Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Föredrag vid Trafikverkets Nollvisionskonferens den 28 april 2011 Alkolås – Vad förutspår vi i framtiden? Bertil Hök
Nuläge, trender Olycksfallsrisken ökar redan vid låg alkohol-koncentration , motivet för exakta gränsvärden är juridiskt betingat >99% av svenska förare är nyktra, men onyktra står ändå för 25-30% av olyckor med allvarliga personskador Antalet alkolås i Sverige är ca 75 000, fortfarande <2% av den totala fordonsflottan Tekniken för alkolås är i högsta grad utvecklingsbar (Blomberg, et al., 2005), (Insert: Borkenstein 1964, Kruger, et al., 1994) SE EU US
Tekniska utmaningar Ska inte störa en nykter förare Hela mätförloppet bör vara klart på några sekunder Minimal hantering (inga munstycken) Minimal risk för falsk låsning/öppning Minimalt service-behov Minimalt pris (inköp, installation, service)
Möjligheter med IR-teknik Ljuskälla sänder ut bredbandigt IR-ljus Signalerna analyseras genom optiska filter och detektorer Molekyler av alkohol och markörer t ex H2O och CO2 absorberar IR-ljus vid specifika våglängder Beröringsfri mätning Passiv utandning Snabb, självkalibrerande Låg tillverkningskostnad
Servotek AB Beröringsfri mätning med H2O som markör Stationär enhet Mycket hög mätnoggrannhet Användningsområde: Alkobommar, passerkontroll o liknande
Signalteknik AB (SAFT-projektet) Mäter IR-absorption i fria luften framför förarpositionen Använder CO2 som markör Prototyputveckling pågår
Autoliv (KAIA-projektet) Beröringsfri mätning med CO2 som markör Handhållen enhet eller fordonsintegrerad Stödsystem för nyktra förare KAIA-projektet ingick i IVSS-programmet och genomfördes under 2006-2008 Industrialisering pågår i Autolivs regi
Autolivs och Volvos visioner ”Ingen ska dö i en ny Volvo” John-Fredrik Grönvall, Volvo Cars, 2008 Håkan Pettersson, Autoliv, 2006
Fordonsintegrerad, passiv detektion av alkohol hos fordonsförare Ett 5-årigt amerikanskt FoU-program genom NHTSA/ACTS /Blue Ribbon Panel, startades 2009 Systemkrav: Passiv detektion Snabb (några sekunder) Noggrann (max fel <1% kring BAC 0.8‰) Fas 1 (proof-of-principle) har avslutats, fas 2 (vehicle integration) är i planeringsstadiet
DADSS stödföretag 10 10
DADSS-teknologier ”Distant spectrometry” – mätning i kupéluft – företräds av Autoliv ”Tissue spectrometry” – mätning genom huden – företräds av TruTouch-Takata
Autolivs DADSS-lösning Mäter signalmönstret av CO2 och alkohol då föraren tar plats Sekundsnabbt utslag om föraren är ”grön”, ”röd” eller ”gul” Vid ”gult” utfall erbjuds föraren att avge forcerad utandning och då uppnås full mätnoggrannhet Fordonsexperiment med distribuerade sensorer
Droglås - utopi eller vision? En forskargrupp vid Karolinska Institutet har lyckats detektera amfetamin och andra droger i utandningsluft Med SERS (Surface Enhanced Raman Spectroscopy) kan tekniken (i princip) miniatyriseras och göras fältmässig
Några reflexioner Sverige är pionjär inom alkolås-användning för kvalitetssäkring av transporter Med IR-teknik kan alla väsentliga utmaningar uppfyllas Sverige har unika industriella förutsättningar med egen fordonsindustri, starka komponentleverantörer och teknisk kompetens ”Framgångsvågen” kan förstärkas och ge Sverige en tätposition även när det gäller att leverera systemlösningar som räddar liv över hela världen
Tack för uppmärksamheten! bertil@hokinstrument.se