Frimis 2014
Fångade alla de politiska förutsättningarna Individuella skillnader men lyckades ändå bra Inte en ”kamp” mellan WEB och Telefon Missade SD och MP
Misstroendeeffekt Ökad misstro mot undersökningsföretag Rädsla för åsiktsregistrering Rädsla för fel partisympati = repressalier 8,6 % vägrade uppge parti på valdagen
Vi kopplas ihop med detta
Rykten: Media är kunden, vi gör som kunden kräver – Sänk SD:s siffror Vi sysslar med åsiktsregistering Personuppgifter kan läcka/bli hackade Andra (tex EXPO) utger sig för att vara undersökningsföretag
Många rykten Breda plattformar för dessa, alternativ massmedia, som anses ”våga” tala sanning: Avpixat Flashback Fria tider Sverige granskar Osv.
Lösning? Öppenhet Integritet Neutralitet Ta bort mystiken Undersökningar ingen black box där vad som helst viktas till Metodutveckla