Hur skapa effektiva kampanjer? © 2006 Microsoft Corporation and Capgemini U.S. LLC 1
Allianser och undersökningar Skapa allianser med branchförbund eller andra spelare beroende på målgrupp Gör en undersökning tillsammans Skapa PR! Använd resultaten i marknadsföringen Hitta kundreferenser Sökordsannonsering
Marknadschefernas IT mognad Varannan tydliggör inte resultatet av kampanjerna 8 av 10 kan inte se hur många leads som skapats 6 av 10 har inte tillräckligt med underlag för att veta vad som är mest lönsamt för det egna företaget att satsa på.
Samarbete… Mail populäraste applikationen! 25% lägger mer än 4 timmar per dag på mail Man ägnar mycket tid åt att hitta information i mail Behöver stöd för att tala med IT chefen!
Hur koppla ihop säljet? Se IT för Marknadschefer eller IT för tillväxt Boka möten med kunder via DM/TM med ett erbjudande värt pengar! Erbjud en ”Effektivitetsanalys” = kundbesök = löfte om återkoppling = Nöjda kunder = Långsiktig kontakt = Nya kontaktytor mot beslutsfattare
Mät! Subsidiary GoalsMarketing Objectives Win CustomersCreating Awareness and Changing Perceptions Driving Deployment Drive SatisfactionBuilding Communities and Relationships Grow the BusinessGenerating Leads Optimizing Opportunities Build CapabilitiesReadying Partners Enabling Infrastructure & Customer Data Marketing Readiness & Talent
Mät alla delmoment - inte bara ROI för hela projektet
Build Customer Connection en marknadskampanj kring samarbete och kundrelationer Susanne Erkenmark MidMarket Marketing Manager
Kundernas utmaningar Försäljning Dålig kontroll av ”pipeline” Improduktiva säljare pga dåligt underhållen kundinformation Samarbete över geografier och företag kring tex offerter Insyn i CRM data Marknadsföring Dålig kontroll av ROMI – Return of Marketing Investment Marknads- och säljaktiviteter inte synkade Svårt att kommunicera med tex partners för att sprida kampanjer Services Dålig respons till kunder pga otillräcklig kundinformation Svårt att lokalisera expertis internt Dåliga verktyg för att analysera vilka kunder som är lönsamma Mobil Servicepersonal saknar åtkomst till kunddata etc.
4 ”Jag behöver få bättre insikt i våra pipelineresultat så att jag kan fokusera på de affärer där jag behöver vara inblandad, men jag har inte råd att tappa kontakten med andra anställda eller med pågående aktiviteter.” Vice VD, Försäljning ”Jag behöver lösa kundproblem fortare än någonsin genom att se till att mina anställda direkt kan hitta kundinformation och samarbeta oavsett var de befinner sig.” Chef, Kundtjänst ”Jag behöver få fram rätt kundinformation så att jag kan arbeta närmare mina partners för att avsluta olika affärer.” Säljare ”Jag måste se till att vi introducerar nya produkter och tjänster genom kampanjer som gör det möjligt för våra fält- och kanalpartners att arbeta tätt tillsammans.” Administrativ chef, Marknadsföring Kundtjänstpersonal ”Jag behöver ha bättre tillgång till mer information och enkelt kunna dela med mig av den både inom och utom företaget. Hur nöjda kunderna är beror mer och mer på hur nära vi kan arbeta med våra leverantörer och partners.” ”Jag måste upprätthålla en lönsam tillväxt genom att se till att vi behåller våra nuvarande kunder samtidigt som vi får nya och öppnar upp nya marknader.” VD Perspektiv på kundrelationer Vad vi hört kunderna säga:
6 Det är 6 gånger troligare att en ”mycket nöjd” kund gör ytterligare ett inköp än en kund som bara är ”nöjd”. Konsekvenser för affärerna Kundrelationernas inverkan Företag som lyckas behålla ytterligare 5% av kunderna ökar vanligtvis lönsamheten med 25% Att skaffa nya kunder är mellan 4 och 10 gånger dyrare än att behålla befintliga kunder 90% av kunderna säger att personligt anpassad service skulle påverka deras vilja att köpa igen positivt Källor i appendix
5 Utmaningar för företag Nya utmaningar för att hantera kundrelationer Behovet av kontakt när som helst, var som helst Kunderna förväntar sig att vi har stor insikt i deras behov Behovet av att snabbt åtgärda problem Globaliseringen ökar hastigheten på marknaderna Affärspartners skapar kundens upplevelse Anställda och team blir mer och mer utspridda Öka komplexitet i externt och internt samarbetet Global marknad Ökade förväntningar från kunderna Konkurrens tryck Företag skiljer sig åt genom kundupplevelsen Det är en utmaning att identifiera den kund som har det högsta värdet CRM-programmen ger inte det som man hade väntat sig av dem Konkurrensen ser hela tiden annorlunda ut
Budskap Lansera nya produkter eller services Hur hitta rätt kunder och öka ROMI? Hur arbeta tillsammans i projekt med leverantörer, partners och sälj Vinn nya affärer Öka säljproduktiviteten genom kundinsikt Arbeta globalt! Leverera bra service Förbättra kundlojaliteten Minska tid och kostnader för att lösa kunders problem
Målgrupper RollerMarknadscheferSäljcheferKundservicecheferVertikaler Tillverkande industri Bank & Finans Offentlig sektor Service
Lösningsområden Microsoft Office Enterprise 2007 Microsoft Office SharePoint Server 2007 Microsoft Exchange Server 2007 Microsoft Office Communication Server 2007 Microsoft Dynamics CRM 3.0 inkl mobil CRM Microsoft Mobile 6.0 Microsoft Windows Rights Management Services
?