Likabehandlingsplan Enebybergs resultatenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Likabehandlingsarbete

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Demokrati och diktatur
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Nätmobbning
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
Välkomna!.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Nätmobbing/Cyberbullying
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
En liten plan för likabehandling
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Tankar om kamratstödjare Hälsokällan 30 mars 2009 Eva Svernling.
Nätmobbning.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Fair race – en kampanj för en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
MAKTLEKAR.
Sammanställning av enkätsvar ang
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bergfotens Hjälpgrupp En presentation av hur du kan få hjälp av oss.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Trygghetsgruppen Matthias Flodström (fritids) Linn Ekendal (förskolan) Pia Alm (förskolan) Jeanette Lantto (åk 2) Karla Kallenberg (åk 1) Lisbeth Ryderstedt.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Skolår 7, 9 och år 2 gymnasiet
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
LIV & HÄLSA UNG Örebro län.
Skolan elever yngre 2016.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Bergfotens Hjälpgrupp
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Våra relationer och folkbibliotek
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Etik & moral.
Etik & moral.
Optisk illusion Rör det på sig, eller inte? Går det upp, eller ned? Finns det där, eller inte? Man tappar verkligen begreppet om saker och ting.
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Likabehandlingsplan Enebybergs resultatenhet

Varken barn eller vuxna ska känna sig kränkta på något sätt i skolans miljö. Alla barn ska få utvecklas i sin egen takt och på sitt eget vis. Alla ska få respekt oavsett utseendet, vad man tror på, kön, handikapp eller om man gillar killar eller tjejer. Man måste säga till en vuxen om mobbning uppstår Om man behandlar någon illa flera gånger så är det mobbning

I skolan vill vi ha demokrati, alltså att allas röst räknas. Unga och vuxna ska ha respekt för varandra och alla måste hjälpa till om mobbning eller kränkning uppstår.

Kamratstödjare/Friendsare och antimobbningsteamet arbetar aktivt för att ingen ska känna sig kränkt på något sätt. Eleverna och lärarna har tillsammans gjort en kartläggning över skolan. Den som visar var eleverna känner sig trygga och var dom inte känner sig så trygga. Det bildas en trygghet när yngre jobbar med äldre elever.

Kränkning Många olika saker kan uppfattas kränkande. Det är oftast den som blir utsatt som känner om det är en kränkning eller inte. Kränkningar kan även vara t.ex. blickar, kommentarer, gester eller bilder. Mobbning och kränkningar ska alltid följas upp.

Antimobbningsteamet Vi har antimobbningsteam i vår skola, följande personer är med: Lena Backman, fritidspedagog Enebyskolan Georg von Brömsen, fritidspedagog Enebyskolan Maria Dahlin, lärare Brageskolan Karin Sjölinder, lärare Hagaskolan Margareta Kardell, lärare Brageskolan Susanne Schmid, lärare Brageskolan Marie Wahlgren, lärare Brageskolan Eva Herbert, lärare Brageskolan

Slut