Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
35 år vid de gröna borden Jag spelar för det är roligt!
Advertisements

Tävlingsledarutbildning – Steg 2
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
Fotbollsövningar Pojkar 03
Inkliv när MTH öppnar Tre sorters inkliv: Tre skäl för inkliv:
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
Toe taps. Hook turn. U turn. Step on. Twist of outside. Inside fake
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
GK 21 Spärrbud. ♠ K Q J ♥ 9♥ 9 ♦ ♣ 5 2 Bjud 3 ♠
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 6 Fortsättningskurs. Sputnik Negativ dubbling.
Lektion 2 Trumfspel. När ska vi spela trumf? När du och din partner har minst 8 kort i en färg är det oftast bäst att spela med den färgen som trumf.
Grundkurs lektion 11 ÖH fyra handtyper ÖH har enfärgshand.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
Möte 3 Trumfspel.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Anfall – Träningspass-1
Fortsättningskurs Lektion 1.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Maskar ”finess” – viktigt!
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Möte Budgivning uppstart.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Sang-spel allmänt Blockering "Andra hand"
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Tisdag 26/5 Mottagning/Passning
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Presentationens avskrift:

Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen? Påspelade kort, markering, … – Överblick över spelförarens resurser Vad har han visat i budgivning? Hur spelar han? Placera honnörer baserat på visade poäng. – Senare markeringar och utspel.

Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang Spela ut högsta från sekvens Dra från färg med honnör genom att spela lågt kort enligt (även kallad 10-12) Singel (ev dubbelton) i färgkontrakt och hoppas på stöld (P skall ha mesta styrkan) trumfutspel

Utspelsregler KDKn32KDT54 DKnT32EKKn2 DT52KKn974 3:e från hålsekvens (mellansekvens) KKnT53DT963 Högsta från dubbelton 74Kn2

Taktik Utspelarens partner kommer in: Skifta färg eller spela tillbaka utspelsfärgen? Är det bråttom? Passivt försvar – Spela säkert. Ge inte bort stick. Ingen onödig favör. => tempoförlust men spelföraren får inget gratis Aktivt försvar – Vi drar för honnör för att snabbt skapa stick. Spelar för stöld.

Exempel S: 654 H: D52 R: EKKnT42 K: D utspel: S KnS: E72 NH: KKn863 V ÖR: 65 SK: 852 VNÖS 1 NT pass3 NTpasspass pass

Frågor att ställa sig Hur sitter korten i utspelsfärgen? Hur många poäng har partnern Hur många stick har spelföraren? Är det bråttom att ta straff? Om bråttom, vad måste vi hoppas på?

Vad vi hoppas på S: 654 H: D52 R: EKKnT42 K: D S: KnT93S: E72 H: E74 NH: KKn863 R: 87 V ÖR: 65 K: T763 SK: 852 S: KD8 H: T9 R: D93 K: EKKn94

Trumfutspel Goda argument för trumfutspel – Styrka (och/eller längd) i deras sidofärger – De har bjudit på bra fördelning och kan ta stölder (t ex 3:e färg blir trumf) – Misstänker att det finns stölder på korta handen – Finns ingen långfärg att saka förlorare på – Vill spela passivt men har honnörer i övriga färger

Speltips Hålla upp höga kort för att bryta förbindelsen (bordet har långfärg utan ingångar) Trumfmatt Spela ut från egen långfärg när trumfen sitter snett så att spelföraren måste stjäla och tappa kontrollen