Genomförda tester på etanolbil och referensbil l 1998: Examensarbete på Högskolan i Växjö ”Jämförande analysstudie av förbränningsprodukter från etanol-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
“Intern klimatavgift” Örebro kommun
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Skörd och användning av exakthackad rörflen
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Hannes Johnson, doktorand Maritime Environment, Chalmers.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Krav och energimärkning av uppvärmningssystem
Termo- och Fluiddynamik
BC – utsläpp och halter i städer
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europe
vanliga bilar vs miljöbilar
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Neste generasjons fjernvarme Louise Trygg associate professor / docent Energisystem Linköpings universitet.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utveckling av indikatorer för Uthållig kommun Uppdrag från Energimyndigheten: Ta fram indikatorer som stöd för den aktiva processen mot hållbar energianvändning.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Framtida energitillförsel
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Prognoser av hälsorisker på grund av höga pollen och luftföroreningshalter + = ?
50 % CO2e
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Möjligheter med Borgmästaravtalet Covenent of Mayors Lena Eckerberg, Energikontor Sydost CITY_SEC IEE/09/891/SI Högsby 28 oktober 2010.
Ställer om från fossil diesel till RME -”Vi får det att fungera!” -
Konsumtionens kemikaliepåverkan på miljön i andra länder
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Utlysning inom JoSEn Järn- och Stålindustrins Energianvändning
Utdrag ur Vikingalagen i Eddan År 1000 e.Kr. Var en bra handelsman
647 PROJEKT 262 Avslutade projekt 385 Pågående projekt.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Den enda lösningen i världen som verkar direkt inuti tanken
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Dagordning 20 april  Val av sekreterare  Deltagande tvärsektoriella gruppen  Klimatsmarta dagen 23 april (Anna Strand)  Cykelpool  Koldioxidutsläppen.
Testslide Test01.
Kan man lita på emissionslagstiftningen?
Kollektivtrafik på vattnet Ett debattinlägg av Hans Thornell
Batterier och CO2 Jämförelse mellan elbil och fossilbil
NFS 2002:28 och 2002:26 NFS 2002:26 stora förbränningsanläggningar på 50 MW tillförd effekt eller mer Avser NOx, SO2 och stoft Kontinuerlig mätning 100.
Ändring av fordon Här ser vi hur emissionerna ser ut från dessa konverterade bilar. Eftersom emissionskrav fortfarande saknas för alternativa.
Räckvidd Sommar- och vinterräckvidd i landsvägsfart
Räckvidd Jämförelse sommar/vinter
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Presentationens avskrift:

Genomförda tester på etanolbil och referensbil l 1998: Examensarbete på Högskolan i Växjö ”Jämförande analysstudie av förbränningsprodukter från etanol- och bensindrivna bilar”. Ett 30-tal mätningar på etanolbil samt referensbil i bensinutförande utförda i dynamisk testbänk i samarbete med Högskolan i Växjö; NOx, CO, CO2, O2 och HC. l Etanolbil : New European Driving Cycle (NEDC, 98/69/EC) på Motortestcenter (MTC); HC, NOx, CO, bränsleförbrukning, CO2 m.m. l Etanolbil : NEDC på MTC; HC, NOx, CO, bränsleförbrukning, CO2 m.m. Samt masspektrometer på oreglerade emissioner. l Referensbil : NEDC på MTC, HC, NOx, CO, bränsleförbrukning, CO2 m.m. Samt masspektrometer på oreglerade emissioner. l Etanolbil : NEDC på MTC; HC, NOx, CO, bränsleförbrukning, CO2 m.m l Etanolbil : NEDC på MTC; HC, NOx, CO, bränsleförbrukning, CO2 m.m

Test i konverterat etanolutförande, CO

Test i konverterat etanolutförande, NOx + HC

Bränsleförbrukning, MJ/100 km enligt test med etanolbil och referensbil i bensinutförande

Utsläpp av fossil CO2, g/km enligt test med etanolbil och referensbil i bensinutförande