Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen under 1990-talet Hypotes/antagande på basen av tidigare forskning Den marknadsbaserade vuxenutbildningspolitiken har lett till differentiering och polarisering bland såväl instituten som deltagarna Följd: Det fria bildningsarbetets historiska och ideologiska utgångspunkter äventyras Bildning som grundläggande rättighet Strävan efter att öka jämlikheten
Personalen vid instituten Rektor på heltid 2620 Lärare på heltid 7776 Små institut 1,41 Stora institut 4,85,2 Timlärare/ föreläsare Små institut 9099,5 Stora institut
Deltagande Enskilda individer % Kursdeltagare % Deltagaraktivitet 1,521,82 Små institut 1,461,85 +0,39 Stora institut 1,581,77 +0,19 Undervisningstimmar ,5%
Ekonomi Samtliga institut 68,4 milj.72,7 milj Små institutM 1,28 miljM 1,19 milj. Stora institutM 4,7 miljM 5,2 milj. Statsandelar 61,2%52,7% Deltagaravgifter 6,1%13% Små institut5,2%13% Stora institut7,2%13% Avgiftsbelagg serviceverksamhet 13% Små institut8% Stora institut18,7%
SLUTSATS: Hypotesen/antagandet accepteras Den marknadsbaserade vuxenutbildningspolitiken har lett till en differentiering (profilering) och polarisering bland de finlandssvenska arbetar- och medborgarinstituten och de (potentiella) deltagarna. LivsLångt Lärande för alla ??