Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys
Grundläggande begrepp Resultatplanering eller Kostnads-Volym-Resultat-analys (CVP-analys) Kapacitetsutnyttjande = Utnyttjad kapacitet/Tillgänglig kapacitet TRK = m * RK/st RK/st = TRK/m FK/st = FK/m TK = FK + TRK TI = m * p
Totalanalys V = TI – TK V = m * p – RK/st * m – FK V = m(p – RK/st) - FK
Resultatdiagram Kritiska punkten (nollpunkten eller ”breakeven”) = totala intäkter är lika stora som totala kostnader Kritiska punkten ger kritiska volymen och kritisk omsättning.
Resultatdiagram Säkerhetsmarginal (volym) = skillnaden mellan verklig försäljningsvolym och den kritiska försäljningsvolymen. Säkerhetsmarginal (kronor) = skillnaden mellan verkliga totala intäkter och kritisk omsättning. Säkerhetsmarginalen utrycks ofta i % av aktuell volym eller omsättning.
Totalanalys Exempel Motorn Adam m = 2000 motorer RK = mtrl + lön + övrigt = 900 + 1 200 + 400 = 2 500 kr FK = 1 500 000 kr P = 4000 kr/st
Totalanalys Exempel TI = m * p = 2 000 * 4 000 = 8 000 000 kr TK = RK/st * m + FK = 2 500 * 2 000 + 1 500 000 = 6 500 000 kr V = TI – TK = 8 000 000 – 6 500 000 = 1 500 000 kr Kritisk punkt: TI = TK m *4 000 = m * 2 500 + 1 500 000
Totalanalys Exempel 1 500 * m = 1 500 000 m = 1 000 st (kritisk volym) 1 000 * 4 000 = 4 000 000 kr (kritisk omsättning) Säkerhetsmarginal i st 2 000 – 1 000 = 1 000 Säkerhetsmarginal i kr 8 000 000 – 4 000 000 Säkerhetsmarginal i % (2 000 – 1 000)/2 000 *100 = 50% alt (8 000 000 – 4 000 000)/8 000 000 = 50%
Bidragsanalys Täckningsbidrag/st TB = p – RK/st Totalt täckningsbidrag TTB = TB * m Resultat V = TTB – FK eller V = TB * m – FK Kritisk volym mk = FK/TB Täckningsgrad TG = TB/P*100 alt TTB/TI*100 Kritisk omsättning OK = FK/TG*100
Bidragsanalys Exempel Försäljningspris 4 000 RK/st 2 500 TB 1 500 TG = 1 500/4 000 * 100 = 37,5% Kritisk volym: m * 1 500 = 1 500 000 m = 1 000 Kritisk omsättning: 1 000 * 4 000 = 4 000 000
Resultatplaneringens förutsättningar Linjära samband Intervallbegränsning Volymen enda K/I-faktorn Löner, anskaffningspriser, tillverkningsmetoder etc är oförändrade under analysperioden
Döda zoner och teknologi Volymökning ger en tröskeleffekt och kostnadskurvan skjuter i höjden Ny- respektive kapitalintensiv teknologi
Känslighetsanalys av prisförändringar Försäljningspris/st 200 kr Täckningsbidrag/st 80 kr Täckningsgrad 40% Försäljningsvolym 5 000 st Prishöjning 15% Hur många % kan då försäljningsvolymen sjunka utan att lönsamheten försämras?
Känslighetsanalys av prisförändringar Försäljningspris efter prishöjning 1,15 * 200 = 230 Täckningsbidrag efter prishöjning (80 + 30) = 110 Täckningsgrad efter prishöjning 110/230 = 0,48 = 48% Anta att försäljningsvolymen kan sjunka till X st. TTB fp = TTB ep 80 * 5 000 = 110 * X 400 000 = 110 * X X ~ 3 636 Möjlig minskning av försäljningsvolymen (st) 5 000 – 3 636 = 1 364 (%) 1 364/5 000 ~ 0,27 ~27%