Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar
Utlandsnärvaro från Tokyo till New York 13 utlandsmarknader Våra kontor finns i: Danmark Köpenhamn Finland Helsingfors Frankrike Paris Holland Weesp Italien Milano JapanTokyo KinaPeking Norge Oslo Ryssland Moskva SpanienBarcelona StorbritannienLondon Tyskland Hamburg USA New York
Så här arbetar VisitSweden
Nuläge Kännedom Norska turismens omfattning Konkurrenssituation Dagens arbete
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 2.61 DINKS 2.43 AF 2.58 Whops Ingen kännedom (1) Hört talas om men känner inte till (2) Känner lite till (3) Känner ganska bra till (4) Känner mycket bra till (5) Kännedom av Värmland - genomsnitt Källa: VisitSweden/YouGov Bas: Samtliga respondenter (4847)
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 1.58 DINKS 1.43 AF 1.58 Whops Kännedom av attraktioner, nöjen och upplevelse i Värmland * Ingen kännedom (1) Känner till ett fåtal attraktioner, nöjen och upplevelser (2) Känner till några attraktioner, nöjen och upplevelser (3) Har ganska bra kunskap om vad som erbjuds (4) Har mycket goda kunskaper i det som erbjuds (5) Källa: VisitSweden/YouGov Bas: Samtliga respondenter (4847)
Østlandet Sør Nord-Norge Østlandet Nord Sørlandet Vestlandet Midt-Norge BAS 3.06 DINKS 2.91 AF 3.07Whops Genomsnitt av hur Värmland * uppfyller förväntningar Inte alls (1) Ganska dåligt (2) Varken bra eller dåligt (3) Ganska bra (4) Fullständigt (5) Källa: VisitSweden/YouGov Bas: Samtliga respondenter (4847)
Bas: 3827, Värmland: 238 Källa: VisitSweden/YouGov Huvudsyfte med Sverigeresorna – Topp 10
Beslutsfaktorer – Top 15 Bas: 3827, Värmland: 238 Källa: VisitSweden/YouGov 2011.
Gästnattsfördelning Värmland den näst mest besökta turismregionen i Sverige
Hotell, Vandrarhem, Stugby, Camping, SoL i Värmlands län
Gästnätter från Norge Värmland
Gränshandeln Omsatte 3,2 miljarder SEK 20
Samarbete 2012 Genomfört: 6 olika kampanjer och 10 aktiviteter Tillsammans med över 25 olika turistaktörer Kommunikativa effekter: Offline: kunder Online: besökare PR: pressvärde drygt 14 miljoner NOK Relationsmarknadsföring: ca 1000 företag
Nuläge Hög Kännedom om Värmland Låg Kännedom om vad som finns att göra Stor konkurrens, inhemsk och utländsk Norge en stor och viktig utlandsmarknad för Värmland Norge en marknad med god ekonomi Bra samarbete mellan VisitSweden, VisitVärmland och turismnäringen Otydliga reseanledningar för norsk marknad Till viss del starka entreprenörer mot den norsk marknad
Potential Närheten, 2 huvudvägar in i Värmland Impulsresor Utnyttja shoppingen – stadsbesök ec Visit Värmland som motor i turismutvecklingen
Utmaningar Insikt om att norska marknaden kräver norsk strategi Småskalig turismnäring Mobilisera marknadsföringsmedel Konkreta samarbeten som ger affärsnytta Otydliga fyrtorn
Kontakta mig gärna Thomas Johansson Daglig Leder VisitSweden AS Sagveien 23 C, 0459 Oslo, Norge Mobil: e-post