The Genesis of an Industry  1860: Lenoir-motorn  1865: Hugon-motorn  1870: Bisschop-motorn  Utan kompression; Errani-Anders, Hock  Kompression: Million,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Advertisements

TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
Fotosyntes Visste du om att växternas gröna blad är livets solfångare? Om ditt svar är ja, då har du kommit en bit lång i det vi kommer att arbeta med.
Atomer och kemiska reaktioner
HOKUS POKUS I det här avsnittet ska vi lära oss mer om bl a vatten, temperatur, blandningar och lösningar Ord att lära sig: permanent, konservera, Celsius,
Fordonets Teknik o Mekanik
Tvätt och rengöring.
Ett ”TUFF” på hjälp Hej! Jag heter Roland Sundberg och har ett litet problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Köpte för två år sedan en båt.
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Värme och väder del 2.
Energieffektiv belysning i flerbostadshus
Energiformer och energikällor
Energiteknik Kondensor, värmeväxlare, turbin och generator
Prov Fysik 1, Värme version 2
Termo- och Fluiddynamik
Hur beror entropi av inre energin
EU 2020-strategi Smart tillväxt, hållbar tillväxt, tillväxt för alla
vanliga bilar vs miljöbilar
©SEE Cooling AB.
Pneumatik FOR 1209.
Hur kan ett flygplan befinna sig i luften?
Micke sundström © Micke Sundström, Granbergsskolan 7-9, Bollnäs –
Tropiska orkaner (Katrina)
Atmosfär 100 km hög Luftens tyngd trycker på.
Energikällor.
VATTEN.
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Fyrtaktsprincipen eller Hur fungerar en motor?
CELLANDNING/FÖRBRÄNNING
Grundläggande brandteori
TRYCK.
DU = DQ + DW Inre energi av en gas Från första lagen:
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Transient Air management Dr. Henrik Dembinski Scania CV AB förutveckling förbränningssystem Styrning av luftflöde i dieselmotorer Info class External.
Rudolf Diesel: The End of the Beginning. Paris-tiden Började med ångmotorer. Ökad temperaturgradien genom överhettad ammoniakånga(Carnotprincipen) Genom.
Kol och kolföreningar Kort och snabbt.
Drivsystem i specialmaskiner
Tryck.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Svar på arbetsuppgifter
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Kemiska reaktioner & fysikaliska förändringar
Kemi & fysik tillsammans!
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Brännare, fanta/ölburk med lite vatten i, vattenbad vid sidan om Vi värmer Fantaburken tills vattnet börjar koka, sedan vänder vi den hastigt ner i ett.
Uppg. 201 I en 500 m 3 stor behållare finns 150 m 3 syralösning med syrakoncentrationen 21 vikt-%. Koncentrationen i behållaren skall sänkas till 1 vikt-%.
Kemi - Materia Begrepp inom Kemin.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Repetition.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
KEMI Vad är det egentligen?.
Energi Var kommer energin ifrån Vad är energiprincipen
ENERGIOPTIMERING Läckagesökning Konfiguration Styrning Efterbehandling
Materia Niklas Dahrén.
Behovsstyrd ventilation
© ABB Björn Norberg Stockholm 25 okt. När lönar det sig att välja bästa verkningsgrad?
Värme Temperatur Värmetransport Meteorologi Värme och värmeutvidgning Temperaturskalor Värmeenergi Fast, flytande och gas Kondensation,stelning, smältpunkt.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
KEMI Vad är det egentligen?.
Syns inte men finns ändå
Atomer finns överallt Supersmå Bygger upp allting
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Meteorologi Läran om vädret
- Luften är en blandning av gaser
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
Vad kan du om kemi?.
Kapitel 20 Vi lär oss om: Skillnaden mellan reversibel och irreversibel process. Förbränningsmotorer. Hur kylskåp och motorer hänger ihop. Hur termodynamikens.
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
ATEX Kort bakgrund: I början av 90-talet såg man över Ex-skyddet inom EU. Man fann stora brister och skillnader!  Beslut togs om att undanröja handelshinder,
Presentationens avskrift:

The Genesis of an Industry  1860: Lenoir-motorn  1865: Hugon-motorn  1870: Bisschop-motorn  Utan kompression; Errani-Anders, Hock  Kompression: Million, de Rochas, Schmidt

Lenoirmotorn Första IC-motorn i produktion Elektrisk tändning-flera varianter Cykel – Luft sugs in innan gas (“Soft” combustion) – Tid för mixning – Förbränning (tryck 0.75 bar -> 4 bar ) – Expansion

Lenoirmotorn

Problem: – Icke fullständig expansion, η=4-5% – 80-90% värmeförluster, 53% till kylvattnet. – Värmeproblem(3hp = 1.3 m 3 vatten) – Rengöring, underhåll, hög förbrukning “Första” bilen (1863) – 3h runt Paris. Även båt.

Hugonmotorn Lenoir utan eltändning. Tidigare förbränning, bättre expansion Hugon ventil med “Barnett’s trapped-flame” – Flamm-tändning framtiden(i år) – Mixning utanför cylindern – 20%-lägre förbrukning än Lenoir. “Stratifierad” – Vatten i cylindern för att få ner temperaturen.

Hugonmotorn

Bisschopmotorn Mest framgångsrika icke-komp.motorn 3 år efter Otto och Langen P≤0.33hp, billig i drift Kompakt, luftkyld. Pålitlig (47 dagar)

Icke-kompressions bensinmotorer Errani-Anders – Flytande bränsle, blandning i cylindern – Elektrisk tändning – Lenoir/Hugon cykel Hock – Liknande Errani-Anders – Bränsle i flytande och gasform – “Eldkastare”

Kompressionsmotorer Million – Kompressionsmotor – Homogen blandning De Rochas Schmidt