1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo 2001-2006 Info 8.2.2007 om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Advertisements

Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Idrottslärare om astma
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kompetensutveckling Med PIM
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2008 Tove Forslund
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Välkommen till Åbo Akademi
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det nationella digitala biblioteket
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Agneta Kristensson
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Lärcentret i Åbo Planering av nätundervisning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Mallar i Word och Excel Lektion 1 Mahmud Al Hakim
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
Åbo Akademi/Lärcentret i Åbo - Fänriksgatan Åbo1 Lärcentret i Åbo EduTechs och Lärcentrets samarbetsdag Tove Forslund, Lärcentret.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier Tove Forslund

2 Dagens program Förslag på disposition på virtualiseringsstrategierna Presentation av resultaten av ÅA:s virtualiseringsverksamhet enligt strategins disposition – som underlag för nulägesbeskrivningen Fakultetens målsättningar med virtualiseringsverksamheten – hur uppnå det eftersträvade Frågor och diskussion

3 Definitioner – arbete som görs av gruppen som gör virtualiseringsstrategin för hela ÅA ”Virtualisering av undervisningen inbegriper användningen av informationsteknik (IT) och nätet för kommunikationen i en nätbaserad kurs (videokonferens, diskussionsforum, kontakt via olika plattformar mm.) och för distribution av material (kursmaterial, kursinformation på webben mm.). Virtualiseringen omfattar även det stöd som erbjuds kursutvecklarna i form av handledning, utbildning och skriftligt material.” (smärre uppdatering av definitionen av Strategin för virtualisering av undervisningen vid Åbo Akademi åren ) Behövs definition av olika grader av IT-och nätanvändning och möjlighet till distansstudier? Nätkurs = nätbaserad kurs = nätstödd kurs E-lärande

4 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.1 Allmänt För er information: Utredningar och utvärderingar om virtualiseringsverksamheten Faktorer som påverkar arbetet med virtualisering (strategier, beslut, extra finansiering, attityder, intresse, deltagande i ÖPU/ExFort-verksamhet o.dyl.) 4.2 Organisation och resurser

5 Länkar till relevant material för strategiarbetet Primärt: Strategierna (för hela ÅA inkl. fakulteterna egna) för virtualisering av undervisningen vid Åbo Akademi åren hittas här: Årsrapporteringar över virtualiseringsverksamheten inkl. Rapport om resultaten av virtualiserings- och lärcenterverksamheten vid ÅA i Åbo åren hittas här: Lista över existerande nätkurser vid ÅA per 2006: Sekundärt: Kartläggning av personalens Ope.fi- och IT-färdigheter samt behov av personalutbildning Utvärdering av instruktörernas syn på Blackboard och Moodle Kursutvärderingar Extra finansiering för nätkursproduktion (nätkurser producerade med medel för virtualisering från UVM och från Stiftelsen vid ÅA 2003)

6 Faktorer som påverkar arbetet med virtualisering, underlag: ÅA:s och fakultetens egen virtualiseringsstrategi Extra finansiering för nätkursproduktion (nätkurser producerade med medel för virtualisering från UVM och från Stiftelsen vid ÅA 2003) oduktioner01-06.pdf oduktioner01-06.pdf Deltagande i ÖPU-nätkursverksamhet, se t.ex. listan över erbjudna och existerande nätkurser per _abo.pdf och ÖPU:s arkiv över arrangerade nätkurser _abo.pdfhttp://

7 Organisation (Ledningsgrupper för virtualiseringsverksamheten vid ÅA i lite olika konstellationer ) Ledningsgrupp för virtualiseringsverksamheten vid ÅA Ledningsgrupp för Lärcentret i Åbo Utvärderingsgrupp för den virtuella inlärningsmiljön vid ÅA Referensgrupper för fakulteterna (se referensgruppsverksamheten Virtualiseringsverksamheten hör under studieförvaltningen, ansvarig tjänsteman vid fakulteten är studiechefen Personal –Lärcenterchef, studierådgivare + IT-planerare (vid DC) + ca 6 mån. för planering av olika stödtjänster –AV-centralen del av Lärcentret?

8 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.3 Nätstödd undervisning vid fakulteten (inkl Målgrupper)

9

10

11

12

13

14 Lista över existerande nätkurser (inkl. teknik, antal deltagare och typ av deltagare, samt totalt producerade sp) vid ÅA per 2006: orter/natkurser2006_abo.pdf orter/natkurser2006_abo.pdf

15 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.4 Undervisnings- och studiemiljön (infrastruktur, programvaror)

16 Tillgänglig teknik och programvara för undervisning vid ÅA/Åbo, bl.a. kommunikation distribution åskådliggörande MS Producer för nätföreläsningar Adobe Flash diskussionsforum i Blackboard & Moodle chat i Moodle Mozilla Composer & på kommande CMS för webbsidor Blackboard Moodle PowerPoint Hot Potatoes för interaktiva övningar telefon för audiokonferens 3 videokonferensutrustningar (Polycom + VconVidera) videokonferensbrygga videofilm & ljudfiler Adobe Conntect Pro- desktopvideokonferens streaming video- & stillbildskamera, mikrofon, minidiskspelare

17 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.5 Pedagogiskt och tekniskt stöd inkl. bibliotekets stöd för användning av IT i undervisningen

18 Existerande centralt stöd för kursproduktion Handledning (kortkurser, lösningar på tekniska problem, guider) i inlärningsplattformarna Blackboard och Moodle Produktionshjälp för nätföreläsningar –Handbok i produktion av digitalt undervisningsmaterial –Multimediaverkstad under planering Pedagogiskt och administrativ stöd för nätkursproduktion –Handbok i nätkursutveckling

19 Skriftligt stöd producerat åren Avändarguider för Blackboard, Moodle, olika tekniska apparater och tillämpningar (minidiskspelare, MS Producer, HotPotatoes, streaming, videofilmning, videokonferensing mm.) Handbok för utveckling av nätkurser (dvs. processbeskrivning för produktion av nätkurser), se bild nedan. Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial (dvs. processbeskrivning för produktion av digitalt undervisningsmaterial) Guide i att skriva för webben Hjälpmedel för informationssökning, referens- och citatteknik Pedagogiska kompendier: E-handbok, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Utvärderingsformulär för nätkurser Underlag för kursplanering, allmänna anvisningar, övningsuppgifter och examinationsformer mm Översättning –Informationskompetensstandarder –IQ-Team och IQ-Learn-materialet –diverse material på Finlands virtuella universitets webbsidor Stöd inom vuxenutbildningen: Planerarkompass på intranet som hjälpmedel för planering av ÖPU-kurser samt specifikation av planerarens, lärarens och kursassistentens roll på nätkurser

20 PlaneringProduktionStartGenomförandeAvslutning Förberedelse av yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material- produktion Anmälan och antagning av studerande till kurs Introduktion av studerande i inlärningsmiljön Kursavslutning och kursutvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Införande av deltagare på kursen Ev. närstudier MedievalPlanering av handledning och feedback Test av utrymmen, utrustning och programvara HandledningDokumentation, uppdatering och vidareutveckling Information om kursen Inlärningsmiljö och layout Användarnamn åt deltagarna Examination Utvärdering och testning av kursen Kursstart Handbok för nätkursutveckling

21 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.6 Utveckling av kunnandet - personalens färdigheter i att använda IT i undervisningen - utveckling av studerandes allmänna färdigheter i IT, studieteknik, infosökning mm

22 Personalutbildningen på temat IT och IT i undervisningen: ”Ope.fi-utbildning” Undervisningspersonalens färdigheter i informationsteknik och användningen av IT i undervisningen definieras enligt tre ope.fi-nivåer i den nationella Kunskapsstrategin för utbildning och forskning : –Ope.fi I – grundläggande IT-färdigheter –Ope.fi II – färdigheter i att använda IT i den egna undervisningen –Ope.fi III – specialfärdigheter samt färdigheter i att fungera som stödperson för och utbildare i användningen av IT i undervisningen.

23 Genomförandet av Ope.fi-utbildning vid ÅA i Åbo I huvudsak som samarbete mellan personalärenden, FC och LC All utbildning gratis för personalen Former –Korta kurser och infotillfällen (vanligast) även gärna infon, demon, korta kurser som svar på beställning till enheter! –Smågruppshandledning –Minikonferenser –Ope.fi-portfolio 2-10 sp fr.o.m. hösten 2006 –Längre utbildningsprogram: Platser på nationella TieVie-utbildningar 2-15 sp Köpta platser på Tritonias utbildning LIN 8 sp fr.o.m Universitetspedagogik 6 sv/12 sp (IT-modul fr.o.m. ca 2003?) ÖPU-kurs Utbildningsteknologi 8 sp fr.o.m. 2006

24

25 Tabell: Deltagare från Åbo Akademi på de nationella TieVie-utbildningarna åren Deltagare från fakulteterna i Åbo Deltagare från fakulteterna i Vasa TieVie 5 sv TieVie 5 sv TieVie 5 sv TieVie 5 sv * TieVie 10 sv TieVie 10 sv TieVie 10 sv TieVie 10 sv * TieVie 15 sp * TieVie 2 sp (specialkurs) TieVie 15 sp * * Personalen från Vasa deltog i LIN-utbildningarna Akademins deltagare på TieVie-utbildningarna Av Akademins deltagare från Åbo har 31 personer avlagt en eller flera utbildningar. Av alla som deltagit (från ÅA i Åbo) är det endast två som inte längre jobbar vid Akademin

26 Infon kan fås från Lärcentret Deltagare på TieVie-utbildningarna (se även Deltagare på Universitetspedagogik 6 sv/12 sp 2000-

27 Ope.fi-portfolio 2-10 sp Syftet –verktyg för att visa på det egna kunnandet i användningen av IT i undervisningen –dokumentation av deltagande i ope.fi-kurser –visa på att Åbo Akademis (undervisande) personal uppfyller kraven som UVM ställer på universitetspersonalens ope.fi- kunnande –kartlägga best practices av IT-produktioner för demo vid ÅA –vid behov utgöra ett underlag för utvecklings- och lönesamtal Innehåll och struktur på ope.fi-portfolion –deltagande i kurser på ope.fi I- och ope.fi II-nivåerna (2001- ) –exempel på produktioner –kartläggning av och självutvärdering av de egna färdigheterna och av användningen av IT i undervisningen.

28 Deltagande i ope.fi-kurserExempel på produktionerUtvärdering av de egna färdigheterna Kursmodul 1. Att komma igång med nätkurser/Kursplanering Uppläggning av nätkurser Aktivering och examination på nätet Handledning på nätkurser Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 2. Innehållsproduktion Användningen av Blackboard eller Moodle Webbdesign, textbehandling och presentationsprogram. Informationssökning och källkritik Upphovsrätt Produktion av ljud-, bild- och videomaterial för undervisningen Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Kursmodul 3. Att genomföra kurser Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL, samarbetsinlärning, kollaborativt lärande, inlärningsstilar mm) Videokonferens Nätkommunikation Minikonferenser om kursutveckling o.dyl. Exempel på användningen av olika tekniker i undervisningen eller annan virtualiseringsverksamhet -kurs gjord i Blackboard eller Moodle -digitalt undervisningsmaterial -artikel, undervisningsmaterial eller motsvarande om IT i undervisningen -plan för nätkurs eller tillämpning av pedagogisk metod i nätkurs eller produktion av nätundervisningsmaterial -dokumentation av handledning på nätkurs -o.dyl. Kartläggning av färdigheterna (undersökningen tillgänglig på kartlaggning/) kartlaggning/ Rapport som innehåller: -datum för genomförd kartläggning av färdigheterna -reflektion över vad du fått ut av de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i -pedagogisk grundsyn -beskrivning av hur du använder eller kunde använda IT i undervisningen -dina utvecklingsbehov vad gäller användningen av IT i undervisningen Omfattning: För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier. I portfolion bör finnas kurser från alla tre kursmoduler ovan (Kursplanering, Innehållsproduktion, Att genomföra kurser). Omfattning: För varje sp krävs tillämpningar av två-tre tekniker, programvara eller motsvarande. Omfattning: Rapporten bör omfatta ca en sida (ca 500 ord).

29 Stöd för utvecklandet av akademiska studiefärdigheter och rådgivning av studerande, särskilt satsats på fr.o.m Kurser i informationssökning och IT mer systematiskt integrerat i undervisningen vid fakulteterna (fr.o.m. nya studiesystemet) Föreläsningar i studieteknik vid alla åbofakulteter (fr.o.m. nya studiesystemet) Webbmaterial om studieteknik Nätkurs i informationssökning Nätkurs i allmänna studiefärdigheter vid HF och TF fr.o.m. hösten 2005 Nätkursen Akademiska studiefärdigheter 1-3 sp - valfri eller ersättande kurs vid de flesta fakulteter; förverkligas första gången P4/2007 som ett samarbete mellan Lärcentret och ÅAB.

30

31 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.7 Information, forskning och utvärdering

32 Information, forskning och utvärdering Se centralt genomförda utvärderingar och kartläggningar MNF: förfrågan inom alla ämnen om virtualiseringen est130504/ est130504/

33 Underlag nulägesbeskrivningen av verksamheten vid fakulteterna: 4.8 Nätverk

34 Nätverk ÅA/Åbo är med i följande nationella disciplinsspecifika nätverk (inom ramen för Finlands virtuella universitet): –Historian opetus virtuaalisesti / Undervsingsnätverket för historia (Historia) –Kirjallisuuden valtakunnallinen virtuaaliyliopisto / Det virtuella universitetet för litteraturvetenskap (Litteraturvetenskap) –Kieliteknologian opetuksen verkosto/Nätverket för undervisning i språkteknologi (Psykologi) –Matkailun verkostoyliopisto/Nätverket för turismforskning i Finland (Etnologi?) –Tulevaisuuden tutkimuksen VerkostoAkatemia (Historia?) –Psykonet (Psykologi) –Viestintätieteiden yliopistoverkosto/Universitetsnätverket för kommunikationsvetenskaper (Informationsförvaltning) –Naistutkimuksen yliopistoverkostohanke, Hilma/Universitetsnätverket för kvinnoforskning (Kvinnovetenskap) –Biovetenskap (Biologi) –Teologi.fi (Teologiska fakulteten) –Virtuaaliyliopistokeskushanke/Finlands virtuella språkcenter (Språkcentret). Övriga nätverk –UniPid om internationell utvecklingsarbete (miljöuniversitetet, mänskliga rättigheter) –m.fl.!

35 Virtualiseringsverksamheten vid fakulteten/enheten Målsättningarna för virtualiseringen vid fakulteten som helhet och vid resp. ämne/inom FC:s sektorer Organisation –Referensgruppernas roll vid enheten Ang. stödtjänster –Vilka centraliserade tjänster skall utnyttjas (och hur skall de utvecklas för att bäst betjäna fakulteten), vad sköter fakulteten själv? Utveckling av personalens kunnande –hur utbilda personalen mer systematiskt? –Vilken slags ope.fi-utbildning behövs (form, innehåll?) Utveckling av studerandes s.k. allmänna färdigheter? –Hur kan undervisning/handledning i infosökning, IT, studieteknik, graduskrivande stödas? Hur kunde fakulteten bidra till forskning om ÅA:s virtualiseringsverksamhet? Hur kan nätverkssamarbete (med andra universitet o.motsv.) effektiveras?