Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Datorlära 1 Introduktion till datasystemet, epost konto,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Advertisements

Butiksdata.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Funktioner och programorganisation
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME Dagens tema Att tänka rätt är stort att tänka fritt är större MATLAB programmering är väldigt kreativt men minsta tecken.
Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Föreläsning 15 Matlab överkurs KTH, CSC, Vahid Mosavat.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Föreläsning 12 Matlab J-uppgiften.
Programmeringsteknik K och Media
Vetenskapliga Presentationer
Digitala bilder. Elektroniska bilder VH Digitala bilder Datorskärmen visar bild m.h.a. pixlar.
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
Tabeller.
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Helsingfors Universitet Institutionen för fysik T. Ahlgren Växelverkningar och materia Upptäckt av en kärna inne i atomen Experiment: spridning av alfa.
Introduktion till Matlab Föreläsning 2
Outline för dagens övning
Funktioner, styrstrukturer, manipulering av matriser
1 Föreläsning 3 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Matlab fortsättning Funkioner, styrstrukturer, manipulering av matriser.
Övning 4 Ritobjekt.
Centrala Gränsvärdessatsen:
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Frågor. Vad är en Fråga? -En fråga är ett urval av information från ett eller flera fält i en eller flera tabeller. - Du använder frågor för att selektera.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Google SketchUp Del 1.
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Välkommen till NBS-dagarna
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
IT - LEKTION 14 MS POWERPOINT 2007 – DEL 2. Agenda Copyright, Mahmud Al Hakim, Grafik och diagram 6.
Täthetsfunktion f(x) (”pdf”) Och fördelningsfunktion F(x) (”cdf”)
En fråga per elev – bråk år 6
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Simulering Introduktion Exempel: Antag att någon kastar tärning
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Optisk illusion Rör det på sig, eller inte? Går det upp, eller ned? Finns det där, eller inte? Man tappar verkligen begreppet om saker och ting.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 3 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Programmeringsteknik Föreläsning 17 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Slumptal Pseudoslumptal Fysikexperiment 5p Föreläsning 2
Föreläsning 2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Delarna i en Access-databas
Föreläsning 2, Vektorer! (I vanliga fall är boken vår primära litteratur, men för just detta avsnitt är dessa bilder tänkt att ersätta bokens kapitel.
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
1 Matlab, föreläsning 1 Oktober MATLAB Perspektiv på materialdesign Lina Kjellqvist Rum: K324 Telefon:
1 Föreläsning 13 programmeringsteknik och Matlab Funktioner, styrstrukturer, mer om matriser.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Kom igång med Disgen 5 - röd Skriv ut en ansedel Distanskurs med Bengt Kjöllerström E-post: Kurs.dis.se Kom igång med Disgen 1.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Knappar i Excel Hoppa till Start Hoppa till Infoga Hoppa till Sidlayout Hoppa till Referenser Hoppa till Utskick Hoppa till Granska Hoppa till Visa Skriv.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
Komma igång med Scratch
Välkomna till Ungoteket!
Diagram - begreppen Excel 2016 Excel Axlar (Axes)
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Presentationens avskrift:

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Datorlära 1 Introduktion till datasystemet, epost konto, afs hemkonto … Introduktion till datorer och datasalar Open Office Calculator Beräkningar med Open Office Calc Diagram med OO Calc Datorlära 2 Utforma en rapport med OO Writer Inkludera tabeller, diagram och formler i rapporter Importera tabeller och diagram från OOCalc till OOWriter Korsreferenser i rapporter Datorlära 3 Octave Workspace och miljö Skriva text på skärmen Värdesiffror Variabler och typer Strängar Makro Vektorer ------------------------------------------------------------------------------------- Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Datorlära 4 Börja programmera Booleska variabler Vilkorsatser Slingor Funktioner Att läsa in en fil med mätvärden Datorövningar (dagen efter datorlära 4) Skriva en egen funktion Programmera med if-satser Läsa in en fil med mätdata Behandla en mätserie med olika operationer genom att använda vektorer Datorlära 5 Matriser Minsta kvadrat anpassning Matrisanpassningar Statistiska funktioner Polynomer ------------------------------------------------------------------------------------- Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Här kommer ”Finn ett samband” Laborationen 2 => Databehandling med Octave   Rita funktioner Grafer och diagram Formatera grafer, axlar, symboler Formatera inmatning och utmatning Skriva ut en fil med värden Här kommer ”Multimetern” Laborationen 3 => Databehandling med Octave Datorlära 7 Arbeta med strängar Att programmera Sammanfatting Datorövningar Här erbjuds nya övningar i datasalen som berör hela datorlära delen. Övningarna tränar upp vissa delar nödvändiga för att klara inlämningsuppgifterna. ------------------------------------------------------------------------------------- Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Rita funktioner Grafer och diagram Formatera grafer, axlar, symboler Formatera inmatning och utmatning Skriva ut en fil med värden Idag: Kapitel 8 (2D grafik) i Octave kompendiet Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Kurvor & Funktioner Rita en analytisk funktion, dvs rita y=f(x), tex y=sin(x) eller y=ex . Två steg: Definiera en vektor med värden x och en vektor med värden y. x=(x1, x2, …., xN) och y=(y1, y2, …, yN) Rita alla punkter med koordinater (xi, yi) >> x = [0:0.1:2*pi]; >> y = sin(x); >> plot(x,y); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Kurvor & Funktioner >> x = [0:0.1:2*pi]; >> y = sin(x); >> plot(x,y); Vektor av x värden Vektor av y värden Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Alternativ för Plot >> x = [0:0.1:2*pi]; >> y = sin(x); >> plot(x,y); >> plot(x,y,”-”); (Rita heldragen linje) >> plot(x,y,”.”); (Rita punkter) >> plot(x,y,”+”); >> plot(x,y,”*”); Olika färger och markörer: >> plot(x,y,”1*”); (Röd med kryss) Färg kan anges med en siffra mellan 1 och 6 Eller en bokstav: k(svart), r(röd), g(grön), b(blå), m(lilla), c(ljusblå), w(vit) Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Alternativ för Plot (2) Beskrivning / titel >> plot(x,y,”1*;min funktion(x);”); Markör: . prick + kryss * kryss o cirkel v triangle ^ triangel s ifylld kvadrat p tom kvadrat >> plot(x,y,”1s-;min funktion(x);”); beskrivning Ritar en legend med namn motsvarande kurvan Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

En vektor med 4 parametrar Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Ändra på Axlarna Octave bestämmer automatiskt räckvidden för axlarna Man kan justera det “för hand” Funktionen axis( [ xmin xmax ymin ymax]) Skapa en vektor med 4 komponenter: >> axlar= [0 10 -1 1]; Ändra axlarna: >> axis(axlar); En vektor med 4 parametrar En Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Ändra på Axlarna: exempel >> axlar= [0 10 -2 2]; >> axis(axlar); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Text i grafen Lägg till en titel ovanför grafikfönstret >> title(“grafer FK2002”); Lägg till fri text vid angivna koordinater: >> text(2,1,”fri text”); Lägg till ett rutnät på grafen >> grid on; eller grid off; Beskrivning (legend) >> legend(“sine curve”,”cosine curve”, …); vid koordinater (2,1) Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Flera Kurvor på en graf >>x = [0:0.1:2*pi]; >>y = sin(x); >>plot(x,y,”b”); >> axlar= [0 10 -1 1]; >> axis(axlar); Frysa ritfönstret: >>hold(‘on’); Förbered en ny graf: >>z = cos(x); >>plot(x,z,”g”); >> legend(“sine curve”,”cosine curve”, …); >> xlabel(“x”); >> ylabel(“f(x)”); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Spara en Graf Man vill ofta spara en graf i t.ex. .png eller .eps format så att den kan återanvändas i en figur i en rapport. Första sättet: Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Spara en Graf 2 Man vill ofta spara en graf i t.ex. .png eller .eps format så att den kan återanvändas i en figur i en rapport. Man använder print funktionen För att veta alla möjliheter: >> help print Kan användas för att skicka till skrivaren men också för att spara som en fil. >> print –deps graf.eps (encapsulated postscript för latex…) >> print –dpng graf.png (.png för OpenOffice …) >> print –dpdf graf.pdf (.pdf) Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 1 – Tangens Funktion Rita tangens funktion från 0 till 4Pi från Octave workspace och lägg till titlar på axlarna och beskrivning. Skriv ett program som innehåller alla kommandon för att rita en tangens funktion som ovan, tillsammans med titlar för axlarna och beskrivning. Spara slutgrafen i png eller pdf eller eps format. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 1 – Tangens Funktion Rita tangens funktion från 0 till 4Pi från Octave workspace och lägg till titlar på axlarna och beskrivning. >> clear all; >> x=[0:0.1:4*pi]; >> y=tan(x); >> plot(x,y,"1-;tan(x);"); >> axlar=[0 10 -2 2]; >> axis(axlar); >> title("Grafer FK2002"); >> text(2,1,“tangens "); >> grid on; >> legend(“tangent curve"); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 1 – Tangens Funktion 2. Skriv ett program som innehåller alla kommandon för att rita en tangens funktion som ovan, tillsammans med titlar för axlarna och beskrivning. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 1 – Tangens Funktion 3. Spara slutgrafen i png eller pdf eller eps format. Jpg format Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 2 - Cykloiden Vi vill förstå rörelsen för en lysande punkt på ett cykelhjul, så kallad cykloid. Skriv ett program som räknar x och y koordinaterna för en punkt på hjulet som funktion av tiden. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 2 – Cykloiden Skriv ett program som räknar x och y koordinaterna för en punkt på hjulet som funktion av tiden. Rita y som funktion av x. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 2 – Cykloiden Spara slutgrafen i png eller pdf eller eps format. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Graf med Felstaplar >> x = [ 4. 8 9. 7 14. 7 21 24 29 31] ; >> y = [ 2. 4 4. 1 6. 9 9. 9 10. 1 13. 5 14. 4] ; >> dy = ones(size(y)) * 0.5; % Rita med felstaplar! >> errorbar (x, y, dy, ' ok') ; >> xlabel(“förlängning [cm]”); >> ylabel(“Kraft [N]”); >> title(“Fjäderförsök”); samma felstapel, lika med 0.5 för alla punkter Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Flera Grafer i Samma Fönster Ibland vill man rita flera separata grafer i samma graffönster. Det görs mha funktionen: subplot >>subplot(M,N,nuvarande) M, är antalet grafer i horisontell riktning N, är antalet grafer i lodrät riktning ⇒ MxN grafer “nuvarande” är vilken av just dessa MxN grafer som ska ritas. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Flera Grafer i Samma Fönster (2) >>subplot ( 2, 2, 1); >>plot(x, y); >>subplot(2, 2, 2); >>plot(x,y1); >>subplot(2, 2, 3); >>plot(x, y2); >>subplot(2, 2, 4); >>plot(x, y3); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Flera Grafer i Samma Fönster (3) Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 3 – Cykloiden igen Ändra cykloid programmet så att det ritar separata grafer med: x som funktion av tiden, y som funktion av tiden och y som funktion av x. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 3 – Cykloiden igen Ändra cykloid programmet så att det ritar separata grafer med: x som funktion av tiden, Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 3 – Cykloiden igen Ändra cykloid programmet så att det ritar separata grafer med: y som funktion av tiden och Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 3 – Cykloiden igen Ändra cykloid programmet så att det ritar separata grafer med: y som funktion av x. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Logskala För snabbt varierande funktion gör logskalan möjligt att visualisera större del av funktionen. >> x=[0:0.1:10]; >> y=exp(-x); >> semilogy(x,y); semilogy(x,y) Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Andra funktioner för grafikfönstret Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Flera Grafikfönster Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Stapeldiagram / Histogram Stapeldiagram sammanfattar data i olika kategorier, och anger antalet träffar i varje kategori. A histogram shows the distribution of data values. Rita ett histogram: >>hist(X,N) X, är vektorn som innehåller data N, är antalet binnar (kategorier). Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Rita Histogram / Exempel >> x1= rand(1,1000); >> x1= ceil(6*rand(1,1000)); >> hist(x1,10); Histogram är en grafisk framställning av tabulära mätdata (klassindelat material) där den axel som motsvarar definitionsmängden (vanligen den horisontella X axeln) är indelad i jämna intervall. Höjden av en stapel motsvarar mätvärdestätheten i motsvarande intervall och arean av varje stapel motsvarar därmed antalet mätvärden. Då det slutliga histogrammet erhållits så motsvarar arean under hela grafen det totala antalet gjorda observationer. Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Rita Histogram / Exempel >> x1= rand(1,1000); >> x1= ceil(6*rand(1,1000)); >> x2= rand(1,1000); >> x2= ceil(6*rand(1,1000)); >> hist(x1+x2,10); Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare

Datorlära 6 ------------------------------------------------------------------------------------ Övning 4: Centrala Gränsvärdessatsen Den centrala gränsvärdessatsen är en fundamental sats inom statistik. Enligt centrala gränsvärdessatsen gäller att om flera slumpmässiga variabler med samma sannolikhetsfördelning och med ändlig varians adderas, kommer summan att gå mot en normalfördelning. Vi har ett antal N låtsas tärningar som ger utfall mellan 1 och 6. Hur kan man modelera en standard tärning mha slumptal och funktioner i Octave. Gör ett histogram av 1000 utfall av 1 tärning Gör ett histogram av 1000 utfall av 2 tärningar Gör ett histogram av 1000 utfall av 10 tärningar Vad märker man? Fysikexp./ Exp. fysik för lärare, 7.5 hp 2012-08-29 Fysikexp./Exp.fysik för lärare