LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Det moderna svenska inrikesnätverket
Det moderna svenska inrikesnätet. Hos oss är hela Sverige alltid nära.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Samverkan Nässjö and IHH Susanne Hertz Internationella Handelshögskolan.
Konferens och evenemang
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
FÖRETAGSPRESENTATION
FÖRETAGSPRESENTATION
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Namn/talare Datum.
Projekt Eskilstuna kombiterminal ESKILSTUNA Logistik park.
Vasaregionens logistikhelhet
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
LEIF HAMNÄS 25 år i branschen
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Peter Lysell, Business Intelligence Manager Capio
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Framtidens specialistläkare
GETINGE En växande medicinteknisk koncern med fokus på heltäckande lösningar för infektionsbekämpning, kirurgi och vård av äldre och rörelsehindrade KunderAkutsjukvård.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
 Medius AB Öppna frågor / Noteringar Turbil – är bilen full vid ordertagning? (kg) Sändning – koppla våg till sändning; vikt; även bil Kalender för cyklisk.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Intern/extern kommunikation
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Logistik Vad är det?.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Intern/extern kommunikation
Leif Hamnäs Robert Bosch AB Robert Bosch AB MLH Logistics AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB Kuehne & Nagel AB MLH Consulting MLH Consulting MLH.
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Gjutning-, skärande bearbetning och montering av aluminiumkomponenter
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
EAK NRK
EAK
Elektronisk affärskommunikation
Organisationskonsulter
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Kommunikationsprocesser
Förbättra klubbkvalitet
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Presentationens avskrift:

LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB

AGENDA MLH Dag 1 1 Allmän orientering - Historik Begrepp Aktörer Grupparbete 1 2 Skapa värde Kunden i centrum Processer Förbättringsarbete Företagsledningens engagemang Grupparbete 2 IT Dag 2 3 Bemanning Egen personal Bemanningsföretag Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan - Offert - LOI Avtal Grupparbete 4 Dag 3 Studiebesök Kuehne & Nagel Gruppdiskussion

Allmän orientering MLH Kursmål Ha god kännedom om den historiska utvecklingen Ha god kunskap om hur en 3PL verksamhet är uppbyggd Ha god kunskap hur en 3PL verksamhet kan generera värde till en kund

Allmän orientering MLH Samsung Order Order Kuehne+Nagel Media Markt Leverans

Allmän orientering MLH 3 PL/TPL VMI Vendor Managed Inventory 4 PL? LLP (lead logistic provider) SCI (supply chain integrator) LCT (logistic control tower) SCM (supply/demand chain management)

Allmän orientering MLH Historik - 70-talet och tidigare Transporter och lager integrerade Billiga lokaler Bristfälliga IT-system Primitiv kommunikation ASG – Bosch/Siemens, Miele…

Allmän orientering MLH Historik - 80-talet Nybyggnation av 3PL lager Realtidsbaserade IT-system EDI-lösningar Jönköping, Örebro…. 3PL profit center

Allmän orientering MLH Historik - 90-talet Större företag har accepterat 3PL Medelstora företag börjar visa intresse Nordiska lager allt vanligare Marknaden växer med 20-30% per år Norrköping en allt intressantare lokaliseringsort Green Cargo DSV (DFDS) Kuehne + Nagel Nova Lagerservice

Allmän orientering MLH Historik - 2000-talet Nordiska lösningar dominerar Globala koncept Supply Chain Management (SCM) Medelstora företag väljer 3PL Mindre företag diskriminerade Marknaden växer med 15-20% per år Norrköping nummer 2 i Sverige

Allmän orientering MLH Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören Tillväxt av stora distributionslager (> 10.000 m2) 2002 – 2013 tillkom ca. 2.500.000 m2 (ca. 350 fotbolls- planer) Jönköping ca. 400.000 m2 Mälardalen ca. 350.000 m2 Norrköping ca. 200.000 m2 Stockholm ca. 300.000 m2 Göteborg ca. 300.000 m2 Endast 17 % av fastigheterna ägs av operatören

Allmän orientering MLH Aktörer Totalt ca. 160 3PL aktörer DHL Post Nord > 350.000 m2 Schenker, DSV > 200.000 m2 Aditro > 100.000 m2 Kuehne + Nagel, Maersk Logistic, Bring, Itella, Transfargo, Posten Logistik etc….. < 100.000 m2

Allmän orientering MLH Nya Logistikcentra etableras Landskrona Umeå DSV bygger 70.000 m2 i en första etapp. Planerar ytterligare 100.000 m2 i en senare etapp Umeå Kombiterminal för 300 MSEK byggs i anslutning till Botniabanan 40 hektar logistik park planeras DSV är först att etablera sig Gävle > nytt logistikområde i anslutning till E4:an Katrineholm > 100 MSEK satsas i ett nytt logistikområde med bl a en kombi- terminal

Allmän orientering Grupparbete 1 Vilka faktorer är avgörande för en etablering av en 3PL verksamhet

Allmän orientering MLH Etableringar i Norrköping Egen regi 3PL Bröderna Edstrand Stadium OCL/Brorsson Kontorab Nordfarm Servera Mårdskog & Lindqvist Haugen Swedhandling Cafébar Rusta 3PL Whirpool Good Year Freudenberg Bauhaus Team Sportia Greif Stadium Duni Bosch Samsung Grundig Audio Pro Kenwood Casall Fatzer Ericsson Akademibokhandeln Apoteket Hjärtat Candy King DT Group Beijer Byggmaterial Silvan Cheapy Lågprisbygg

Skapa värde Värde = Kvalitet x Service Kostnad x Tid

7. ”Företagsledningens engagemang” MLH Skapa värde 7. ”Företagsledningens engagemang” 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 2. Arbeta med processer Sätt kunden i centrum 5. Låt alla vara delaktiga 4. Basera beslut på fakta 6. Skapa helhetsbild

MLH Skapa värde Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse

Skapa värde MLH Processer Inleverans Utleverans ”Cross Docking” Helpall Blandpall Utleverans Orderhantering Plockorder Artikelplock Kundorderplock Ersättning ”Cross Docking” Inventering Rullande Total VAS-aktiviteter Varuförädling

Skapa värde MLH Lager Pallställage Golvlager Hyllager Buffert Plockplats Golvlager Buffert/plockplats Hyllager Plockplatser

Skapa värde MLH Administration/Kundservice Inleverans Utleverans Ankomstplanering Kontroll av leveransdokument Redovisning av mottagna bilar Utleverans Orderplanering Plockplanering Bokning av utleveranser Utleveransrapporter Tullager Dokumentation per tullid Inventering Redovisning Dokumentering Analys

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Omvärlds- förändringar Kund- kontakter Arbeta ständigt med förbättringar Utveckling ”redesign” Interna analyser

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Omvärlds- förändring Revision Basera beslut på fakta Intern upp- följning Kundmöte

Skapa värde MLH Internt Externt Key Performance Indicators – KPI Produktivitet Inleveranser Utleveranser V.A.S. Lagring M2 faktor Externt Kvalitet Rätt tid – inleveranser Rätt tid utleveranser Rätt innehåll - utleveranser Inventarium Avvikelser

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Delegera ansvar Förstå vilket värde som skapas Låt alla vara delaktiga Delge alla kritik Skapa för- ståelse för processerna

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt MLH Skapa en helhets- bild Utbildning Information

Skapa värde Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Följer upp Tar fram strategier Företagsledningens engagemang Vision Sätter mål

Skapa värde Grupparbete 2 Utgå ifrån de fyra värdeskapande faktorerna och ta fram exempel på dessa i en 3PL miljö

Skapa värde MLH IT kundservice Inleverans Utleverans Tullager Ankomstplanering Excel Kontroll av leveransdokument WMS Redovisning av mottagna bilar Excel Utleverans Orderplanering/Orderplock WMS/PMS Bokning av utleveranser TMS Utleveransrapporter TMS Tullager Dokumentation per tullid Excel/WMS Införtullning TDS Transitering TDS Inventering Redovisning WMS Dokumentering Excel Analys WMS

Skapa värde MLH IT produktion Planering Uppföljning EDI Ankomstplanering Utleveransplanering Bemanning Prioritering Transportplanering Uppföljning Produktionsläget Produktivitet EDI Mottagning från kund Bekräftelse till kund Transportinformation till transportören

Skapa värde MLH Kunder Ankom- mande PMS Lagerplats Artikel Order Tull/TDS WMS Invente- ring Kund TPS Transportör