Föreningsbidrag och lokalbokning Bakgrund, målprocess, kravspecifikation, upphandling Skogshöjd 051128-29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Översikt för ny kommunikationslösning för licensansökningar Bättre stöd och säkrare hantering med nytt IT-stöd Uppdaterad
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
vid Offentlig Upphandling
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
Janne Söderlund
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Dokument- och ärendehantering
e-tjänst barnomsorg vinter/våren kommuner Processkarta
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Ett processinriktat arbetssätt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkomna till en dag om eArkiv
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Upphandling Hur gör vi ?
Idéburet Offentligt Partnerskap
Nya föreskrifter och allmänna råd
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Sambruk – styrelsemöte 23 oktober Projektrapportering Sambruks styrelse 2 juni 2008 Förnyad ansökan om ekonomiskt bistånd  VINNOVA-medel 3.4 milj.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Kommuner i samverkan – Anna projektet
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Vervas finansieringsprogram för e-id Anna Lundbergh November 2006.
Biståndsprojektet.
Kartläggning av inköpsprocessen
Sambruk:s projekt.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Välkomna till referensgruppsmöte Projekt ’NLLs tandvårdsstöd’
Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria Kolak Sara Hasselgren Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria.
Erfarenheter från Sundbybergs stad GISS AW på ÅF Björn Petersson, Sundbybergs stad Per Asserup, ÅF Infrastructure Att tänka efter före upphandling.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Föreningsbidrag och lokalbokning Bakgrund, målprocess, kravspecifikation, upphandling Skogshöjd 051128-29

Föreningsbidrag och lokalbokning Funktioner Sökning och bokning av lokaler Sökning och kö till båtplatser Se bokningar och historik Söka registrerade föreningar Se bidragsmöjligheter och söka bidrag Se och ändra registrerade uppgifter Lista över kommande evenemang samt vaktmästarlista

Sambruksplattformen ”Plattformen” Kommunikation: SHS Portal eID m.fl. Lokalbokning Förening & Assistent Digital Barnomsorg Skatteverket RFV RSV CSN M fl. Ekonomiskt Bistånd ”Plattformen” Ärendeflöden Prenumeration Arkiv Sökning Verksamhetssystem Ekonomisystem Register/databas Diarieföring Dokumenthantering Medborgare Företag Myndigheter Via webb Gymn.val

Kravdokumentation Processkarta Kravspecifikation Begreppsmodell Ärendeflöde mellan olika aktörer (roller & System) Kravspecifikation Krav på den interaktiva e-tjänsten. Ingående funktioner, och aktörer. Begreppsmodell Informationsmängd och begrepp mellan: e-tjänsten verksamhetssystem myndigheter Nyttomeddelanden Definition av nytto-/ standardmeddelanden mellan: e-tjänsten verksamhetssystem myndigheter

Upphandling Avropsförfrågan Utvärdering Avtalskonstruktion/ Definiera förfrågningsunderlag för att avropa mot leverantörer. Utvärdering Definiera utvärderings- kriterier för att kunna välja leverantör Avtalskonstruktion/ förhandling Avtal som definierar villkor med leverantör

registrerade uppgifter Målprocess Direktboka lokal (direktbetalning) Bokningsförfrågan Direktboka lokal (direktbetalning/ faktura) Båtplats (se hamnar) Båtplats (hantera köplats) Söka lokaler / tider Bokningar Medborgare Registrering Intresseanmälan träningstider Föreningsregister Se / ändra registrerade uppgifter Evenemang Inloggning Förening Inloggning Söka föreningsbidrag Lokalansvarig Inloggning Se bokningar / bokningskoder Förklaring till symboler Aktör Manuell aktivitet eller process Aktivitet som utförs med systemstöd Val Aktivitet som hanteras av system

registrerade uppgifter Målprocess Medborgare Direktboka lokal Hämta/lämna tillbaka nyckel/kort Handläggare Direktbetalad? Fakturera Nej Lokalansvarig Se bokningar / bokningskoder Lämna nyckel/kort Medborgare Båtplats Skriva på och skicka kontrakt Medborgare Bokningsförfrågan Se meddelande om komplettering Se meddelande om godkännande Handläggare Ta emot bokning Skriva på och skicka kontrakt Slutföra bokning Fakturering Nej Handläggare Se boknings- förfrågningar och ev. registrerade uppgifter Förfrågan, ev. reg. uppgifter OK? Godkänn registrering Hamn Ta emot kontrakt Ja Medborgare Registrering Förening el. möjlighet till faktura? Se meddelande om komplettering Se meddelande om godkännande Ja Nej Handläggare Se registrerade uppgifter Registrerade uppgifter OK? Godkänn registrering Ja Förklaring till symboler Aktör Manuell aktivitet eller process Aktivitet som utförs med systemstöd Val Aktivitet som hanteras av system

Målprocess Förklaring till symboler Förening Intresseanmälan träningstider Fördelningsmöte Fördela träningstider Handläggare Förslag till fördelning Fördela matchtider Se intresse- anmälningar Preliminärfördela träningstider Kalla till fördelnings- möte Registrera slutgiltig fördelning Nämnd Fastställa fördelningsprinciper Medborgare Se / ändra registrerade uppgifter Förening el. möjlighet till faktura? Se meddelande om komplettering Se meddelande om godkännande Ja Nej Handläggare Se registrerade uppgifter Registrerade uppgifter OK? Godkänn registrering Ja Förening Söka föreningsbidrag Se meddelande om komplettering Skicka komplettering Se meddelande om beslut Bevilja Ja Handläggare Hämta ansökan Beslut själv? Behövs komplettering? Handläggning Besked Utbetalningsorder Attestera utbetalningar Ja Nej Avslå Nej Bevilja Ja Nämnd Behövs komplettering? Beredning Besked Nej Avslå Förklaring till symboler Aktör Manuell aktivitet eller process Aktivitet som utförs med systemstöd Val Aktivitet som hanteras av system

Vad som upphandlas

Begreppsmodell exempel

Nyttomeddelanden exempel

Upphandlingsprocessen Analys, kravspec/ ramavtal Produktion avrops- förfrågan Utvärdering Avtalstext Avtals- förhandling Anbudstid Beslut Avrop eller upphandling Avropsförfrågan sänds till leverantörer Anbud inkommer från leverantörer Beslut Val av leverantör Avtal undertecknas

Resultat av upphandlingsprocessen Samarbetsavtal Sambruk- leverantör Bilaga Sambruks- rabatter Bilaga Avropsavtal mall Avropsavtal mall Avropsavtal kommun #2 kommun #3 kommun #1

Definition av aktiviteter och handlingsplan

Förändringsarbete – Införande Verksamhetsmål Vision, Strategisk inriktning Metoder Förändringsarbete – Införande Kritiska framgångsfaktorer Effekt mål Kartläggning Verksamhets- processer Problem Påverkar Processer Åtgärder Förbättring Kort sikt NU SEN HUR?

Utveckling/test (systemtest) Övergripande genomförandeplan BP4 BP4:1 BP4:2 BP4:3 BP5 Nyttomeddelanden och begreppsmodell Upphandling Specifikation Konstruktion Avtal/projektplan Projektavslut Kravdetaljering Utveckling/test (systemtest) Acceptanstest/drift Kommun införande Styrgruppsmöte Styrgruppsmöte Styrgruppsmöte Styrgruppsmöte Styrgruppsmöte

Agenda projektaktiviteter Definiera framgångsfaktorer Samtliga deltagare skriver ned framgångsfaktorer på post-it lappar med utgångspunkt i: Framgångsfaktorer att lyckas med införande av tjänst för föreningsbidrag och lokalbokning. Resultatet dokumenteras och presenteras dag 2. Definiera aktiviteter Övning där samtliga personer skriver ned aktiviteter på post-it lappar med utgångspunkt i: Vilka aktiviteter behöver projektet utföra fram till att tjänsten finns i drift.

Agenda projektaktiviteter Definiera handlings-/aktivitetsplan Tillsammans definieras vilka aktiviteter som är kommununika aktiviteter och vilka som är projektgemensamma aktiviteter bland de kommuner som deltager i projektet. Resultatet av aktiviteter dokumenteras i en handlingsplan för projektet Diskutera projektorganisation Tillsammans diskutera projektorganisation att hantera både genomförandeprojektet såväl som införandeprojektet.

Resultat framgångsfaktorer Utbildning Logistik Ekonomi Utbildning personal Användarvänlighet Logistik Fler kommuner Ekonomisk vinst för föreningar som bokar via internet Krav Förenkla hanteringen Ánvändarvänligt Gemensamma krav på leverantör (kravspec) Utbildning föreningar Många deltagande kommuner Ekonomi Snabba svar Lätthittat Kravspec framtagen av kompetent personal Ekonomiska effekter Skapa gemensamma rutiner/blanketter Lättmanövrerade sidor Säkerhet Integritet Tydlig och rak kommunikation Enkelt att hantera Information och styrning Säkerhet Förankring i organisationen Tydliga mål/vinster med systemet Dela tjänsten i två delar, bidrag och bokning Ska vara enkelt och överskådligt PUL Tydlig organisation och ansvar Behov + förväntningar = upplevt värde Marknadsföring Lättförståeligt Marknadsföra projektet Marknadsföra genom ”rätt” kanal Införande Deltagande under utvecklingen Synergieffekter skall upplevas för brukaren Kvalitetssäkra tjänst Marknadsföring av Sambruk, fler deltagare Utbildning/ marknadsföring av tjänst mot medborgare Förståelse i de egna leden (vaktmästare m fl) Delaktighet bland personal i kommuner Mycket förarbete innan införande, låt det ta tid Information Enade vi stå! Projektgrupp utveckling Förändring av arbetssätt

Resultat handlingsplan Skapa referensgrupp Marknadsföra Hålla infoträffar Sätta deadline för deltagande Konstruera Acceptans-testa Pilottesta Utvärdera Driftsätta Upprätta ändringsråd Förbättra processer och system Skapa affärsmodell Ta fram infomaterial Utöka referensgrupp Ha täta möten med leverantör Börja med fåtal objekt Informera externt Anpassa verksamheten Förtydliga mål/skapa projektplan Marknads-föring internt mot Sambruk Avsätta tid för deltagande kommuner Skapa prototyp Hålla utbildnings-dagar Avropa/ upphandla Kvalitets-säkring Skapa begrepps-modell Skapa nytto-meddelanden dec jan feb aug sep okt