Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Imperativ Programmering
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Klassarv och inkapsling
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Next previous Introduktion till Java Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe 2 Tel: OOMPAE 2000.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Alice in Action with Java
i olika programmeringsspråk
Objektorienterad programmering i Java
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Presentationens avskrift:

Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler –Metoder –Minnesbilder

Slutprov Du måste boka en tid på kursens webbsida. Samma typ av frågor som på frivilliga proven. Gränsen för godkänt i denna kursomgång är (1-x), där x är andel rätt på fp || 1 om labb 2-5 godkända senast 13 dec Hjälpmedel: vad som helst utom en annan person. ID-koll: ta med ID-kort och stud.leg.

Förberedelser Ta med bok, labbhäfte och alla andra anteckningar du kan tänkas behöva. Stäng av mobilen. Öppna ett extra Netscape-fönster för Javas API. Öppna ett emacs-fönster med ett javaprogram, där du kan klistra in exempel från provet (markera med musens vänsterknapp, klistra in med mittenknappen) Öppna ett terminalfönster där du kan provköra exempel.

Efter provet Bekräfta ditt resultat hos provansvariga handledare. Om du blev underkänd får du direkt en tid för provsamtal. Tider för att göra om provet kommer att finnas i vecka 51 (se bokningslista), men även i januari.

Grundläggande kunskaper Grunder: –primitiva datatyper –tilldelning –utskrift & inläsning –aritmetiska operatorer –styrstrukturer

Variabeldeklaration primitiva datatyper int n; lokal variabel int n = 5; initiering final double PI = ; konstant private double saldo; instansvariabel public int antalGuldMedaljer; instansvariabel som är åtkomlig utanför klassen public static int clearingNr; klassvariabel

Variabeldeklaration vektorer, Vector-objekt, objekt double[] vektor; referens till vektor av doubles Vector jvektor; referens till Vector-objekt Color färg; referens till objekt av klassen Color Color[] färgvektor; referens till vektor, vektorns element är referenser till objekt

Skapa och använda vektorer, Vector-objekt, objekt vektor = new double[10]; gör plats för 10 tal i vektorobjekt vektor[9] = 0.45; lagra värde i vektorelement jvektor = new Vector(); skapa en Vector- instans jvektor.addElement(färg); lagra referensen till ett objekt färg=new Color(135,240,300); referens till instans av klassen Color färgvektor = new Color[10] gör plats för 10 färgreferenser färgvektor[0] = new Color(100,200,250); element 0 i färg- vektorn blir referens till färgobjekt

Vektorer och klassen Vector Saker att tänka på: –a[0] är första elementet i en vektor. –a.length ger längden av en vektor. –v.elementAt(0) är första elementet i en Vector. –v.size ger längden av en Vector. –for -slingor används när man vill gå igenom varje element i en vektor eller Vector.

Konstruktor Konstruktorn är en metod med samma namn som klassen, anropas alltid efter new En klass kan ha flera konstruktorer med olika parametrar. I deklarationen av konstruktorn kan du behöva använda this om parametrar och instansvariabler har samma namn.

Klasser En klass innehåller variabler och metoder. I Javas API finns för varje klass –klassvariabler och instansvariabler under rubriken "Field Summary" –konstruktorer under rubriken "Constructor Summary" –metoder under rubriken "Method Summary"

class Klass { String instansvariabel = "Hej"; static String klassvariabel = "Hopp"; void instansmetod(String parameter) { System.out.println(instansvariabel + parameter); }//instansmetod static void klassmetod() { String lokalVariabel = "san"; System.out.println(klassvariabel + lokalVariabel); }//klassmetod public static void main(String[] args) { Klass referensvariabel = new Klass(); referensvariabel.instansmetod("san"); Klass.klassmetod(); }//main }//Klass

Deklarera metoder Formella parametrar anges med typ och namn. Om metoden ska returnera något så se till att metoden returnerar ett värde av rätt typ. Typen kan vara en primitiv datatyp eller en klass. En metod som deklareras som void kan inte returnera något värde.

Anropa metoder anrop av void-metod med parameter: sparkonto.uttag(100.0); double-metod utan parameter: double s = sparkonto.visaSaldo(); boolean-metod: if(str1.equals(str2))... static-metod: double x = Math.random(); anrop av metod i samma klass: double u = uttagsavgift(belopp);

Mer om metodanrop Saker att tänka på: –Kolla att anropsparametrarnas antal, typer och inbördes ordning stämmer med deklarationen av metoden. –Om metoden returnerar ett värde - se till att det tas om hand (t ex sparas i en variabel eller skrivs ut).

...metodanrop –En metod som är deklarerad som void returnerar inget värde. Metodanropet blir då en egen sats. –Se till att metoden anropas via ett objekt av rätt klass (eller via klassnamnet om metoden är static –deklarerad). –Kolla att metoden (eller variabeln) är åtkomlig ( public ).

Parametrar Saker att tänka på: –Primitiva datatyper (t ex int, double): värdet kopieras (kan alltså inte ändras). –För objekt (t ex Color) skickas en referens (värden inuti objektet kan således ändras). –String-objekt är konstanta - ett nytt objekt skapas när man försöker ändra (kan alltså inte ändras).

Minnesbilder Läs hela uppgiften först, så att du vet vilken/vilka variabler du ska rita upp. Namnet till vänster, typen ovanför (t ex double, String, String-objekt, int[], int[3]-objekt). Endast referensvariabler illustreras med pil. Provkör gärna exempel (lägg in System.out.println() för att skriva ut variablers värden).