Excitera Innovation 2005 Anders Friberg, Tal, Musik, Hörsel Marie-Louise Rinman, IPLab NADA
Ghost in the Cave
Spelkoncept: Ghost in the Cave Ca personer samtidigt 2 spelare - 2 team Röst - och rörelsegränssnitt 5 poäng: hitta två grottor, få avataren i tre olika grottor att uppvisa samma känslor som “anden” Spelarna kontrollerar riktning i undervattens - världen
Spelkonceptet forts. Teamen genererar hastighet och musik: ju mer rörelse ju högre intensitet i musiken, Varje team har “egen” musik, trummor resp. ackompanjerande musik Spelarna kontrollerar känslouttrycken i grottorna, teamen ska harmoniera musiken. Ju mer rörelse ju snabbare musik. En spelsession tar ca min. Därefter byter lagen plats Tävling - och samspel
Spelkonceptet forts. HCI: from computers as storage of information to activity centred Winograd’s perspective: what the hardware allow us to communicate
Tekniska detaljer 1 EyesWeb, fri programvara på webben. Universitetet i Genua 2 pd: pure data, grafisk programmering för att processa ljud Videoprocessing av gester - pd-patch – känslor – även ljudigenkänning pd 3 Octagas spelmotor
Publikens reaktioner Musikakustisk konferens SMAC: aug 2003 (ca 200 pers) Niornas vecka: oktober 2003 (ca 250) Stockholm Arts & Science Festival: september 2004 (ca 500 deltagare) Vip-dagen KTH: februari 2005 (110 gymnasister)
Tekniska Resultat Fungerande prototyp
Konkurrenter EyeToy Dansmattor QuiQui Bounce (finskt spel för barn) Karaoke-spel Laser game
Användningsområden Events Småskalig uppsättning för hemmet Skolor Museer
Events Vad behövs: Lokal Egen utrustning Förenklad teknik (on/off)
Rättigheter m.m. EyesWeb, fri programvara Octagon spelmotor på licens