Kap 12: Marknadslagar och etik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Marknadsföringslagen
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
1. Varför finns det pengar?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Presentation av resmål
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Källkritik På internet.
På rätt sida om lagen Distanshandelsdagen Axel Tandberg SWEDMAs Chefsjurist
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Marknadsföring & Internet
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Behövs det pengar? Byteshandel.
Konsumenttjänstlagen
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
Inköpsrutiner.
Kap 6: Marknadsstrategier
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Marknadsförarens yrkesroll
Media och reklam.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Marknadskommunikation och mediaval
Upplägget av delkursen massmedia:
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Marknadsföring av Projekt X
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Diskrimineringslagen
Immateriella rättigheter
Debattartikel.
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Produktens olika delar
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
MARKNADSRÄTT Marknadsföringsrätt: företag - konsument Konkurrensrätt: företag - företag Konsumentverket Marknadsdomstolen.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Best Practice i sociala medier
Ett kontrakt har sitt pris
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Marknadsföringens källor
Lagarna inom handel Kap. 13.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
Prisinformationslagen
Sälja en produkt eller tjänst
Geografi / samhällskunskap
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Att sluta avtal.
I den här uppgiften får du upp till ett
Presentationens avskrift:

Kap 12: Marknadslagar och etik Några av globaliseringens följder: - Oöversiktligt utbud av varor och tjänster Vi reser mer än någonsin Näthandeln gör handeln gränslös 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Marknadslagar och etik Miljö och etik = nya konkurrensverktyg Vikten av att göra medvetna val ökar: Som konsument kan man granska reklam, information och produkters ursprung Som företagare kan man undersöka under vilka förhållanden leverantörernas produkter har tillverkats 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Marknadsföringslagen Reklam ska följa god marknadsföringssed MFL ska hjälpa konsumenter att fatta köpbeslut som inte påverkas av vilseledande, osanna eller överdrivna påståenden Enbart kommersiella budskap omfattas av lagen, inte politiska och religiösa. 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Marknadsföringslagen Vilseledande och aggressiv marknadsföring är förbjudet Reklam och dess avsändare ska vara lätt att känna igen (reklamidentifiering) Vilseledande förpackningsstorlekar och vilseledande efterbildningar är förbjudna Ord som ”konkurs”, ”utförsäljning” och ”rea” får inte användas hur som helst Jämförande reklam får inte vilseleda eller snylta på andras rykten Obeställd reklam får inte skickas ut i t ex e-post eller som sms Ev garanti ska framgå vid köp 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Marknadsföringslagen Om ett företag bryter mot MFL: En konsument som anser att ett företags reklam strider mot MFL kan anmäla den till Konsumentombudsmannen (KO). Bedömer KO att reklamen bryter mot MFL kan talan väckas i Marknadsdomstolen. 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Marknadsföringslagen Företaget kan förbjudas vid vite att fortsätta med sin marknadsföring Företaget kan dömas att betala en marknadsstörningsavgift: Företagets årsomsättning avgör avgiftens storlek Lägst 5 000 kr, högst 5 000 000 kr 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Konkurrenslagen Syfte: Att motverka och få bort sådant som kan hindra en effektiv konkurrens. Två centrala bestämmelser: Förbud mot konkurrensbegränsande samarbete mellan företag Förbud för företag som har en dominerande ställning på marknaden att missbruka sin position 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Konkurrenslagen Samarbete mellan företag är tillåtet så länge det inte handlar om: Koalitioner Karteller Bruttoprissättning är förbjuden. Cirkapriser (rekommenderade priser) är tillåtna. 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Konkurrenslagen Missbruk av dominerande ställning: Ta ut orimligt höga priser Erbjuda konkurrenternas kunder onormalt låga priser Hindra konkurrenter att etablera sig på marknaden Ge särskilda rabatter till kunder som lovar att göra alla sina inköp hos dem Kräva att kunden köper en viss vara för att få köpa en annan Vägra leverera varor till vissa kunder (selektiv försäljning är dock tillåten) 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Konkurrenslagen Konkurrensverket (KV) kan vid vite förbjuda företagen att fortsätta sin konkurrensbegränsande verksamhet Stockholms tingsrätt kan utdöma en konkurrensskadeavgift på max 10 % av företagets årsomsättning KV:s och Stockholms tingsrätts beslut kan överklagas till Marknadsdomstolen 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Distans- och hemförsäljningslagen Gäller alla företag som säljer varor på distans, t ex internet, TV-shop, postorder, telefon (distansköp) via en försäljare söker upp kunderna i deras hem (hemförsäljning) 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Distans- och hemförsäljningslagen Kunden har ångerrätt i 14 dagar, så länge köpet gjorts i Sverige. Säljaren är skyldig att upplysa om detta. 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Distans- och hemförsäljningslagen Lagen gäller inte vid köp eller byggande av fastighet för produkter som kostar mindre än 300 kr vid köp av livsmedel om kunden själv tagit initiativ till att en säljare ska komma till bostaden vid canvasförsäljning (gatuförsäljning, torg- och marknadsplatser) 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Prisinformationslagen Företag måste lämna tydlig och korrekt prisinformation till konsumenterna Prisinformationen ska vara skriftlig och lätt att uppfatta oavsett om produkten syns i reklam, butikshyllor, skyltfönster eller på webben För vissa varor räcker det med tydliga jämförpriser Vid försäljning av tjänster har kunden rätt att veta i förväg vad priset blir 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Reklamombudsmannen (RO) granskar reklam som konsumenter, företag och myndigheter anmält som oetisk eller diskriminerande Granskningen och bedömningen utgår från Internationella Handelskammarens (ICC) regler för marknadskommunikation Inga viten utdöms. Däremot leder en fällande dom till negativ publicitet 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Etik blir ett allt viktigare konkurrensverktyg: Hur gör företaget affärer (t ex i val av leverantör)? Hur uppfattas varumärket på marknaden? Hur skapar och vårdar företaget sin profil och identitet mot kunder, medarbetare och olika samarbetspartners? 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Miljömedvetna kunder är en växande målgrupp Miljömärkningar infördes under 1990-talet, tex Bra Miljöval, Svanen och Krav-märkta produkter 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Ur ICC:s 4:e artikel: Reklam får inte vara diskriminerande, vare sig det gäller nationellt ursprung, religion, kön eller ålder Reklam får inte förminska människors värde 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Sveriges intresseorganisation för direktmarknadsföring (SWEDMA) har tagit fram riktlinjer för etisk marknadsföring inom sökordsmarknadsföring mobil marknadsföring e-postmarknadsföring 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Företag som samlar in mobilnummer och e-postadresser till privatpersoner måste: Ha kundens samtycke för att få sända reklam Behandla uppgifterna enligt Personuppgiftslagen (PUL) Presentera företagets säkerhets- och integritetspolicy Följa ICC:s regler för marknadsföring 12. Marknadslagar och etik

12. Marknadslagar och etik Kap 12: Etik Det är inte tillåtet att samla in privatpersoners kontaktuppgifter från webbplatser, sociala medier eller offentliga källor (t ex myndigheters register) för reklamändamål. Skulle ett företag göra detta bryter det både mot MFL och PUL. 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Granska reklam kritiskt Ur annonsörens synvinkel: Vilket helhetsintryck ger annonsen? Ser man direkt vad den handlar om och vem som annonserar? Stämmer den med företagets värderingar och image? Vad säger texten? Är den bra och sann? Går allt att bevisa? Hur ser layouten ut? Matchar bild, text och rubrik varandra? Är annonsen tilltalande? 12. Marknadslagar och etik

Kap 12: Granska reklam kritiskt Ur konsumentens synvinkel: Analysera bilden Vilka känslor anspelar den på? Hur tolkar du bilden? Hur vill annonsören att du ska tolka den? Vad säger texten och rubriken? Låter det för bra för att vara sant? Vilket är ditt helhetsintryck av annonsen? Är den trovärdig? Verkar den seriös? Är den stötande eller oetisk? Bryter den mot MFL? Är den bra eller dålig? Varför? 12. Marknadslagar och etik