Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel l/tjanstesidor/magnus-olsson
Umeå universitetsbibliotek Norrlands största vetenskapliga bibliotek Pliktbibliotek (allt svenskt tryck) Utländsk litteratur, tidskrifter Databaser, elektroniska tidskrifter och e-böcker Vår huvuduppgift: att främja forskning och undervisning vid Umeå universitet
Album Böcker på Umeå UB Köa på utlånade böcker Förläng lån Adressändra
Hur hittar jag följande artikel? Peattie, K. and S. Peattie (2009), ”Social marketing: A pathway to consumption reduction?” Journal of Business Research, 62 (2),
Omvärldsbevakning – tips på informationskällor! Företagsekonomiska databaser (artiklar) Business source premier Affärsdata (svenska) Mediearkivet (svenska) Artikelsök (svenska)
Hjälp med sökord!
Databaser, e-tidskrifter och e-böcker hemifrån –Logga in med CAS eller –Logga in via proxyserver
Riktlinjer för källkritik Vem är författaren? Ämne och synvinkel Syfte och målgrupp Aktualitet Upplaga Utgivare Referenser Källa:
Skriva referenser Handelshögskolan använder referenssystemet Harvard (parantessystemet) Harvardsystemet består av två delar; käll/texthänvisningar i den löpande texten inom parantes och en referenslista/källförteckning på slutet
Ett exempel Källhänvisning i den löpande texten: För att bedöma ett företags ställning på marknaden gäller det att ta hänsyn till tre faktorer; kunderna, konkurrenterna och det egna företaget (Jobber 2009, 125) I referenslistan: Jobber, David (2009). Foundations of marketing. 3. uppl. London : McGraw-Hill Higher Education.
Hur undviker jag fusk och plagiat? Följ lärarens anvisningar, fråga vid osäkerhet! Lär Dig vilka regler som gäller när Du använder andras texter. Det måste tydligt framgå vad som är dina egna idéer och vad som är hämtat från andra källor pdfhttp:// pdf
Kontaktbibliotekarier FEK