Massmedia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Internationell media Samhällskunskap 2.
Advertisements

Aktör / Struktur.
- att överföra budskap, påverka, mm
Hur använder vi demokratin?
Media Lagar och regler.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Massmedia och reklam.
MASSMEDIERNA omkring oss
Media.
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Formellt, skarpt och snyggt
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Så styrs Sverige.
Kommunikationsplanens delar
Källkritik på Internet
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Hur lagar kommer till. Kap1
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Den svenska författningen
Informationssökningsprocessen:
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Propaganda.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Propaganda.
Så styrs Sverige.
Vem bestämmer i Sverige?
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Källkritisk informationssökning
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Yttrandefrihet i Sverige.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Massmedia.
Välkommen till svenska 1
Etiska regler för press, radio och tv
Yttandefrihet och Tryckfrihet
MASSMEDIA.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Medievanor.
Presentationens avskrift:

Massmedia

Massmedias uppgift Informera Kommentera Granska → Tredje statsmakten

Sändaren vill nå ut till många människor!

Återföring (=feedback Budskap (=meddelande) Mottagare (=målgrupp= Återföring (=feedback Sändare (=kommunikator)

Medium – hjälpmedel för att nå ut med budskapet Tex. Internet, Radio, Tv, text-tv, tidningar, tidskrifter, böcker, CD- skivor, dvd, affischer, reklam, trycksaker etc etc

Kommunikation & opinionsbildning Indirekt Enkelriktad Opersonlig Samtidig Den allmänna opinionen

Olika typer av massmedia Information (upplysning) Propaganda (medveten påverkan) Media vår verklighetsbild?

Massmedia regleras av två grundlagar Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter (etableringsfrihet) UTAN myndighetskontroll (censur) Alla svenska medborgare har rätt att ge information till journalister, författare, tidningar m. fl = MEDLARFRIHET OFFENTLIGHETSPRINCIPEN = Alla svenska medborgare har rätt till offentliga handlingar i syfte att undvika maktmissbruk. Gäller inte ex. personlig information eller dok. Om rikets säkerhet

2. Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) Samma regler som TF men för kommunikation via TV, radio, Internet. Myndigheter får inte granska innan sändning (censur). Filmcencur avskaffades 2011.

Får allt sändas/tryckas så länge det inte strider mot TF eller YGL Ja! MEN, ansvarig utgivare kan i efterhand dömas för t ex barnpornografi, hets mot folkgrupp eller förtal. Särskild rättsordning vid tryckfrihetsåtal

Dina medievanor Vilka medier använder du och hur??

Publicistiska spelregler! Ge korrekta nyheter Generös med bemötanden, rätta till när något bli fel! Respekt för människors privatliv Varsam med bilder – inte vilseleda! Hör båda sidor i en konflikt Försiktig med namn! Tänk igenom konsekvenserna…

Allmänhetens pressombudsman Pressens opinionsnämnd

Tidningar Läsarvanor har gått ner Press oberoende Ledare Pressstöd Gratistidningar

Radio & Tv - etermedia Radiosändningar 1925 Tvsändningar 1956 Public service-, privata- närradiokanaler Tvsändningar 1956 Frihetliga modellen (finansieras av reklam) Public service modellen (finansieras av staten, folkbildning, opartiskt och sakligt)

Internet – den nya medieteknologin Ökad användning – ersätter allt fler medier Bloggar Facebook Instagram Twitter

To be continued…

Vad är en nyhet? Vem påverkar urvalet? Nyhetens alla filter… Nyhetsbyråer & dess reportrar (AP, UPI, Reuters, AFP)

Vad gör en nyhet? : • Aktuell. Gamla nyheter har läsaren redan hört eller läst om. • Intressera många. Tidningar, TV och radio vänder sig till alla. • Inträffa nära. Vi är mer intresserade av det som händer nära oss eller där människor “hemifrån” är inblandade (närhetsprincipen, både geografisk och kulturell). Andra saker som har betydelse: • Media vill helst vara exklusiva med en nyhet • Nyheten berättar om något som är överraskande eller ovanligt • Nyheten handlar om någon “offentlig person” • Nyheten avslöjar felaktigheter i samhället • Nyheten handlar om lag- eller regelbrott • Nyheten har en rolig vinkel • Det finns bra bilder till nyheten • Det handlar om den lilla människans kamp mot makten

Vad är en nyhet? Tre avstånd som påverkar vårt intresse för en händelse: Tidsavståndet – ju längre tid sedan det hände desto mindre nyhetsvärde. Geografiska avståndet – ju längre bort desto mindre nyhetsvärde. ”Kulturella” avståndet – ju mindre kunskaper och förståelse som mottagaren har kring ämnet desto mindre nyhetsvärde. Kännedom Perfekt Intresse Imperfekt Engagemang Presens HÄNDELSE Centrum Omgivning Periferi

Påtryckare Lobbyister och pr-företag påverkar politiska journalister Personfixering – ”infotainment”

Media och makt Historiskt Makt över innehållet  1970 medier allsmäktiga 1970  dagordningsmakt Makt över innehållet

Vem äger media? Bonnier Schibsted Stenbeck (MTG) Spelar ägarfördelningen någon roll för nyhetsurval?