A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Ateadagen 2006 Magnus Sallbring, Atea
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Gasmarknadens processer
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
En upplevelse *
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Processkartläggning.
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
"Statoils verksamhet bygger på bensin, butik, biltvätt och biluthyrning. Fast food i form av korv, hamburgare, sallad och smörgåsar har snabbt slagit igenom.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
”Service i Världsklass”
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Teoretiska perspektiv och verktyg
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kvalitet och tjänsteprocesser.
Vad vet ni om Freud?.
Kungälv 28 september 7 april 2017.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Intressententmodellen.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Kärntjänst: ”Sökmotor för billigaste pris på varor och tjänster- PriceRunner erbjuder konsumenter tillgång till produktinformation och prisuppgifter för.
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
Grupp B1: Ellinor Törnqvist, Åsa Ekman, Hanna Karlsson och Sara Sällström.
Beställning av tjänster
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Turism kap 9 Service Att arbeta med service Funktionell service
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
23 september 2016 Espoo 3 oktober september 2016 Kort presentation Tomas Mjörnheden Vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborg Planeringsledare.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Den rationella bakgrunden Utveckling: Yrkesliv och ledarskap alltmer ”vetenskapligt” Kvalitetsbegrepp: Professionellt – lärande, ansvar, vetenskaplighet.
Introduktion till The Rational IT Model
Kvalitet - vad är det? (Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr) Kinesiskt dikt med tidlöst budskap år Den kvalitet som kan definieras Är icke.
Kvalitetsutveckling I
CM Implementation & Customer Support
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Intressententmodellen.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Heby kommuns kvalitetspolicy
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Ikett Personalpartner AB
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Nordisk studiestödskonferens 2006 FPAs kvalitetsarbete Ariana Hellman planerare FPA, Administrativa avdelningen, Planering och kundorienterad verksamhetsutveckling.
Presentationens avskrift:

A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica

Nordiska skolan - Managing and percieved service quality (Grönroos)  Professionalitet & färdigheter  Beteende & attityd  Tillgänglighet & flexibilitet  Pålitlighet & tillförlitlighet  Service recovery  Servicelandskap  Rykte & trovärdighet  Tydliga serviceerbjudanden  Kärntjänster  Möjliggörande tjänster  Värdehöjande tjänster

Nordamerikanska skolan  Tjänstekvalitetens determinanter  Materiella ting  Tillförlitlighet  Tjänstvillighet  Försäkran  Empati  Tekniskt tjänstekvalitetsgap  Totalt tjänstekvalitetsgap  Funktionellt tjänstekvalitetsgap  Mätning av servicekvalitet av teoretisk modell  Leveranssystem (återges från Nordiska skolans funktionella och operativa delar)

Den syntetiserade kvalitetsmodellen

Konsekvenser för marknadsförare och kvalitetsansvariga  Marknadsförare Att tänka på kund-attraction likaväl som kund-satisfaction Att marknadsföringsaktiviteter bör lova en servicekvalitet som organisationen har kapacitet att erbjuda. För stora förväntningar hos konsumenten kan leda till service quality gap  Kvalitetsansvariga Att tänka både i termer av VAD som erbjuds (de tekniska tjänsterna) och HUR processen fungerar (de funktionella tjänsterna) i syfte att möta konsumenternas förväntningar  GENOM ATT: utarbeta specifikationer för både systemet och verksamheten

Management kring kvalitet  Planering  Implementering  Uppföljning

Sammanfattning  Nordiska skolan  Nordamerikanska skolan  Syntetiserad kvalitetsmodell

Reflektioner  Hänsyn till oförutsedda händelser?  Fokuserar på kvalitetsevaluering  Har leverantörens perspektiv  Skillnader mellan kunders och anställdas upplevelse av tjänstekvaliteten  Avvägning pengar tid kontra tjänstekvalitet