Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp 8: Elina Andersson Rebecca Helander Jasmine El-Nawajhah Pernilla Klippberg
Agenda Syfte & Inledning 4 mått för dynamisk effektivitet Modell för dynamisk effektivitet Reflektion
Syfte & Inledning Flytta fokus från den operationella effektiviteten och den strategiska positioneringen till dynamiska utmaningar ökat kundfokus, globalisering, konsolidering, E-handel, ökad konkurrens, minskade vinstmarginaler ”how fast–and well–a company can go from one strategic positioning and productivity frontier to another” Snabb interaktion mellan strategi och det operationella
Fyra mått för dynamisk effektivitet Tajmning (timing) Strategisk flexibilitet (strategic flexibility) Hastighet (speed) Konstant rörelse (repetitiveness)
Modell för dynamisk effektivitet
Företag är ofta tvåbenta Övervinna strategisk och operationell motståndskraft för att erhålla dynamisk effektivitet Operativ effektivitet en strategisk fråga Samspel med strategier Operativ förmåga en grund för nya strategiska positioner
Reflektion Globalisering minskning av statisk effektivitet Kritik, svårt att genomföra i praktiken Förslag på framtida modell
Förslag på framtida modell
Tack för er uppmärksamhet! Diskussion