IT, SYSTEM OCH VERKSAMHET Informationssystem och databasteknik, 21-1100 IT, SYSTEM OCH VERKSAMHET
TRE ETAPPER ”IT är något annorlunda”: hantera teknologin ”IT är ett system”: hantera användningen av IT ”IT är nyckeln till vår framtid”: leda med teknologin
INTRODUKTION TILL IT En period av revolution Förändringstakten Nätverksekonomi Globalisering/digitalisering Branschglidningar Tid och plats Kundsituationen Värdeskapande tidpunkter
VAD ÄR IT? Kund- och affärsperspektiv Kommunikations- länkar Åtkomstverktyg Informations- skafferi Transaktions- kapacitet
ÅTKOMSTVERKTYG ÅTKOMST- VERKTYG Telefon Persondator Fax Bankomat KOMMUNIKATIONSLÄNKAR TRANSAK- TIONER INFORMATIONS- LAGER Telefon Persondator Fax Bankomat Arbetsstation Mobiltelefon TV-apparat Kiosk
KOMMUNIKATIONSLÄNKAR ÅTKOMST- VERKTYG KOMMUNIKATIONSLÄNKAR TRANSAK- TIONER INFORMATIONS- LAGER Lokala nätverk Allmänna telefoner Internet Företags nätverk Kabel-TV Satellittjänster Microvågor
TRANSAKTIONER TRANSAK- TIONER Orderingång MIS Produktion ÅTKOMST- VERKTYG KOMMUNIKATIONS- LÄNKAR INFORMATIONS- LAGER TRANSAK- TIONER Orderingång MIS Produktion Försäljning Personal Betalningar Lön Fakturering Redovisning Skatt Sökning Inventarier
INFORMATIONSLAGER INFORMATIONS- LAGER Kundhistorik Produkter ÅTKOMST- VERKTYG KOMMUNIKATIONS- LÄNKAR INFORMATIONS- LAGER BEARBETNINGS- TJÄNSTER Kundhistorik Produkter Applikationsspecifik Försäljning Personal Operationer Arkiv Meddelanden ”Document images” Bokföring
VAD ÄR IT?? ÅTKOMST- VERKTYG KOMMUNIKATIONS- LÄNKAR INFORMATIONS- LAGER INTEGRATION: Hur dessa länkas samman PROCESS KAPACITET/ OPERATIONER ARKITEKTUR: Det tekniska mönstret för integration 11 11 12 12
Arbetsuppgifter och processer I två hundra år har människor grundat och byggt företag efter Adam Smiths briljanta upptäckt att industriellt arbete skall delas upp i dess enklaste och mest grundläggande uppgifter I den post-industriella affärsverksamhets-åldern kommer företag att grundas och byggas upp kring idén att återförena de uppgifterna till sammanhängande affärsprocesser