Helen Ekelöf 2013-03-19. Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
~ Den första mobiltelefonen ~
Alternativa tillvägagångssätt Registrera ny intervju i BCFPI
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
AU Digital samverkan LO Process
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Johan Söderqvist MÖTESHANTERING IIPAXDAGEN 2013.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9 Aktörer i Nyps 12/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Företagssstöd.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Att få rätt saker att hända
KARTKUNSKAP 1.
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
Välkomna till en dag om eArkiv
Cirkelledarutbildning
”Vägen mot e-samhället”
Carolinaprojektet - ett utvecklingsprojekt inom Allmänpsykiatrin i Uppsala.
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Elektronisk attestering och signering
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
E-arkiv.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
- att läsa & skriva noveller
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Kopplingar mellan Tekis-GI och digitalt planarkiv – Helen Ekelöf
Här är ditt liv, Bertil! 15/
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflytta patientärende Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Godhet “Att gör gott”.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Synpunkter, klagomål och beröm
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Presentationens avskrift:

Helen Ekelöf

Kartan visar vägen till arkivets skattgömma

3 En tillbakablick Den typiska bilden av ett arkiv Ett dammigt stort rum långt ned i källaren med massor papper

4 En tillbakablick Den typiska bilden av ett arkiv All information existerade endast i pappersformat och registret bestod av en oändlig rad pärmar Endast ett fåtal personer kunde hitta bland dessa pärmar

5 Tiden går framåt När man äntligen hittade vad man sökte var kvaliteten varierande Fotografering av handlingar infördes! Sen stoppades allt tillbaka i pärmar och arkivlådor i långa rader

6 Tekniken går framåt! Någonstans dök scannern upp! Namngivna dokument och handlingar fick plötsligt en viss sökbarhet! Kartan började bli en del av vardagen på vissa håll

7 Varför behöver vi arkivet? I det moderna samhället är tillgänglighet till arkiverad information viktigare än någonsin! Arkivet är skattgömman som möjliggör för oss människor att lära oss av vår historia. Att information finns tillgänglig för att fylla de behov vi har i såväl vår samtid som vår framtid är det övergripande målet för all arkivering. -Vi vill vara ett folkets arkiv, som människor lätt kan vara i kontakt med, berättar förste arkivarie Katja Hellman på Österbottens traditionsarkiv.

8 Vägen till det digitala arkivet Delarna hänger inte ihop! Omständigt Tidskrävande Höga kostnader Ansökan Handläggning Arkivering

9 Bättre rutiner Kvarstående manuell hantering Fortfarande omständigt att från gammalt avslutat skapa nytt Handläggning Ansökan Arkivering Verksamheten strömlinjeformas

10 Vägen till det digitala arkivet Arkivet består fortsatt av en massa hantering av papper! Handlingar kommer in i digitalt format Men skrivs ut för att –stämplas & scannas in igen –eller för att handläggarsystemet saknar direktarkivering

11 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv

12 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv Påbörjas via en e-tjänst på webben – t ex Mitt Bygge

13 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv Tänk vad bra det skulle vara om fick ladda hem tidigare handlingar redan här genom att bara klicka ikartan

14 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv Men inte bara bygghandlingar, utan även gällande detaljplan är möjlig att nå via kartan Via kommunens lokala planarkiv Via Lantmäteriets arkivsök - Arken Med tillgång till rätt underlag snabbt och enkelt förkortas och förenklas processen för den bygglovssökande…..

15 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv Den digitala bygglovsansökan går sedan direkt in i ärendesystemet för bygglovshandläggning, ByggR I ByggR finns kartan så klart också med och hjälper handläggaren att hitta arkiverat material Handlingar som behöves för att kunna ta rätt beslut ….och spar tid för kommunens handläggare!

16 Det digitala flödet – från ansökan till arkiv Efter beslutet arkiveras ärendet i arkivet – så att alla som vill och behöver kan ta del av informationen! Arkivet är inte slutet – utan början på något nytt! Ärende Ansökan e-arkiv Nya behov fylls snabbare när delarna redan finns på plats Gammalt föder nytt på ett naturligt sätt Friktionsfri övergång mellan momenten

17 Arkivet är inte slutet Standardiserat och tillgänglig för alla! Utbytesformat FGS = Förvaltningsgemensamma specifikationer För många aktörer och många syften! Verksamheter inom stat och kommun Samhället i stort Tillgängligheten viktigt även för många pågående projekt som t ex: OAIS modellen Projektet eARD som bedrivs av Riksarkivet Ärende Ansökan e-arkiv

18 Nu vet vi att arkivet behövs! Men Katja hinner inte hjälpa alla! -I en kommun behövs idag 6-8 heltidstjänster för att serva intressenter med handlingar från arkivet!

19 Moderna lösningar tar över! Mobila lösningar, webbsidor…….alla lösningar är möjliga. Och inte minst - med kartan i centrum klarar alla av att hitta rätt i arkivets skattgömma!!