PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm www.nada.kth.se/~mhj.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
Advertisements

Repetition av språket Java
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Klassarv och inkapsling
Objektorienterad utveckling Lektion 2 Objekt, överlagring, överskuggning, klasshierarkier och dynamisk bindning KTH Peter Mozelius.
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Next previous Innehåll Inledning Några enkla exempel Pekare till och kort beskrivning av större exempel Speciella referenser (som används i marginalen)
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Java Nätverks API URL sockets.
Next previous Introduktion till Java Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe 2 Tel: OOMPAE 2000.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Exception Handling Kapitel 9. Agenda Exceptions try, throw and catch Skapa en egen exception-klass Multipla throw / catch Slänga vidare en exception Olika.
Streams and File I/O Kapitel 10. Agenda Exceptions Textfiler Skriva Appenda Läsa File Sökvägar.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
int res2=Math.max(tal1,tal2);
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Objektorienterad Modellering Programmering och Analys
OOP Objekt-orienterad programmering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Föreläsning 14 ”Enkel” Filhantering.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
OOP F14:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 14 Repetition Tips inför inlämningsuppgift 2.
1 ITK:P2 F6 Sortering av generiska containerklasser DSV Peter Mozelius.
1. Ett problem/uppgift.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
ITK:P2 F8 Strömmar och filhantering DSV Peter Mozelius.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Programmeringsteknik för K och Media
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
JVM Java Virtual Machine
Presentationens avskrift:

PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm

class Hej { public static void main(String [] args) { System.out.println(”Hej!”); } javac Hej.java ls Hej.class Hej.java java Hej Hej!

class Hej2 { public static void main(String [] args) { System.out.println(”Hej!”); System.out.println(”Hejdå!”); } Hej! Hejdå!

class Hej2 { public static void main(String [] args) { System.out.println(”Hej!”); System.out.println(”Hejdå!”); } Hej! Hejdå!

class RepetitionInt { public static void main(String [] args) { int tal; tal = 3; System.out.println(tal); } 3 0 int tal 3

class RepetitionDouble { public static void main(String [] args) { double a = 1.1; double b = 2.4; a = a + b; System.out.println(”a = ” + a); } a = double a 2.4 double b 3.5

Repetition laboration 1

import java.io.*; class RepetitionLabb1 { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader tangentbord = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Hur gammal är du?”); String ålderText; ålderText = tangentbord.readLine(); int ålderTal; ålderTal = Integer.parseInt(ålderText); int examensÅlder; // lägg till 5 år examensÅlder = ålderTal + 5; System.out.println(”Då är du ” + examensÅlder + ” när du tar examen”); } Hur gammal är du? 21 Då är du 26 när du tar examen ålderText String null”21” 0 0 ålderTal int examensÅlder int 21 26

if

import java.io.*; class GissaTalet { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader tangentbord = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Gissa talet jag tänker på”); String gissningText = tangentbord.readLine(); int gissning = Integer.parseInt(gissningText); int rättTal = 15; // kolla om gissningen var rätt if (gissning == rättTal) { System.out.println(”Du gissade rätt”); System.out.println(”Grattis!”); } System.out.println(”Slut på spelet!”); } Gissa talet jag tänker på 15 Du gissade rätt Grattis! Slut på spelet! gissningText String null”15” 15 gissning int rättTal int

import java.io.*; class GissaTalet { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader tangentbord = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Gissa talet jag tänker på”); String gissningText = tangentbord.readLine(); int gissning = Integer.parseInt(gissningText); int rättTal = 15; // kolla om gissningen var rätt if (gissning == rättTal) { System.out.println(”Du gissade rätt”); System.out.println(”Grattis!”); } System.out.println(”Slut på spelet!”); } Gissa talet jag tänker på 12 Slut på spelet! gissningText String null”12” gissning int rättTal int

if…else…

import java.io.*; class GissaTalet2 { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader tangentbord = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Gissa talet jag tänker på”); String gissningText = tangentbord.readLine(); int gissning = Integer.parseInt(gissningText); int rättTal = 15; // kolla om gissningen var rätt if (gissning == rättTal) { System.out.println(”Du gissade rätt”); System.out.println(”Grattis!”); } else { System.out.println(”Du gissade fel”); } System.out.println(”Slut på spelet!”); } Gissa talet jag tänker på 15 Du gissade rätt Grattis! Slut på spelet! gissningText String ”15” 15 gissning int rättTal int

import java.io.*; class GissaTalet2 { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader tangentbord = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Gissa talet jag tänker på”); String gissningText = tangentbord.readLine(); int gissning = Integer.parseInt(gissningText); int rättTal = 15; // kolla om gissningen var rätt if (gissning == rättTal) { System.out.println(”Du gissade rätt”); System.out.println(”Grattis!”); } else { System.out.println(”Du gissade fel”); } System.out.println(”Slut på spelet!”); } Gissa talet jag tänker på 19 Du gissade fel Slut på spelet! gissningText String ”19” gissning int rättTal int

while

class WhileSlinga { public static void main(String [] args) { int i = 0; while (i < 4) { System.out.println(”Hej”); System.out.println(”i = ” + i); i++; } System.out.println(”Slut”); } Hej i = 0 Hej i = 1 Hej i = 2 Hej i = 3 Slut 0 int i 1234

for

class ForSlinga { public static void main(String [] args) { for (int i = 0; i < 4; i++) { System.out.println(”Hej”); System.out.println(”i = ” + i); } System.out.println(”Slut”); } Hej i = 0 Hej i = 1 Hej i = 2 Hej i = 3 Slut 0 int i 1234

do…while & if…else if…else…

import java.io.*; class GissaTalet3 { public static void main(String [] args) throws IOException { BufferedReader in = new BufferedReader (new InputStreamReader(System.in)); System.out.println(”Gissa talet?”); int gissning; int rättTal = 15; do { gissning = Integer.parseInt(in.readLine()); if (gissning < rättTal) { System.out.println(”Högre”); } else if (gissning > rättTal) { System.out.println(”Lägre”); } else { System.out.println(”Rätt!”); } } while (gissning != rättTal); System.out.println(”Slut på spelet!”); } Gissa talet? 19 Lägre 14 Högre 15 Rätt! Slut på spelet! 0 15 gissning int rättTal int

flera metoder (inte bara main)

class MetodAnrop { static int antalAnrop; public static void skrivHej() { int i = 0; System.out.println(”Hej!”); antalAnrop++; System.out.println(”Antal anrop = ” + antalAnrop); i++; } public static void main(String [] args) { antalAnrop = 0; int i = 0; while (i < 2) { skrivHej(); i++ } Hej! Antal anrop = 1 Hej! Antal anrop = 2 MetodAnrop main int antalAnrop 0 skrivHej int i 0 i i 2 1 2