsamt? Varför har det införts? Vilka intressen ligger bakom?

Förr i tiden Svensk sjöfart med komparativa fördelar PAPA QAQA PVPV D sv exp Världsmarknad Svensk marknad Q Q P P S D S sv red Q2Q2 Q1Q1

På senare tid Svensk sjöfart med komparativa nackdelar Q 11 Q 22 D PVPV D sv exp Världsmarknad Svensk marknad Q Q P P S S sv red Q2Q2 S1S1 Q1Q1

Problem eller inte? Andra länder ger stöd till sin sjöfart!! (svenska rederier slås helt eller delvis ut) P V2 Q 11 Q 22B D P V1 D sv exp Världsmarknad Svensk marknad Q Q P P S sv red S1S1 S 1 stöd Q 11A

Samhällsekonomiskt Q 11A S sv red D sv exp Q P P V1 P V2 Q 22 Q 11 A B C Q 11A S sv red D sv exp Q P P V1 P V2 Q 22 Q 11 A B C Q 11A S sv red D sv exp Q P P V1 P V2 Q 22 Q 11 A B C S sv red MED SUBV

Enbart utländsk sjöfart?

Hur blir den samhällsekonomiska kalkylen av sjöfartsstödet? Värdet av ytan A ska beräknas – hur stor är den samhällsekonomiska förlusten? WE = (Y j SV – Y j SV hyp)*12(α(S+T) + β(S+T))+ (Y j FO – Y j FO hyp)*12(α µ S + β(S+T)) Andersson-Forsblad slutsats: samhällsekonomisk förlust på 1,4 mrd/år av dagens stöd! Ett svenskt internationellt register skulle ge ännu större förluster.

Motargument? rädda sysselsättningen för svenska sjömän ge exportföretagen säkra transporter ge de svenska rederierna konkurrensmöjligheter Positiva externa effekter på det “marina klustret” Kompetensförsörjning bra för bytesbalansen beredskapsskäl

Svensk sjöfartsnäring på grön kvist? Knappast! Vilka intressen tjänar man genom att behålla stödet? Välorganiserat särintresse vs. skattebetalare?

Hur gick det? Utredaren förslår att sjöfartsstödet behålls i sin nuvarande utformning Motiven är dels att det ger försörjning av nautisk kompetens till den marina sektorn, dels ger Sverige möjlighet påverka i internationella sammanhang Alla andra motiv avfärdas Nuvarande storlek på handelsflottan bedöms tillräcklig Föreslår dessutom att de fackliga organisationerna går med på att utvidga TAP- avtalen för att stärka konkurrenskraften