Tankar om vad som finns i tanken 2020

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nedbrytning av plast i Naturen
Advertisements

Lite tips kring grön kemi…
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Vill du bli ett energigeni?
Europaparlamentariker
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Neste Oil strategi och utsikter
Energiformer och energikällor
Fjärrvärmeprognos 2015 och Fjärrvärmen i framtiden
BIOGAS – Ditt bidrag till miljön och till din lönsamhet
vanliga bilar vs miljöbilar
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium den 16 april 2011 Olof Karlsson.
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Energiråd för företag “Vi hade ingen aning att det gick så mycket energi till belysningen. Den investering vi gjorde i ny modern belysning betalade sig.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Handel i världen - varför då?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Handel med utsläppsrätter utanför EU ETS
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF och energi – strategi och leveranser.
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Hållbara bränslen Insynsrådet
Utveckling och ekonomi
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Hållbara biodrivmedel i flygsektorn
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
BNP i fasta priser.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Statsstödsrapporteringen Forum hållbara bränslen
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Förnybar produktion och försäljning 2030 Vilka drivmedel har vi 2030?
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Utveckling hittills och framöver
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Övervakningskommittén
Energimyndighetens inspel
Energiförsörjningen och miljön
Riksdagspartierna och energipolitiken
Presentationens avskrift:

Tankar om vad som finns i tanken 2020 Jonas Lindmark Avdelningen för forskning och innovation Energimyndigheten

Utgångspunkter: Intressanta slutsatser från FFF-utredningen Det behövs kommersialisering av ny teknik för att bredda och diversifiera råvarubasen för biodrivmedel Hållbarheten hos biodrivmedel måste bedömas för varje enskild process Kostnaden för att producera biodrivmedel kommer på lång sikt att vara ungefär lika stor som för de biodrivmedel som finns på marknaden idag (7-8 kr/L bensinekvivalent)

Styrmedel och lagstiftning Marknaden för biodrivmedel är beroende av olika typer av styrmedel Styrmedlen är främst kopplade till ökad användning av biodrivmedel EU-direktiv är avgörande för utvecklingen Förnybartdirektivet (RED): Gemensam ram för främjande av energi från förnybara energikällor. 10 procent energi från förnybara energikällor inom transportsektorn till 2020. Bränslekvalitetsdirektivet (FQD): Harmonisering av reglerna gällande kvaliteter på drivmedel och bränslen. Bestämmer maxnivåer för låginblandning i bensin och diesel. Idag: Etanol – 10 vol%, FAME – 7 vol%, metanol – 3 vol%. Hållbarhetskriterier: Krav på växthusgasminskning i förhållande till den fossila motsvarigheten. Nu 35 %, 2017 - 50 % procent, och 2018 60%. Gäller nya anläggningar. Implementerat i svensk lag genom drivmedelslagen, hållbarhetslagen etc

Förnybar energi i transportsektorn idag Motsvarar 8,4 TWh Metodik i Förnybartdirektivet (RED) → 15,6 % p.g.a dubbelräkning av vissa drivmedel (avfall, restprodukter, lignocellulosa…). Avsikten är att stimulera användningen av dessa drivmedel, men leder också till att den faktiska efterfrågan kan bli mindre eftersom en mindre volym krävs för att uppnå målet

Hur ser det ut idag ? Biodrivmedelsanvändning 2013 HVO – Hydrogenated Vegetable Oil, förnybart dieselbränsle med egenskaper mycket lika fossil diesel.

FAME och etanol Viktiga faktorer: Inblandningsnivåer i diesel och bensin Fördelning mellan bensin och diesel Minskat intresse för E85 (tillfälligt ?) Begränsningar av andel biodrivmedel från ”food crops” i förnybartdirektivet (troligen 7%) Försäljning av plug-in hybrider (i regel bensinmotor) Källa: SPBI

Referensscenario från kontrollstation 2015 Underlag till kontrollstation 2015 Analys av möjligheterna att nå de av riksdagen beslutade klimat- och energipolitiska målen till år 2020. Utgår från befintliga styrmedel. Andel förnybar energi i transportsektorn (%) C:a 700 000 m3 HVO

HVO idag I princip bara i form av låginblandning i diesel (försök med ren HVO finns) Restprodukter och palmolja Råvaror till HVO 2013 Råvara Volym (m3) Avfall från slakteri 201 400 51% Råtallolja 100 100 26% Palmolja 74 130 19% Animaliskt fett 15 540 4% Summa 391 170 Motsvarar c:a 7.5 % av all diesel

HVO – klimategenskaper Efter att Utsläpp beror mer på råvaran än processen Källa: DAGENS OCH FRAMTIDENS HÅLLBARA BIODRIVMEDEL - Underlagsrapport från f3 till utredningen om FossilFri Fordonstrafik

HVO – klimategenskaper Utsläpp beror mer på råvaran än processen w Källa: DAGENS OCH FRAMTIDENS HÅLLBARA BIODRIVMEDEL - Underlagsrapport från f3 till utredningen om FossilFri Fordonstrafik

Tillgång på HVO-råvaror Begränsad tillgång på restprodukter (många men små källor) Klarar palmolja ökande krav på växhusgasutsläppsminskningar i förnybartdirektivet? Få tillverkare. Neste Oil (Finland) dominerar marknaden Produktion idag globalt c:a 2,5 miljoner ton Planerad expansion i flera anläggningar Tillverkarna pekar redan på att råvarutillgången begränsar tillväxten Oljor från alger ses som potentiellt intressant på lång sikt men kommer sannolikt inte att komma ut på marknaden före 2020. Hur långt räcker HVO:n med dagens råvaror? Antag t.ex att världsproduktionen kan fördubblas till 2020 (till 5 miljoner ton). Räcker till (ungefärliga siffror) Sverige: 70 % förnybart i flytande drivmedel (bensin+diesel) Tyskland: 7,5 % Europa: 2 %

Om Sverige går före… Ökad användning av biodrivmedel leder inte nödvändigtvis till teknikutveckling eller produktion i Sverige. Om Sverige går före finns möjligheter med befintlig teknik och import Svårt för andra länder att följa vårt exempel Viktiga frågor: teknikutveckling och lärande. Möjligheter till export av teknik och/eller drivmedel Svårt för ny teknik och nya drivmedel att ta sig in på marknaden pga Styrmedel anpassat efter tillgängliga produkter idag Svårt att motivera ny infrastruktur Stora investeringar krävs i t.ex förgasningsanläggningar Kostnadsnivåer ungefär samma som befintliga Nya processer måste konkurrera med: Stor råvarubas Bra klimatprestanda

Intressant koncept – lignin till drivmedel Avskiljning av lignin från massabrukslutar Omvandling av fast lignin till flytande form Raffinering till drivmedelskomponenter Troligen potential för avsevärt större volymer än dagens HVO Ger främst bensinkomponenter Omvandling ”Bensinkomponent” Lignin

Längre perspektiv än 2020 – FFF Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) Mycket energieffektivisering El blir huvuddrivmedel Biodrivmedel blir ”resten” Vilket vilka/vilket biodrivmedel skall man använda i ett helt förnybart system eller ett system där majoriteten av drivmedlen är förnybara ?

Hållbart system – finns det plats för både otto och dieselmotor ? Naturligt att båda finns i det fossila systemet Verkningsgrad talar för diesel Vilket drivmedel ? HVO – vad händer med synergier med raffinaderi och fossila drivmedel ? Metan DME Etanol Metanol Någonting annat

Tack för er uppmärksamhet !