Tre klövern Femklöve rn 1995 1999 2004  Försörja 5 landsting med förbrukningsvaror  Skapa avtal, lagerhålla och distribuera  Frigöra resurser för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Effektivisering av inköp i staten: e-beställningar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Affärsintegration och Asset Management
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Inköpsrutiner.
Sveriges Kommuner och Landsting är kommunernas förbund för gemensamma frågor. När SKL drog ner resurserna gick kommunerna själva in med pengar för insatser.
Samordnad varudistribution
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Svefaktura Umu Fakta Umeå universitet Omsättning ca 3 miljarder ca anställda ca studenter leverantörsfakturor kundfakturor.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Samverkansorganisation En för alla – Alla för en!.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
FINFO-dagen Peppol och lagkrav. LAGKRAV – ELEKTRONISK FAKTURA EU – 2018: Statliga myndigheter ska kunna motta elektronisk faktura Sverige –
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Järnhandelsvaror 2015.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
Projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL. Bakgrund Livsmedel för särskilda näringsändamål : Utredningar om dietistresurser och livsmedel.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Process hyresavtal Reviderad AN.
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Birgitta Laurent.
Information på Uppföljningsmöte
Lagarna inom handel Kap. 13.
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Direktupphandling av varor och tjänster
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Information på Uppföljningsmöte
Direktupphandling av varor och tjänster
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Skötsel av läkemedelsförråd/Läkemedelsservice
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Enkätlänkar via todaytoo version
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Tre klövern Femklöve rn

 Försörja 5 landsting med förbrukningsvaror  Skapa avtal, lagerhålla och distribuera  Frigöra resurser för bättre alternativ användning  Aggregerad köpkraft, standardisering  Behov, Kvalitet och Totalkostnad

 Gemensam nämnd (politiker) med en ledamot och ersättare från respektive landsting.  Policies och styrande dokument i landstinget Uppsala

Skapa avtal på de behov vi har Logistik, plocka, packa och distribuera

Kategori- och processtyrning Oväntade förseningar eller problem

Samverkan Aggregerad köpkraftAggregerad köpkraft Behov – Kvalitet - TotalkostnadBehov – Kvalitet - Totalkostnad Köptrohet - Otrohet Konkurrenskraftiga avtalKonkurrenskraftiga avtal AvtalsöverlämningAvtalsöverlämning Leveransförmåga Stabila leverantörerStabila leverantörer Oväntade förseningar eller problemOväntade förseningar eller problem

Elektronisk handel – direkt leverantör Varuförsörjningen – enkät och prislista Introduktionsmejl. Enkätmejl. Excelprislistemall med instruktioner. Kontrollerad prislista (Pricat) skickas till landstingen. Landstingen Dalarna, Sörmland, Uppsala, Västmanland och Örebro – Elektronisk handel Landstingen använder Varuförsörjningens prislista. Respektive landsting kontaktar leverantören för att komma överens om hur elektronisk handel ska utformas mellan köpare och säljare. Affärsmeddelanden: Beställning, ordersvar, faktura mm. Format: EDI (EDIFACT-format) eller SVE-familjen (XML- format), enligt SFTI:s standarder. Varuförsörjningen Håkan Häggström

Elektronisk handel – direkt leverantör En prislista per leverantör och avtal med avtalade artiklar. Varuförsörjningen Inhämtar aktuella kontaktuppgifter för leverantören (avtalen, telefonsamtal). Skickar enkät till samtliga leverantörer i avtalet. Om ej svar telefonsamtal. Begär in prislistor (Excel, ännu inte pricat) enligt Agressos Excelmall. Kontrollerar prislistan innan inläsning, ber leverantören korrigera prislistan. Läser in prislistan i Agresso E-handel för ytterligare kontroll. Skickar pricat (elektronisk prislista) till landstingen. De fem landstingen Därefter kontaktar de fem landstingen leverantören för att komma överens om hur beställning, fakturering osv ska göras.

Elektronisk handel – exempel Vanlig uppstart av förenklad elektronisk handel Leverantören skickar Excelprislista med avtalade artiklar till Varuförsörjningen. Landstinget mejlar pdf-beställning till leverantören. Leverantören skickar Svefaktura (e-faktura) till landstinget efter leverans. Landstinget betalar fakturan efter kontroll.

Enkäten

Excelmall prislista

Förfrågningsunderlag [Arbetsmaterial] Elektronisk handel Elektronisk faktura Antagen leverantör ska inom 3 (alternativt 6 månader) från det att respektive köpare så begär kunna skicka fakturor elektroniskt enligt SFTI affärsprocess Svefaktura. Alternativt andra format efter överenskommelse mellan köpare och säljare Elektroniska prislistor Antagen leverantör ska i samband med avtalstecknande eller när Varuförsörjningen så begär skicka prislistor enligt excelmall som tillhandahålls av Varuförsörjningen. Excelmallen är anpassad för inläsning i Agresso e-handelsmodul. Alternativt kan överenskommelse om att sända prislista PRICAT enligt SFTI ESAP 6 göras Elektroniska ordrar Antagen leverantör ska inom 6 månader från att köparen så begär kunna ta emot elektroniska ordrar, enligt SFTI standarden. Parterna överenskommer om vilken eller vilka av SFTI/ESAP affärsprocesser respektive affärstransaktioner som ska användas, alternativt om leverantören på annat sätt kan uppfylla köparens krav på att ta emot elektroniska ordrar som förmedlas via e- post eller orderhantering i av köparen anvisad webb-portal SFTI version För samtliga elektroniska meddelanden gäller att de ska vara skapade enligt en av SFTI angiven giltig version (se

Elektronisk handel enligt SFTI:s standarder Utförlig information finns på SFTI:s hemsida:

GS1 är en global standardiseringsorganisation Läs mer på GS1:s hemsida:

Bakgrund, Syfte & Mål Från traditionellt inköp/upphandling till strategiskt upphandlingsarbete Behov – kvalitet – lägsta totalkostnad

Processer Standardiserat processorienterat arbetssätt –Upphandling –Avtal –Avvikelse –Logistik –Samverkan Kategoriarbete Nya processer och delprocesser för ett mer heltäckande och flödesorienterat arbete

Roller Nya roller och tydligare rollfördelning –Avtalscontroller –Bättre och mer standardiserad avtalsuppföljning –Statistik –Leverantörer –Beställarstöd –Ekonomisystem –3PL-partner Vem köper vad från vem? Styrgrupper Översyn av rekrytering till referensgrupper –Rätt medlemmar –Tvärfunktionella referensgrupper –Bättre nyttjande av fler nätverk inom landstingen

Upphandlingsenheten Upphandlingsgruppen består av –6 upphandlare –1 avtalscontroller –1 upphandlingschef –6 materialkonsulenter –support –Stöd av miljökemist, materialkonsulenter, jurist, support

Upphandlingsplan 2015 Basen består tidigare upphandlade områden Nya områden kommer in efter beslut i Varuförsörjningsnämnden Högsta kvalitet till lägsta kostnad Högsta kvalitet till given kostnad Hälsoekonomiska aspekter

Utvärderingsfråga Lägsta kostnad till given kvalitet 100% pris % kvalitet Högsta kvalitet till given kostnad

Upphandlingsplan Översikt

Leveranssäkerhet I samband med avtalsstart Vid ändringar Vid leveransstörningar/restningar

Indragning av batcher VF får besked från Mediq eller via andra kanaler (tex MTA), i undantagsfall från leverantören VF kontaktar Mediq som stoppar leveranserna Mediq eller VF tar fram kundstatistik VF kontaktar berörda kunder Kunden skickar produkterna i retur till Mediq Mediq krediterar kunden Leverantören krediterar Mediq VF kan ta leverantören till hjälp för att samla in/byta ut produkter

Indragning av batcher Leverantören informerar VF (UH eller MK) Leverantören kontaktar sin kontaktperson på Mediq som tar fram kundstatistik till leverantören Mediq stoppar leveranserna Leverantören kontaktar berörda kunder –Informerar om indragningen –Informerar om tillvägagångssättet ? Kunderna skickar produkterna i retur till Mediq Kreditering eller utbyte? Påskrift av bekräftelsen?

Avtalsimplementering Normalfallet –Utställning –Föreläsning –VF informerar

Avancerade produkter Kräver utbildning av personal Organiserat byte Hur gör man övergången?