Validering av prestandariktigheten i den flygmekaniska simuleringsmodellen ARES39 Flygteknik 2010 Johan Enhagen
Disposition Bakgrund Arbetsgång Resultat Frågor
General aircraft handling, take-off and landing Day, night, dusk, fog, clouds, turbulence Emergency procedures Instrument flying Sensors Weapons System operation (A/A, A/G, R, Datalinks) Tactical training Mission planning and coordination Mission rehearsal Mission evaluation Mission Trainer Training objectives
Bakgrund Leverans av Mission Trainer simulatorn till Sydafrika. Sydafrika ställer krav på simulatorns prestandariktighet !! Facit: Gripen Flight Manual, framtagen mha prestandaverktyget PAF Simulatorn får ej avvika mer än: - stigning 3% - acceleration 4% - maxfart 4% - stationär sväng 10% - landningsfart 2% MT baseras på delmodeller från ARES39 ARES39 och Mission Trainer uppfyllde EJ kraven
AeroAtmosWindPilotSensorBusdataEFCSIncidenceServo Special forces EngineAeroLDGInertia A/C body Hydraul ARES i Mission Trainer Vi levererar ARES39-delmodeller för InertiaLDGWind
ARES vs PAF 6DOF (frihetsgrader) 3 krafter + 3 moment, rodervinklar, roderaxelmoment, FCS Stort och komplext underlag, ca 1400 datatabeller Korta simuleringar med kraftig manövrering och dynamik Rätt motstånd är av underordnad betydelse Trimmad jämnviktsflygning 2 krafter (Lyftkraft + Motstånd) Litet underlag, ca 70 datatabeller Långa simuleringar med minimal manövrering Rätt motstånd är högst väsentligt Flygmekanik: Desktop simuleringsverktyg Prestanda: Desktop beräkningsverktyg
ARES39: MLL-manöver (7 sekunder) PAF: Stigning (720 sekunder)
Arbetsgång - Förberedelser Synkronisera ARES & PAF - Lastalternativ - Massa och tyngdpunkt för fpl och yttre last - Minimera skillnader i motormodeller Omstrukturerad aerodatamodell i ARES - Separata aerodataunderlag för varje last - Utsignaler för varje enskild balk och last PAF’s aerodata- och motormodell inkapslade i ARES - ger PAF-resultat för exakt samma tillstånd som ARES
cg CNCN xBxB CTCT zBzB CLCL Wind xWxW CDCD zWzW Kroppsfast system (ARES39) Bibehåll flygegenskaper Ändra enbart C D Inga ändringar i C L (dvs. α ändras ej) Arbetsgång - Aerodatauppdatering Vindfast system (PAF) Korrektion CDCD CNCN CTCT
Arbetsgång - Aerodatauppdatering Ta fram skillnader i C D mellan ARES och PAF för grundflygplan, enskilda laster & kombinationer av laster
Arbetsgång – Kontroll, leverans Kontrollera att prestandakraven innehålls för en uppsättning av lastalternativ genom att simulera med ARES & PAF Kontrollera att de nya aerodataunderlagen inte försämrar överensstämmelsen ARES39-flygprov map. flygegenskaper mha AERU & KLAS Leverans till MT av delmodeller samt diverse tester & kontroller i MT
Några resultat....
Frågor ?