Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson 090114 1 Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Reporter.se håller hemsidor färska
DAGSTIDNINGAR.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
- att överföra budskap, påverka, mm
Det journalistiska uppdraget
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Att använda sig av massmedier
Skriva för webben.
Rapportskrivning – rep.
Massmedia och reklam.
Vänsterskolan Medieskolan.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Den massmediala bilden av kvinnor
Att skriva en artikel.
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Dag 1, Täby Park Introduktion Jan-Olov Ericksson Ordförande Jobs and Society NyföretagarCentrum.
Insändare Struktur och respons.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Så snickrar du en artikel
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
1.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Nyheter & Källkritik.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Kvalitetsprogram 2013 Livskraftiga nya företag!. Sveriges ledande kraft för nyföretagande NyföretagarCentrum ger kostnadsfri rådgivning till personer.
Marknadskommunikation och mediaval
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Hur skriver man ett reportage?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Massmedia.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Reportage.
Massmedia.
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Etiska regler för press, radio och tv
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Presentationens avskrift:

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till medier Kontaktvägar till medier Personlig kontakt viktigast Pressmeddelande bäst som ”vanlig” artikel NyföretagarCentrum nedkokat på en platta Praktiska länkar Exempel på pressmeddelande

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Mångfald av medier – mycket mer än lokaltidningen Lokala dagstidningar inklusive överspridda tidningar Regionala tidningar Endagstidningar Lokala gratistidningar Lokala/regionala affärstidningar (business to business) Fackliga tidskrifter och näringslivstidskrifter Facktidningar Rikstidningar och -tidskrifter

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Radio, tv, webb och blogg allt starkare som massmedier Sveriges Radios lokala/regionala nyhetsredaktioner Närradio med nyhetssändningar Sveriges Televisions regionala nyhetsredaktioner TV 4:s regionala nyhetsredaktioner TT:s regionala redaktioner och TT Spektra Kommunwebbplatser och andra webbplatser Bloggar

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Ingångar till medier – flera än man tänker på Nyheter Reportage Föreningsnotiser Insändare Debattartiklar Brev till ledarsidan Diskussionsforum på webb Telefonväkteri i radio Rättelser/repliker på nyheter

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Kontaktvägar till medier Bygg kontaktregister i Excel etc: e-postadresser, fysiska adresser, mobil, telefon mm för redaktion och person Skicka pressmeddelande etc med e-post till både funktionella och personliga e-postadresser Följ upp med telefon, besök eller sms till nyhetschef/ reporter/lokalredaktör någon dag före aktiviteten Undvik presskonferens eller annat traditionellt möte om det inte handlar om stor tillställning eller bra nyhet Variera presskonferens med lunch- och frukostmöte etc Skicka pressmeddelande både före och efter händelse

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Personlig kontakt viktigast Odla kontakt med nyhetschef, näringslivsreporter, enskild reporter, lokalredaktör, insändarredaktör, debattansvarig och politisk redaktör (ledarskribent) Bygga relation, till exempel genom besök på redaktion, inbjudan till verksamheten eller lunch, då journalisten också får nyhet, tips etc Personlig kontakt viktigast i relationen till journalister – liksom till andra människor

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Pressmeddelande bäst som ”vanlig” artikel Tänk ”vanlig” artikel, inte reklamtext Var försiktig med att använda förstärkande ord, nämna företag och skriva ”NyföretagarCentrum” i löptext Skriv kort, koncist och på bra svenska Kolla stavning, citat och faktauppgifter Skriv pressmeddelandet i e-postprogrammet meddelandefält. Undvik bilagor – men ta gärna med webblänkar Använd e-postens ämnesrad för att locka till läsning

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Pressmeddelande med bra struktur tjänar alla på Datum och någon form av avsändarinformation i topp Rubrik som lockar till läsning och är kort Ingress som lockar till läsning och är kort Brödtext som varvar refererande text, direkta citat och indirekta citat; skriv med korta meningar, många utgångar och text som ryms på en A 4; gärna länkar Kontaktuppgifter med namn, telefon och e-post Kokplatta (kokplatta/mikrotext/signatur) som avslutning på pressmeddelandet

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson NyföretagarCentrum nedkokat på en platta ”Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. NyföretagarCentrum ger varje år närmare personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Nära två tredjedelar av dem startar företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.Mer information på

Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Praktiska länkar TT-språket: Tidningar allmänt (Tidningsutgivarna): Enskilda tidningar: Etiska regler för press, radio och tv: Allmänhetens pressombudsman och Pressens opinionsnämnd: Granskningsnämnden för radio och tv: Medieorganisationer: Medienyheter: Medie- och pr-termer: