Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag 2012 10 17 Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

FORSKNINGEN STYRKER UTOMHUSPEDAGOGIKEN !
En liten föreläsning om… Kroppens Alarmsystem
En dag på Skogsgrinden…
Tanken Verkligheten Medvetet Databank Output Beteende INPUT Omedvetet
Teman Samordna höger och vänster hjärnhalva Vad behövs för lärande?
Hjärnan och nervsystemet
TAKTILMASSAGE - en svensk originalmetod.
Tarmar, Levern, Njurar, Tänder, Hjärna, Nerver, Öga, Öra, Näsa, Tunga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Sinnena 4C Vt 2013.
Migrän MIGRÄN.
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Venprovtagning Karina Cvetkovska.
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Perception och kognition
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Helena Cronebäck, Leg Arbetsterapeut Projektassistent
Psykologiska redskap.
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Empirismen 1600-talet. En ny tid Avståndstagandet från skolastiken Ord och ting Nya sätt att söka kunskap: - rationalism - empirism.
Kemi.
Värmlands Handbollsförbund
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet
Våra sinnen!.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Pp som sinnesorgan, nervsystem, hjärna och hormoner
Kultur – hjärna - lärande
Sinnen Syn Hörsel Lukt Smak Känsel.
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Peterslunds förskola med ny utemiljö
Nervsystemet.
Den multimodala hjärnan
Idrottspsykologi.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
- Kroppens kontrollcentrum -
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Utveckla skrivandet.
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
Bemötande och förhållningsätt
Den viktiga måltids- ordningen. Vad är regelbunden måltidsordning? Att vi äter på relativt fasta tider Att det inte går för lång tid mellan måltiderna.
ERGONOMI. Vad är ergonomi? Läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar Med enklare språk - att lära sig använda.
Nervsystemet styr din kropp
Vattnets sensoriska egenskaper Vattenkvaliteten och våra sinnen Lukt smak känsel hörsel och syn Olle Wahlberg Kemiskolan KTH Ingbokällan i Uppland.
Present.me Gratis program Skapa konto ”Ett digitalt verktyg på fritidshemmen”
Hälso- och Sjukvård för personer med utvecklingsstörning FUB:s arbete.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Syns inte men finns ändå
Smärtbehandlingsenheten
Att träna på inför NO-provet
VÅRA SINNEN.
Sinnena.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Nerverna sitter ihop och bildar nervsystemet.
Daniel Blidäng, Upplands-Brogymnasiet, Kungsängen –
Eller varför biter treåringen ?
Presentationens avskrift:

Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut

Karaktärsdrag hos personer med Fragile X  Överkänslighet för syn, hörsel, lukt & smak intryck  Svårigheter med motorisk planering och sekvensiering  Svårigheter vid förändringar/övergångar mellan aktiviteter  Perseverationer/upphakningar  Uppmärksamhetssvårigheter  Hyperaktivitet  Impulsivitet  Oro  Kognitiva svårigheter

Sensory Integration – Vad är det  Jean Ayres, teori, utvecklad på talet  Bristande integrering av olika sinnesintryck  En neurologisk process  Välja – Sortera – Hämma – Jämföra Perceptionsområden  Visuell – Syn  Auditiv – Hörsel  Vestibulär – Balans  Proprioceptiv – Djup Känsel  Taktil – Lätt Beröring  Olfaktatorisk – Lukt  Gustatorisk - Smak

Autonoma Nervsystemet  Sympatikus  Parasympatikus

Överkänslighetsaspekter inom olika perceptions områden  Gravitationsosäkerhet  Överkänslighet för rörelse  Taktil överkänslighet  Sensorisk överkänslighet  Kan bedömmas med hjälp av ex. Sensory Processing Measure (SPM) samt kliniska observationer

Sensory Diet  En metod att stämma av svårigheter och reglera vakenhetsgrad, Utvecklad av Patricia Wilbarger  En metod att minska negativa/undvikande reaktioner på sensorisk stimuli  En metod att hitta rutiner vid förändringar/övergångar mellan aktiviteter  Anpassning av uppgifter samt miljön

Komponenter av Sensory Diet  Djupt tryck  Proprioceptiv stimuli – muskel och ledarbete  Munmotorisk stimulans – suga, tugga  Rörelse – Hoppa, springa, gunga

Exempel på ”Sinnesdiet” i klassrummet och hemma Uppiggande:Lugnande: Beröring: Smärta, Kyla, Beröring: Djupt tryck, Lättberöring, SnabbLedkompression, Mjuk vibration, Tuggavibration, Suga Rörelse: Hoppa, Studsa Rörelse: Långsam, Rytmisk Snabb oregelbunden Hörsel: Lugna ljud, Vilsam Hörsel: Höga ljud, Snabb musiktakt, Rytmisk, Jämn puls med ojämn puls Syn: Dämpad belysning, Syn: Starkt ljus, Kontrasternaturligt Lukt: Söta dofter Ljus Smak: Söt Lukt: Bittra, Kryddiga dofter Smak: Sur, skarp, besk, kryddig

Fem finger metoden Lär personen att känna igen när oron/utbrottet kommer Handen finns alltid där  Tummen – STOPP!  Pekfingret – Djupt andetag!  Långfingret – Vad?  Ringfingret – Hur?  Lillfingret – Gör det!