1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Repetition av språket Java
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Imperativ Programmering
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
De fundamentala datatyperna
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Fö2 - Intro till Java och intro till OOP 1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): Vad behövs för att kunna programmera?
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 4: for, while, do-while
Presentationens avskrift:

1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering

2 Exempel: class Utbildning { public static void main (String[] args) { String uNamn = ”Civilingengörsutbildningen”; int uLängd = 4.5; System.out.print( uNamn + ” är ”); System.out.println(ulängd + ” år”); }

3 Ett javaprograms uppbyggnad Ett program består av en eller flera klasser Varje klass innehåller en eller flera metoder Varje metod består av satser Metoden main utförs allra först när programmet körs

4 Kommentarer En kommentar förklarar vad programmet gör och har absolut inget betydelse för kompilatorn. Enradkommentar //Detta är en enradskommentar Flerradskommentarer /* Denna kommentar går över flera rader*/

5 Reserverade ord Följande ord finns definierade i Java: abstract boolean break byte (byvalue) case (cast) catch char class (const) continue default do double else extends false final finally float for (future) (generic) (goto) if implements import (inner) instanceof int interface long native new null (operator) (outer) package private protected public (rest) return short static super switch synchronized this throw throws transient true try (var) void volatile while

6 Identifierare Identifierare är orden som man själv inför i ett program. Kan bestå av bokstäver, siffror, _ och $ Får inte börja med en siffra Java skiljer på VERSALER och gemena. T ex är Summa och summa olika identifierare

7 Litteraler En litteral är ett värde som skrivs direkt i programkoden, t ex heltal: flyttal: E12 tecken: ’A’ ’?’ ’8’ strängar: ”Vad heter du?” logiska: true false

8 Hur skriver man program? 1.Skriv ett eller flera scenario först, som visar hur man vill att ska se ut när man kör programmet. 2.Skriv algoritm för programmet d.v.s. steg för steg beskrivning om vad som ska göras. 3.Lägg till i algoritmen de variabler som behövs. 4.Gör punkt 2 och 3 flera ggr tills du känner att algoritmen är klar för implementering. 5.Öppna en texteditor (t.ex. emacs) och översätt de delar i algoritmen till motsvarande kod i java. 6.Kompilera, fixa eventuella fel tills kompileringen blir lyckad utan fel. 7.Nu kan du köra programmet.

9 Variabler Variabler används för att lagra ett värde som programmet kommer att använda sig av vid senare instruktioner. (ett minnesutrymme) Varje variabel har en typ som förklarar vilket typ av värde kan lagras i variabeln. En variabel måste deklareras innan den används. T.ex. oint ålder; oString namn; ochar förstaBokstavIMittNamn; För att en variabel ska få ett värde så tilldelar man variabeln ett värde T.ex oålder = 20; onamn = ”vahid”; oförstaBokstavenIMittNamn = ’v’; Man kan deklarera och tilldela på samma gång. oint ålder= 20;

10 Primitiva datatyper I matematik har vi en enda typ som vi kan använda och just därför pratar man inte så mycket om olika typer. I Java har vi 8 fördefinierade typer som kallas primitiva datatyper: bytefloat shortdouble intboolean longchar

11 Heltal Det finns fyra olika heltalstyper: Namn byte short int long Storlek 8 bitar 16 bitar 32 bitar 64 bitar Min-värde ,768 -2,147,483,648 < -9 x Max-värde ,767 2,147,483,647 > 9 x 10 18

12 Flyttal Det finns två flyttalstyper: Namn float double Storlek 32 bitar 64 bitar Min-värde -3.4 x x Max-värde 3.4 x x

13 Tecken I en variabel av typen char kan ett tecken lagras Java använder teckenkodningssystemet Unicode som lagrar tecken i 16 bitar Tecken från många olika språk finns med, däribland å, ä och ö. Se Teckenkonstanter omges av apostrofer, t ex ’a’ ’&’ ’\n’ (retur)

14 Boolean En boolesk variabel kan endast anta värdena true och false Exempel: boolean gammal = false;

15 Tilldelning En variabel kan ges ett nytt värde genom tilldelning: x = y + 8; I tilldelningssatsens vänsterled står en variabel Högerledet kan vara ett värde, en variabel eller ett uttryck x y int

16 Utskrift Man kan skriva text på skärmen med System.out.println(”Hej!”); Användaren kan få se värdet av en variabel med int ålder = 21; System.out.println(”Ålder: ” + ålder);

17 Inläsning Användaren kan ge en variabel ett nytt värde om programmet läser in från tangentbordet: 1Se till att eventuella fel skickas vidare public static void main (String[] args) throws IOException { 2Tala om varifrån inläsningen ska ske BufferedReader stdin = new BufferedReader (new InputStreamReader (System.in)); 3Läs in raden raden = stdin.readLine();

18 Inläsning av tal Metoden readLine() läser in en sträng. Vid behov kan man omvandla strängen till ett tal heltal = Integer.parseInt(rad); Inläsning och omvandling kan göras i ett steg: heltal = Integer.parseInt(stdin.readLine()); Och för flyttal: flyttal = Double.parseDouble(stdin.readLine());