IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Advertisements

HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Vill du bli ett energigeni?
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium den 16 april 2011 Olof Karlsson.
Fossilbränslefri region
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Energiportalen 15 februari 2006
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
Hur fångas energi?.
Energikällor.
*text. Sustainable engineering and design. Min rubrik idag kWh- och resurskunskap Fin- och ful-el (är det samma sida av olika mynt?)
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Klimatutveckling EUs roll och vindkraftens betydelse
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
NENET Norrbottens Energikontor Våra förnybara energiresurser , Skellefteå Tekn Dr Kjell Skogsberg.
1 01/11/2011Fera 01/11/2011 /FeraOH- 1
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Den framtida (el)energiförsörjningen?
Framtida energitillförsel
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Avfall och återvinning
Viktig för KUNSKAP om användning
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Ingvar Andréasson, Boverkets Byggregler - Energiavsnittet Kravet innebär ett fokusfel. Vad samhället totalt tar ut av råvaror för energiändamål.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Energisamhällets framväxt
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Peter Danielsson 2012 KRITERIER FÖR ELENERGIUTVECKLINGEN Användningen minskar med i genomsnitt 0,8 % per år från 143 till 125 TWh.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Sverige nettoexportör av el Ökad elproduktion Effekthöjning på befintliga kraftverk Utbyggnad av vindkraft, småskalig vattenkraft och biokraftvärme. Minskad.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Jörgen Sjöberg Energitillförsel(2004), TWh Kärnkraft227 (brutto), 78 (netto) Olja205 Biobränslen110 Vatten 60 Kol, koks 30 Naturgas 9 Värmepump 6 Vindkraft.
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
Energiläget Figur 1 Energitillförsel och energianvändning i Sverige 2013, TWh Källa: Energimyndigheten och SCB. Anm. 1. Värmepumpar avser stora.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Uppdaterad Finsk Energiindustri
Elåret Finsk Energiindustri.
(uppdaterad ) Finsk Energiindustri
(uppdaterad ) Finsk Energiindustri
Presentationens avskrift:

IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka

De stora utsläppskällorna för CO 2 är elgenerering och trafik Globalt enligt IEA Gton CO Totalt El ca 12 ca 19 Trafik ca 6 ca 9 För EU25 år 2000

Utvecklingen inom EU25 har hittills inte haft positiva förtecken, men något verkar hända… Förändringar från 2000 till 2030 Transporter TWh Elbehov (3840) TWh

Transportområdet Utgångspunkten från TWh EU: s typbil från g CO 2 /km år 2012, men… för år 2020 har BAU redan antagits till 126 g CO 2 /km och med BAT skulle det år 2020 bli 110 g CO 2 /km biodrivmedelsdirektiv hittills 5,75 % inblandning

Biodrivmedel, vad kan hända med utvecklingen ? Sverige nu ton etanol eller 0,6% av drivmedelsbehovet. År 2008 sannolikt 2,8 % av drivmedelsbehovet EU25 nu ton etanol och 2,4 milj. ton biodiesel. Om EU25 vill att 10 % av drivmedelsbehovet skall vara så kallade biodrivmedel måste 20 % av jordbruksarealen avsättas för detta. Är 10 % möjligen en övre gräns? HUVUDORSAK. LÅG OMVANDLINGSEFFEKTIVITET

LÅG OMVANDLINGSEFFEKTIVITET Etanol ur biomassa från skogen eller åkergrödor % Biodiesel d:o Exempel 10 TWh etanol kräver TWh energi i form av biomassa. Ger cirka 18 TWh i form av nya biobränslen alternativt el och värme. Samarbete med energisektorn enda utvägen.

Transportsektorns CO 2 -utveckling ställt mot EU: s CO 2 -mål och andra sektorer Ursprungsplanen från 3800 TWh till 4600 år 2030 eller från 0,96 till 1,16 Gton CO 2 Nya CO 2 -krav minskar emissionen till 1,13 Gton 10 % biodrivmedel minskar emissionen till 1,04 Gton EU:s CO 2 -åtagande – 30 % eller 2,6 Gton/år Andra sektorer måste då minska med 40 – 45 % !!!

Transportsektorns enda möjlighet på medellång sikt Acceptera en snabb övergång till hybridbilar av plug-in typ Utsläppen beräknas bli mellan 70 och 80 g CO 2 per km. Jfrt med 120. Elbehovet 0,15 kWh per km i blandad körning Ett samarbete mellan el- och transport- sektorerna krävs

Elsektorns möjligheter att möta transportsektorns behov Naturgas – ytterst tveksamt av trygghetsskäl Kolkondens möjligt om CO 2 avskiljs och lagras. Minskar föroreningsutsläppen men ökar förbrukningen av kol med 25 %. Ingen stor svensk möjlighet, men för många länder på kontinenten ett blivande krav.

Elsektorns möjligheter att möta transportsektorns behov forts. Effektivisering både i hushåll och i industri har en potential på gissningsvis 600 TWh inom EU25. I praktiken 300 TWh. Ökad elproduktion vid kraftvärme. Svensk potential + 15 á 20 TWh Ny kärnkraft till samma kostnad som kvv Vindkraft ger en något ojämn produktion sett över året; stor men kostsam potential.

Möjligheter finns att kostnadseffektivt klara både klimat och luftvårdsproblem Samarbete krävs över sektorsgränser Förutsätter i sin tur att EU-politiken snabbt får en inriktning mot detta Långsiktighet måste utlovas med tekniska lösningar som blir gemensamma för EU