Relationsmarknadsföring med kunden i fokus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Advertisements

PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Intervju inför ViV-projektet.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Andlig tillväxt School of Leadership Vår ork Kan delas in i fyra olika delar Fysisk Relationell Mental Andlig Frid - bygger på Gudsrelationen.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
Hur skapa effektiva kampanjer? © 2006 Microsoft Corporation and Capgemini U.S. LLC 1.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
System arbetssystem informationssystem
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Quality, service-dominant logic and many-to-many marketing Evert Gummesson (2008) Grupp D1 Per Nilsson, Simon Skott och Joakim Wik 722G60, Strategier och.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
References, search, databases Thur i Milos Pernilla Andersson, librarian.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
 Det här bordet är gult.  Det där huset är vitt.  De här pennorna är mina.  De där flickorna går på Nicolai.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Bildbehandla med gratis programvaror Picasa, Gimp och Polarr editor.
DESIGNPROJEKT Fas 1: Research. INNEHÅLL ●Uppdragsgivare ●Organisation ●Kommunikation ●Fördjupad info ●Primära- och sekundära källor ●Omvärld ●Branschspecifika.
IMPLEMENTING GENDER EQUALITY: SIMPLE METHODS INGENJÖRSKARRIÄR
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
GDPR - General Data Protection Regulation
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Hoppas det här går hem ! Bildspelet vecka 3 5 BE ® BrucElvis
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
My role model.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Presentationens avskrift:

Relationsmarknadsföring med kunden i fokus Lotta Haglund Karolinska Institutets Universitetsbibliotek (KIB)

Lotta Haglund 16 april 2017

Varför finns biblioteket?

Vad är det vi gör? Marknadsföring? Information? Kommunikation? Branding? PR? Lotta Haglund 16 april 2017

Marknadsföring av informationstjänster? vad är marknadsföring? vad är marknadsföring av information? marknadsför du eller säljer du? när slutar marknadsföringen och när börjar leveransen av tjänsten? är det möjligt att bygga en informationstjänsts varumärke? är det möjligt att ”bli vänner och påverka folk” via en dataskärm? gör marknadsföring någon skillnad? Information marketing: seven questions av Jennifer Rowley, i Library Management 2003;24(1/2):13-19) Lotta Haglund 16 april 2017

Varför just nu? Relativt ny konkurrenssituation för bibliotek Forskningsbibliotek kunderna mer självgående förstår inte alltid vad biblioteket bidrar med Folkbibliotek drunknar i utbudet? Lotta Haglund 16 april 2017

Lotta Haglund 16 april 2017

Olika sorters marknadsföring … kräver olika angreppssätt Strategisk långsiktig marknadsföring av helheten Marknadsföring av olika arrangemang, olika typer av tjänster Lotta Haglund 16 april 2017

Vad är kundvärde? © Britt-Marie Ahrnell Lotta Haglund 16 april 2017

Marknadsföring med kundfokus Vad Vem Lotta Haglund 16 april 2017

På KIB behandlar vi alla olika!

KIBs målgrupper Karolinska Institutets Studenter Mål: den vita rocken! KIBs mål: deras informationskompetens Forskare Mål: karriär, berömmelse … KIBs mål: partnerskap Lotta Haglund 16 april 2017

Service- eller kunskapsorganisation? Service / leverantör Utföra åt kund, tillgänglig Snabbt och rätt, avlastar kunden Skapa bekvämlighet, kunden ”kopplar av” Bemötande, kunden har rätt Givet behov Lätt jämföra pris Helt resultatansvar Kunskap / partner Hjälp till självhjälp Utveckla, förändra - aktiv och kreativ Kundvärde Relation - projekt, program Kunden medverkar, ”kunden har ratt” Oändligt behov Svårt jämföra pris Delat resultatansvar (Efter en modell av Britt-Marie Ahrnell) Lotta Haglund 16 april 2017

Transaktionsmarknadsföring Baseras på att det finns en säljare som har en produkt/tjänst, och en kund som är beredd att betala ett pris för detta Marketing mix theory / 4P produkt – de tjänster som biblioteket erbjuder sina kunder pris – vad det kostar att producera produkten, plus eventuella avgifter för kunden plats – hur producent och kunder har kontakt med varandra, distributionskanaler promotion (eller marknadsföring) – hur biblioteket kommunicerar med sina kunder, där man beskriver hur man identifierat ett behov hos kunderna och vilka tjänster man erbjuder/har utvecklat som svar på dessa behov Lotta Haglund 16 april 2017

Relationsmarknadsföring Definitioner “Traditional marketing is about getting customers. Relationship marketing addresses the twin concerns – getting and keeping customers.” “Marketing is to establish, maintain, and enhance … relationships with customers and other partners … so that the objectives of the parties are met. This is achieved by a mutual exchange and fulfillment of promises” Lotta Haglund 16 april 2017

Vilka är bibliotekens relationer? Kundrelationer Interna relationer Leverantörsrelationer Intermediärer Rekrytering Påverkan Lotta Haglund 16 april 2017

Relationer tar tid! Förhållningssätt i det dagliga arbetet Strategiskt planering Bygger på kundfokus och kundvärde Lotta Haglund 16 april 2017

Lotta Haglund 16 april 2017

Goda exempel … Forbes Medical Library, The Children’s Hospital, Denver, USA ”Persistence, patience and flexibility” ”kontaktbibliotekarie” för ST-läkare på sjukhuset Enyeart, A.L. & Weaver, D. – Relationship marketing in a hospital library. Medical Reference Services Quarterly 2005;24(4):89-97 Fujitsu Network Communications i Texas, USA Ensambibliotekarie ”In-your-face marketing” Harrington, J. – Get out of your office and practice in-your-face marketing. Information Outlook 2005;9(2):19-20 Lotta Haglund 16 april 2017

Utvärdering Relations-marknadsföring Svårt att mäta resultat ”Nöjda kunder” Samla ris och ros, ”fingret i luften” Transaktions-marknadsföring Något lättare att mäta Kvantifierbara mål Lotta Haglund 16 april 2017

"At its most basic level, every member transaction, every interaction, every connection .. – positive or negative – is marketing. […] Marketing is strategic on one hand, the responsibility of everyone on the other. It is a philosophy, not a job - a way of thinking, not a department" (Goldman) Lotta Haglund 16 april 2017

Relationsmarknadsföring med kundfokus varför ska vi marknadsföra? vilka är de? vad har de för mål? vad vill vi med dem? Lotta Haglund 16 april 2017

Avslutning Vad har du fått med dig från förmiddagen som du ska börja jobba med när du kommer hem? Lotta Haglund 16 april 2017

lotta.haglund@kib.ki.se 08-524 84 108 Lotta Haglund 16 april 2017