MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken 2014.11.27 Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Vatten och Företagsansvar
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Upphovsrätt, Open Access & Creative Commons Mathias Klang
Bt-majs Inte om majs, men Glöm inte denna länk på webben:
Vad är Creative Commons?
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Korta fakta om Sambiblioteket
LIBRIS som metadataväxel (en kort översikt av importer och exporter) Anders Söderbäck Kungl. biblioteket
Vägledningscentrum Career guidance centre
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Exempelbaserade specifikationer med SpecFlow
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
Virtuellt referensarbete - räcker det inte med att googla? Gunilla Fors, ILS Malmö Gun-Mari Isaksson Legrell, ILS Umeå Britt Löfdahl, ILS/Regionbibliotek.
Ingegerd Rabow, Biblioteksdirektionen, Lunds universitet ScieCom och DOAJ Nordiskt samrådsmöte Uppsala
Robert Olofsson Nordic Peak AB
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
E-böcker på vetenskapliga bibliotek, Göteborg, Forskningsbiblioteket som utgivare av e-böcker Carin Björklund Göteborgs universitetsbibliotek,
References, search, databases Thur i Milos Pernilla Andersson, librarian.
ISV Community Day Till sist Per Ahlberg Developer Evangelist Developer & Platform Evangelism Microsoft Sweden.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Photo by n.bhupinder - Creative Commons Attribution License with Haiku Deck.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Presentation av masteruppsats Brysselnätverket 20 augusti 2015 Johanna Haward “It’s a Journey” A Qualitative Case Study of How Local Municipalities in.
English 5 Our Method for Success. What is our model for success? Our Pedagogical Style The Four Assessments Expectations, Absences, tardiness, late work,
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Information som social rättighet Mathias Klang. Idag Hur hamnade vi här? Vad är Open Access? Hur fungerar Creative Commons?
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
GDPR - General Data Protection Regulation
Grants office inforMation
Course info.
Vad är poängen? Vem använder detta? “Mycket bra med videoinspelningar” “… videorna var nog till stor hjälp” “Jag gillade mycket nätföreläsningar,
Malmö Innovationsarena
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
Blentarps BK P -13 Series 2012.
SKL och barnkonventionen
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek

Ja Språkkurs i arabiska?

assive pen nline ourse MOOC

2002 MIT - OpenCourseWare 2008 Connectivism and Connective Knowledge (George Siemens, Stephen Downes och Dave Cormier) 2011 Artificial Intelligence (Sebastian Thrun och Peter Norvig / Stanford University ) cMOOCsxMOOCs

The Future of Storytelling - MOOC = ”a global learning community”

OER / Open Educational Resources “teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that reside in the public domain or have been released under an open license that permits no-cost access, use, adaptation and redistribution by others with no or limited restrictions” UNESCO 2002 OER Logo 2012 J. Mello, used under a Creative Commons license CC-BY EU: Opening Up Education

The iPad…, F. Ohlin CC BY City Malmö, 16 okt 2013

MÖJLIGHETER Demokratisering DIY University Alternativ och komplement Fortbildning och folkbildning

UTMANINGAR Splittrat utbud / Sökbarhet Kvalitetsbedömning Oklara villkor Risk för ökade digitala klyftor

Hjälp att förstå multiplikation av negativa tal?

Hu Hur gör jag en innehållsförteckning i Word?

”…ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling…” ”…ska främja /…/ intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning…” Bibliotekslagen §2 (SFS 2013:801)

Ja Språkkurs i arabiska? Mango(köpt e-tjänst) eller MOOCs?

Biblioteket tipsar om gratis språkkurser på nätet: ARABISKA Arabic for beginners Arabic for beginners A series of video lectures from Dalarna University Arabic for Global Exchange Arabic for Global Exchange A mini-course for individuals who are about to study or work in an Arabic-speaking context, from Carnegie Mellon University ArabicPod – Learn Arabic ArabicPod – Learn Arabic Learn Arabic with free mp3 audio podcasts, lesson transcripts and downloads Arabic – SurvivalPhrases Arabic – SurvivalPhrases Free podcast audio lessons and accompanying pdf-guides

Sydney Ken Wilber Reading Group CC BY

Tack!