2005-05-27 Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision 2006-2008 BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Effektiv och flexibel uppvärmning som tar tillvara energiflöden som annars skulle gå förlorade.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Mattis Bergquist
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Källa: Svensk Fjärrvärmes prognos samt beräkningar på SCB:s statistik EN 16 SM 0204 Övrig uppvärmning.
Rubrik Datum och namn Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot
Kommunikatören.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Oktoberrapport Oktoberrapport
I 80 kommuner finns någon form av lokal paraplyorganisation
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
VAD ÄR FJÄRRVÄRME? Ett miljöanpassat sätt att värma bostäder, lokaler, skolor etc. Vatten värms upp centralt och leds ut.
Rådet för Byggkvalitet BQR Ett samverkansforum för kvalitetsutveckling Öppet för alla aktörer inom Samhällsbyggnads- sektorn.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
”KUL utmaning”. Verksamhetsidé Wisby Simsällskap verkar för att alla genom lek, träning, tävling och motion kan ägna sig åt simidrottsverksamhet samt.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Strategi för folkhögskolornas arbete för en globalt hållbar utveckling. Varför? Vad? Hur? Folkbildning och vuxenutbildning som strategisk utvecklingsfaktor.
Beslut i kommunfullmäktige
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
på personer i behov av hjälp
Korta noteringar från borden
Skolutveckling tillsammans, Topp
EU-krav och vinster med att ha ISO 50001
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Hur får vi det att hända?
Miljömålen består av tre slags mål
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer FÖRENINGEN ● Verksamhetsidé ● Förhållningssätt

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 2 Vision Fjärrvärmebranschen är en självklar och växande del av en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar energiframtid.

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 3 Fjärrvärmens idé Fjärrvärme skapar effektiva och miljöanpassade energilösningar, som tar tillvara resurser som annars går förlorade, och ger kunden enkel, trygg och bekväm uppvärmning.

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 4 Verksamhetsidé Vi främjar utvecklingen av fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme genom ● Bransch- och omvärldsanalys ● Kommunikation och påverkan ● Erfarenhetsutbyte och rådgivning ● Standarder och kvalitetskrav ● Forskning och utveckling

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 5 Svensk Fjärrvärmes förhållningssätt ● Offensiv Vi är en synlig och aktiv aktör. ● Trovärdighet Vi uppträder sakligt, öppet och ärligt. ● Samhällsansvar Vi bidrar konstruktivt till långsiktiga och hållbara lösningar.

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 6 Strategiska områden Prioriterade områden för att komma närmare vår vision: 1.Förtroende Stärka förtroendet för branschen hos allmänhet, kunder och politiker. 2.Styrmedel Bidra till att branschen får långsiktigt hållbara politiska styrmedel. 3.Effektivisering Öka kostnads- och energieffektiviteten i verksamheten. 4.Affärsutveckling Omsätta fjärrvärmens idé i nya, hållbara tillämpningar. 5.Medarbetare Säkra kompetensförsörjning samt stimulera utveckling och mångfald bland branschens anställda.

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 7 Rollfördelning MedlemsföretagenSvensk Fjärrvärme FörtroendeFöreträder lokalt Företräder nationellt StyrmedelBidrarPåverkar direkt EffektiviseringGenomförBidrar AffärsutvecklingGenomförBidrar MedarbetareGenomförBidrar

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 8 Framgångsfaktorer 1 FÖRTROENDE ● Skapa förtroende för branschens prissättning ● Utvecklade kundrelationer ● Stärka allmänhetens positiva attityder till fjärrvärmen ● Hög leveranssäkerhet och god krisberedskap ● Gedigen branschkunskap STYRMEDEL ● Goda relationer till beslutsfattare ● Bra omvärldsanalys ● Tydliga och inbördes konsekventa ståndpunkter Avgörande för att nå framgång inom strategiska områden:

Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 9 Framgångsfaktorer 2 EFFEKTIVISERING ● Primärenergieffektiva system ● Använda ”rätt” teknisk kvalitet ● Tillgång till billig energi – resurser med liten alternativ användning ● Mer av värmeunderlaget nyttjas för kraftvärme ● Tydligt sänkta kostnader för hela leveranskedjan. AFFÄRSUTVECKLING ● Nya hållbara användningsområden för fjärrvärme och fjärrkyla ● Tjänsteutveckling MEDARBETARE ● Ökad mångfald ● Möjligheter till kompetensutveckling ● Arbeta med bred delaktighet i branschen Avgörande för att nå framgång inom strategiska områden: