ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
SKOP Rapport till Vara kommun om Undersökning om skolbarnomsorgen 2011 SKOP:s arkivnummer: S13MAR11 Nästegårds fritidshem.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Närvaro!!.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Flen kommuns service under 2010.
Kundundersökning mars 2010
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Serviceundersökning 2009 Företagares uppfattning om Flen kommuns service.
Serviceundersökning 2007 Företagares uppfattning om Flens kommuns service.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Lokalt företagsklimat Eskilstuna. © Demoskop, december 2007 Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Eskilstuna.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Installatörsundersökningen Bakgrund för våra installatörsundersökningar Under 2008 utförde vi vår första installatörsundersökning och valde då att.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Index per myndighetsområde
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Nöjdhetsmätningar invånare se Landstinget i Uppsala län
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Juni 2011 Insikt 2011 EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNENS MYNDIGHETSUTÖVANDE Rapporterad av CMA Research AB.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Nationell NKI-undersökning Jobs and Society NyföretagarCentrumKundnöjdhet 2009 Fakta om undersökningen Målgrupp Personer som var på rådgivning hos.
Nöjdhetsmätningar invånare se Region Kronoberg
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Upplands-Väsby kommuns service under 2010.
Insikt 2015 Tjörns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Lokalt företagsklimat, Karlstad Program Lena Melesjö Windahl Presentation av enkätundersökningen om det lokala företagsklimatet i Karlstad.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning Årsrapport – ärenden januari – december 2015 NKI-undersökning om kommunens service under 2015 Västerås stad.
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning Utkast Årsrapport – ärenden januari – december 2014 NKI-undersökning om kommunens service under 2014 Sollentuna kommun.
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Nöjd-Kund-Index - Servicemätning
En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Lokalt företagsklimat Söderköping
Lokalt företagsklimat Nyköping
Kunderna om PRV:s Patentavdelning
Löpande insikt Uppföljning av kommunens service (NKI)
NKI-undersökning Helena Aronsson
Presentationens avskrift:

ÖPPNA JÄMFÖRELSER Företagsklimat 2011 INSIKT – EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNERNAS MYNDIGHETSUTÖVNING

Flertalet undersökningar som mäter kommunernas företagsklimat har ett eller flera av nedanstående tre perspektiv Kommunens attraktivitet för boende och företagande Företagarnas egna uppfattningar om företagsklimatet i kommunen Hur bra det går för företagen i kommunen

SKL rankar rankningar 1)SBA & BRG ”NKI Servicemätning” 2)Statistiska Centralbyrån ”Företagarna om kommunen” 3)Svenskt Näringsliv ”Lokalt företagsklimat” 4)Kairos Future ”Framtidsbarometern” 5)Företagarna och UC ”Årets Företagarkommun” 6)Syna ”Bästa tillväxtkommun” 7)Tidningen Fokus ”Här är det bäst att bo” 8)Jobs & Society Nyföretagarcentrum ”Nyföretagarbarometern” 9)Entreprenörskapsforum ”Företagsklimatindex” Kriterier -Kvalitet -Hur väl resultaten återspeglar kommunens ansträngningar för att förbättra företagsklimatet

En kommuns företagsklimat kan delas in i följande tre delar: Förutsättningar som kommunen inte kan påverka, t.ex. det geografiska läget Förutsättningar som kommunen kan påverka, men där det råder stora skillnader mellan kommunerna, t.ex. infrastruktur Faktorer som kommunen själv kan påverka på ett jämförbart sätt, t.ex. kommunens service till företagen

Svenskt näringsliv företagsklimatranking genomsnittlig kommunplacering inom respektive kommungrupp

NKI per myndighetsområde

Betygsskala (0-100)

Betygsindex per kvalitetsfaktor

NKI-resultaten totalt

NKI per myndighetsområde

NKI Totalt – kommuner > inv. 1Nacka73 2Upplands Väsby73 3Huddinge72 4Sigtuna71 5Piteå70 6Solna70 7Växjö69 8Eskilstuna69 9Västerås69 10Örebro69 11Karlstad68 12Stockholm68 13Uppsala68 14Trelleborg68 15Falun68

Vad är företagarna mest nöjda med? - Dialogen och kontakten med kommunens tjänstemän - Möjlighet att komma i kontakt med rätt person(er) - Tjänstemännens kunskap och kompetens - Förmågan att hålla överenskomna tidsramar

Vad är företagarna minst nöjda med? - Innehållet på webbplatsen (många har dock ingen åsikt) - Det skriftliga informationsmaterialet - Tydligheten i de lagar och regler som gäller ärendet - Det sätt som kommunen motiverade ställningstagandet/beslutet - Det sätt som kommunen informerade om möjligheten att överklaga beslutet

Godkänt medelbetyg, men stor spridning - Kommunens förmåga att hjälpa till att lösa problem - Den lyhördhet och förståelse som kommunen/tjänstemännen visade - Tiden för handläggningen av ärendet

Vilka aspekter för servicen är viktigast för företagarna?

Åtgärdsmatris – Nationella nivån

Åtgärdsmatris – Bygglov

Hur utföll ärendet för dig?

Blev du i förväg informerad om vilka tjänster som ingick i priset?

Hur rimligt anser du att priset för hanteringen av ditt ärende var?

NKI-modellen

Effektmåtten – genomsnitt 166 kommuner - Effektivitet1,43 - Bemötande1,28 - Kompetens0,93 - Rättssäkerhet0,83 - Information0,48 - Tillgänglighet0,24

Åtgärdsmatris – Växjö, bygglov

Åtgärdsmatris – Brandtillsyn

Åtgärdsmatris – Markupplåtelse

Åtgärdsmatris – Miljö och hälsoskydd

Åtgärdsmatris – Serveringstillstånd

Svarsfrekvens, bortfall och övertäckning

Antal svar per myndighetsområde