Validering av prestandariktigheten i den flygmekaniska simuleringsmodellen ARES39 Flygteknik 2010 Johan Enhagen 2010-10-19.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Välkomna.
Att dras in mot föremålets mitt
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Att bygga målstyrt Underhåll
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Inmatning av biogas utan propantillsats i Lunds Energis naturgasnät
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Distanshandel med vidimerad kopia på id-handling
Har du sett koldioxiden?
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
Årskurs 8 Fysik – Energi.
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 5: CPU-schemaläggning.
© 2006 AVOCENT CORPORATION MergePoint KVM för ILO / RSA / DRAC kort (s.k. serviceprocessorer) RackTech Systems Nordic AB Avocent specialist Sweden 08 -
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Swedish Institute of Computer.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Rörelse Kapitel 7.
Förslagsframställan den 8 februari Uppdraget Vidare utredning som skall visa på hur samfälligheten bör gå vidare i frågan om att investera i nytt.
Examensarbete En central telefonitjänst för talaradaption med lagring och nedladdning till olika applikationer.
Avrinningsområdesvisa
Distribuerade filsystem
Dokument- och ärendehantering
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Vetenskaplig utveckling Läkarprogrammet KI HT 2010 termin 4
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Kvarnholmsförbindelsen
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
Föreläsning 1 19 jan 2008.
Simulering (och förbättring) av mänskliga rörelser Anders Eriksson och Elena Gutierrez-Farewik KTH Mekanik, (E G-F även KI, Kvinnors och barns hälsa)
KRAFT Ett föremåls möjligheter att röra sig
© EUROCON Dynamisk simulering av energisystem i komplex processindustri. Förstudie och förprojekt till utvecklingsprojekt. Studien utförd vid m-reals.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Ackrediterade analyser vid satellit-laboratoriet på AKOM Gerd Nilsson, Anne-Charlotte Wicktorsson Laboratoriet för klinisk kemi, enhet 3.
Elevledda utvecklingssamtal
Affärssystemet SystemQ Attestering av leverantörsfakturor.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Övertag och Recertifiering Jan-Olof Marberg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Rörelse Kapitel 7.
KNÄCKNING STELA BALKAR INSTABILITETSFENOMENET
Simulering av kolvringsfriktion
N V M DIAGRAM Samband mellan q V och M
Krafter Vad är kraft? Finns det olika sorters krafter?
Vinster med förebyggande företagshälsovård
NORMALSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
Kan två räta linjer ge upphov till kaos? Matematikbiennalen 2010 Hans Thunberg, KTH Torsten Lindström, Linnéuniversitetet.
NAME DATE OCCASION/VENUE UTVECKLING OCH UTPROVNING AV STYRSYSTEMET TILL SKELDAR V-150 Ola Härkegård Flygteknik 2010.
TATA31 Linjär algebra Examinator, föreläsare: Ulf Janfalk
1 Modellering med Uppaal Tobias Amnell (Materialet lånat av Paul Pettersson)
Kvalitetsarbetet vid BTH
Grundläggande statistik, ht 09, AN
Val av VA-system – Några förslag till grupparbete Fokus: simulering, styrning, utvärdering Bengt Carlsson.
Stegen i förbättringskatan
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Framtidskartläggning
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
© ABB Björn Norberg Stockholm 25 okt. När lönar det sig att välja bästa verkningsgrad?
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
May the force be with you
Ibruktagande besiktning
PSA/TUSS verifiering Gunnar Johanson / ES konsult
Presentationens avskrift:

Validering av prestandariktigheten i den flygmekaniska simuleringsmodellen ARES39 Flygteknik 2010 Johan Enhagen

Disposition  Bakgrund  Arbetsgång  Resultat  Frågor

General aircraft handling, take-off and landing Day, night, dusk, fog, clouds, turbulence Emergency procedures Instrument flying Sensors Weapons System operation (A/A, A/G, R, Datalinks) Tactical training Mission planning and coordination Mission rehearsal Mission evaluation Mission Trainer Training objectives

Bakgrund  Leverans av Mission Trainer simulatorn till Sydafrika.  Sydafrika ställer krav på simulatorns prestandariktighet !!  Facit: Gripen Flight Manual, framtagen mha prestandaverktyget PAF  Simulatorn får ej avvika mer än: - stigning 3% - acceleration 4% - maxfart 4% - stationär sväng 10% - landningsfart 2%  MT baseras på delmodeller från ARES39  ARES39 och Mission Trainer uppfyllde EJ kraven

AeroAtmosWindPilotSensorBusdataEFCSIncidenceServo Special forces EngineAeroLDGInertia A/C body Hydraul ARES i Mission Trainer Vi levererar ARES39-delmodeller för InertiaLDGWind

ARES vs PAF 6DOF (frihetsgrader) 3 krafter + 3 moment, rodervinklar, roderaxelmoment, FCS Stort och komplext underlag, ca 1400 datatabeller Korta simuleringar med kraftig manövrering och dynamik Rätt motstånd är av underordnad betydelse Trimmad jämnviktsflygning 2 krafter (Lyftkraft + Motstånd) Litet underlag, ca 70 datatabeller Långa simuleringar med minimal manövrering Rätt motstånd är högst väsentligt Flygmekanik: Desktop simuleringsverktyg Prestanda: Desktop beräkningsverktyg

ARES39: MLL-manöver (7 sekunder) PAF: Stigning (720 sekunder)

Arbetsgång - Förberedelser Synkronisera ARES & PAF - Lastalternativ - Massa och tyngdpunkt för fpl och yttre last - Minimera skillnader i motormodeller Omstrukturerad aerodatamodell i ARES - Separata aerodataunderlag för varje last - Utsignaler för varje enskild balk och last PAF’s aerodata- och motormodell inkapslade i ARES - ger PAF-resultat för exakt samma tillstånd som ARES

cg   CNCN xBxB CTCT zBzB CLCL Wind xWxW CDCD zWzW Kroppsfast system (ARES39) Bibehåll flygegenskaper Ändra enbart C D Inga ändringar i C L (dvs. α ändras ej) Arbetsgång - Aerodatauppdatering Vindfast system (PAF) Korrektion CDCD CNCN CTCT

Arbetsgång - Aerodatauppdatering Ta fram skillnader i C D mellan ARES och PAF för grundflygplan, enskilda laster & kombinationer av laster

Arbetsgång – Kontroll, leverans Kontrollera att prestandakraven innehålls för en uppsättning av lastalternativ genom att simulera med ARES & PAF Kontrollera att de nya aerodataunderlagen inte försämrar överensstämmelsen ARES39-flygprov map. flygegenskaper mha AERU & KLAS Leverans till MT av delmodeller samt diverse tester & kontroller i MT

Några resultat....

Frågor ?