DA5201: Musikprogrammering och mobil ljuddesign

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Advertisements

Picsara Mobile Capture Anders Fransén, Produktchef
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Karlstads universitet Datavetenskap Inför tredje året Dataingenjörsprogrammet Information inför tredje året 2009/2010.
Utbildningar (just nu)
Anders Månson David Danielsson
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Programmering B PHP Lektion 1
Musikteknologi Läroplan för Grundnivån. Musikteknologi läroplan • Musikteknologi projektet är riktat till den grundläggande konstundervisningens fördjupade.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Kommunikation och media Föreläsning 1
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Medieteknik.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
1DT066 (5c) Distribuerade Informationssystem
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Kursinformation del 2 25/8. Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green.
Databaser i B2KUNO Johan Eklund. Hur går jag vidare? Avancerade tillämpningar:  Analysera data  Generera information Utveckla följande färdigheter:
Javaprogrammering 5p examinator: Ragnar Nohre, labass: Lasse Öberg
Modellering med UML
En PowerPoint om PowerPoint
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
App vs webb Andreas Sjöström. © Sogeti Andreas Sjöström Sogeti App Center New Technology Leadership Award 2011 Topp 10 utvecklare i Sverige 2010 (IDG)
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord ” Ingen vet vad han klarar innan han har försökt. ” - Publilius Syrus (85 f.Kr.-43 f.Kr.).
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 1.
Next previous Mjukvaruprocessen: översikt och repetition. XP: problemformulering. JUnit. Innehåll Allmännt om utvecklingsprocesser från Bruegge kapitel.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
A Beginner's Guide to SharePoint 2013 REST API [Rest/Odata/Json]
Kappa 2013.
1969 – Bell Labs Multics utvecklas men läggs ner Thompson & Ritchie skapar Unics (senare Unix) för att spela Space Traveler.
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.
UTVECKLING MED RAMVERKET.NET Marcus Medina. Dagens visdomsord “Det verkar alltid omöjligt tills dess att det är gjort” Nelson Mandela.
Pass 3 Allmän IT Mjukvara IT-samhället Datasäkerhet Ergonomi
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Lågnivåprogrammering Översikt av I/O-mekanismer i hårdvara Olika språkkrav och modeller för komponent- hantering(device driving) Modeller för komponent-hantering.
Koha En presentation av bibliotekssystemet Koha. Projeketets syfte & mål Projektets syfte är att öka kunskapsnivån i Halland och Sverige kring bibliotekssystemet.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
IKT och lärplatta i förskolan
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Yrken inom Datorteknik
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
1 Windows Azure Mikael ÖstbergTorkel Ödegaard. 2 Äshur Ashore Azzuure.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
1 Synchronized Multimedia Integration Language DSV Peter Mozelius Resurssnålt och plattformsoberoende.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Programmering i C# Laborationer.
Välkommen till kursen objektorienterad programmering med Java Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Kursinformation Introduktion till UNIX Introduktion till Emacs Introduktion till Matlab.
22 April 2015IS1200 Datorteknik, föreläsning 11 IS1200 Datorteknik Föreläsning 1 Introduktion.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Välkommen till Sommarkollo Expression Studio, verktyg för designers Juli 2007 Robert Folkesson Developer Evangelist Microsoft Johan Lindfors.
Adobe Presenter En kort genomgång av hur man skapar en interaktiv film till dina PowerPoints.
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Välkommen! Nu ska vi skapa nya världar och koda våra egna spel.
Computational thinking progression F-9
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Course info.
Välkommen till Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för informations och kommunikationssystem Department.
Presentationens avskrift:

DA5201: Musikprogrammering och mobil ljuddesign 15 högskolepoäng David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson

Översikt Vem vi är Vad är Musikprogrammering och mobil ljuddesign? Hur vi gör i kursen Innehåll och kurslitteratur Verktyg

Vem vi är David Yanagisawa DA5201: Kursansvarig, lärare i ljudprogrammering och ljuddesign sedan jan 2010 Programspråk: C/C++, C#, Java, Objective-C Senior System Developer at Milso AB (Stockholm/Lund) Driver företaget Noteon (konsultuppdrag och iPhone-appar) Kompositör, http://www.myspace.com/impromptudreams Spelar piano

Vem vi är Anders-Petter Andersson DA5201: Musikteknologi, haandledare i interaktivljuddesignprojekt, ”Soundscape for Airports” (BRIO), Arduino Lärare Interaktiv ljuddesign på HKr Musikvetenskap, musikteknologi, musik och hälsa, interaktiv musikkomposition Ljuddesigner i MusicalFieldsForever.com www.musicalfieldsforever.com Exempel på projekt: Orfi, Strainings, RHYME.no Spelar vilolin

Vad är Musikprogrammering och mobil ljuddesign? Behövs till: musik, musikinstrument, datorspel, mobila tjänster, interaktiva installationer, maskin/männsika-interaktion i samhället (tv, telekom, fordon, musik o hälsa, etc.) Efterfrågas ljud som är: interaktiva, dynamiska, taktila, multimediala Sensorik: hur man kan förnimma ljud, vad man kan göra kopplat till ljud

Vad är Musikprogrammering och mobil ljuddesign? Intelligenta musikinstrument och kompositionsverktyg Nyskapande musik: algoritmisk komposition, mikrotonalitet, fraktalmusik, självgenererande musik Ljudmotorer till datorspel Hybrider mellan musikinstrument och dataspel Sociala medier (t.ex. Appar, hemsjukvård, nike) Interaktiva musikinstallationer: MusicalFieldsForever, Strainings (wave regler + granularsyntes trumpet, Max/MSP), Orfi (JAZZ wave, MINI regler, GLCH regler, SuperCollider), VOXX regler inspelning + syntes)

Varför det är intressant med musikprogrammering Interaktiv dynamisk ljuddesign Estetiska och interaktiva möjligheter pga. ny teknologi Från: automatiska, stationära och statiska system Till: interaktiva, mobila, dynamiska, nätverkade, bruk & förändring över tid

Varför det är intressant med musikprogrammering Interaktiv dynamisk ljuddesign Flexiblare Från: statiska ljudfiler, linjär komposition, in- och uppspelning Till: oändlig variation, physical modelling av ljud, icke-linjär komposition, uppspelning som styrs av algoritmer, regler Ex. Morpheus, Brian Eno (KoanX), Reactable, Altair (http://www.hgf-synthesizer.de/)

Varför det är intressant med musikprogrammering Interaktiv dynamisk ljuddesign Rikare upplevelser Från: ljud som statiska signaler Till: musik med variation och motiverande utveckling över tid Till: berättande, spelbarhet/gameplay Till: spel, interaktiv konst, multimedia, interaktiv ljuddesign, Till: mobila sociala medier som förändrar sig med interaktion ex. TAT mobila tjänster, SonyEricsson

Varför det är intressant med musikprogrammering Algoritmisk komposition Random, interaktion, blackbox Nick Collins, Electronic Music (sid. 107-125) Mozarts Musikalisches Würfelspiel (Musikaliskt tärningsspel) Komponium, kompositionsmaskin a la 1821 John Cages kompositionstekniker byggde mycket på I Ching (en gammal klassisk kinesisk text om att ändra händelser)

Varför det är intressant med musikprogrammering Algoritmisk komposition Programmering för interaktion med ljud (leksaker, BRIO) Mobil, Tangible User Interface (TUI) Lärande system och Machine Listening (Nick Collins)

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Föreläsningar Övningar Labbar Presentationer Projektarbete Kommentera varandras Lab, Övn, Pres. på forum!

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Föreläsningar Fem övningar (4hp) Sju laborationer (5hp) För alla laborationer gäller: obligatorisk närvaro inlämningsuppgift (dvs. källkod samt skriftlig redovisning) individuellt arbete (även om en laboration görs i grupp så lämnar var och en in sin egen redovisning/källkod) Ett projekt (6hp) Interaktivt musikinstrument i openFrameworks

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 0 Interaktiv musikkomposition (BRIO)

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 1 Grundläggande ljudprogrammering i C Hantera ljudfiler, ljudformat, manipulera amplitud, normalisera, RMS nivå brytpunktfiler, envelopper Bibliotek: portSF eller libsndfile GNUplot

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 2 Implementera en table-lookup oscillator Linjär interpolering Sinus, fyrkant, sågtand och triangel Wavetable-syntes Fourier-syntes

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 3 Ljudströmmar och callbacks Synteser: FM, PM, AM, RM Brytpunktsfiler: envelopper för amplitud och panorering ev. surround 5.1 Bibliotek: portAudio

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 4 C++ Installera CodeBlocks och openFrameworks audioRequested() audioReceived()

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 5 C++ med openFrameworks Översätta C-kod till C++ klasser Lägga till och använda olika open source-bibliotek: STK, SndObject, RtMidi, portMidi, openAL, STL, m.fl.

Hur vi gör Musikprogrammering och mobil ljuddesign Lab 6 openFrameworks TCP/UDP, sockets, streamning audio TouchOSC (iPhone/android) reacTIVision (motion tracking)

Projektarbete (6hp) Implementering av interaktivt musikinstrument i openFrameworks Olika synteser och effekter som kan kontrolleras externt med Arduino (med olika sensorer inkopplade) Videokamera Gamepad, OSC/MIDI-kontroller el. likande

openFrameworks + Ett mycket kraftfullt verktyg (3D grafik, video, audio, ...) + Gör det enklare och roligare att lära sig programmera i C++ + Skapat för att understöda kreativiteten + Liknar Processing (+ setup(), draw(), libraries, …) + Open Source + Bygger på flera välkända Open Source bibliotek + RtAudio, openGL, freeTyp, freeImage, m.fl. + Nya funktioner kan läggas till med ”addons” + ofxSimpleGui, ofxMidi, m.fl.

openFrameworks + Cross-platform + Windows, Mac, Linux + Xcode, CodeBlocks, Visual C++ + Skapa fristående applikationer + Utveckla för iPhone + ofxiphone + Ett bra sätt att lära sig programmera DSP och audio i C/C++ + Integrera med STK (The Synthesis Toolkit in C++) + Förena audio och visual

openFrameworks Varför lära sig C/C++? + Ett mycket kraftfullt språk + Betydligt snabbare program än Java-program + Används på professionell nivå bland audioutvecklare + SuperCollider, Max/MSP och andra är byggda med C/C++ + Behövs kunskap i C/C++ om man vill skapa egna ljudapplikationer + VSTi (Steinberg) + Audio Units (Apple) + Max/MSP externals + SuperCollider plugins + iPhone (Objective-C)

Sammanfattning av kursens innehåll Introduktion till C med inriktning på ljudprogrammering Introduktion till C++ med OF och utvecklingsmiljön Code::Blocks/Xcode Programmeringsövningar och laborationer i C och C++ Design av ljud och effekter som kan användas i studioarbete och live Uppbyggnad av ljud från grunden additiv syntes, modulation, ADSR-envelope, m.m. Design av egna klasser i C++ Användning av open source-bibliotek för ljud (C/C++) Implementering av interaktivt musikinstrument i oF

Utrustning och verktyg Kurssida på Moodle med Forum (all kommunikation) Ljudlabb (H8g80c) Cubase 5 Mixer Ljudkort, Presonus Firepod Aktiva högtalare, 5.1 surround Mikrofoner MIDI keyboard

Teori Kurslitteratur Boulanger, Richard & Lazzarini, Victor. (2011) The Audio Progamming Book. Mit Press. ISBN 9780262014465 Noble, Joshua. (2009) Programming Interactivity. O'Reilly Media. ISBN 9780596154141 Collins, Nick. (2008) The Cambridge Companion to Electronic Music. Cambridge University Press. ISBN 0521688655 Roads, Curtis. (1996) The Computer Music Tutorial. Mit Press. ISBN 0262680823 Jägerskogh, Arild. (1998) Massmedieljudets villkor, Praktiska principer för professionell balansering och avvägning av ljud. Anmärkning: Beställes genom kursansvarig